Monday, April 11, 2011

Home » , » Segmen review no 6 : Siti Sifir’s share-out space

Segmen review no 6 : Siti Sifir’s share-out space

Salam bahagia,


Setelah sebulan bercuti dari mereview blog & hampir 1 minggu juga blog ini di’tinggal’kan.. maka hari ni kakyong mula mereview semula.


Kali ni giliran blog Pija. Winking smile


Pija ni kakyong kenal blog dia sejak Nov 2007 lagi.. masa tu kakyong belum ade blog pun lagi.. kakyong tahu pasal blog pija ni dari mailinglist keluarga@yahoogroup… Masa tu kakyong kerja @ opis sendiri di PTTC. So, kami dapat internet free dari K-Perak. Maka apa lagi, bila job tak banyak.. (kojer sendiri kan..), mula lah ngadap blog Pija ni.. dok wonder gak, naper la dia suka menulis, pastu siap minta idea dari kawan2 di keluarga@yahoogroup tu.. Smile with tongue out tapi masa tu kakyong cuma jadi silent reader jer.. sebab tahun 2008 baru la terbina blog sendiri.




Kali ni review ringkas2 jer lah yer.. :
*mode malas nak menaip panjang, sebab idea asyik tersekat-sekat*

- warna tema blog sangat comel.. I like this colour combination.. Winking smile
- header ni agak besar.. sebab penuh 1 skrin.. Winking smile tapi ia comel.. tak mencacatkan pandangan pun
- meta tag yang mesra seo
- template blog juga mesra seo : ruang n3 di belah kiri
Thumbs up



- tak tau apa lah yang buat blog pija ni berat… Smile with tongue out  mungkin boleh kurangkan bilangan post utk 1 page dari 5 ke 2@3 post sahaja.
- juga sembunyikan widget multitab di sebalik pages.. Smile
- either semua orang perasan @ tidak, widget linkwithin itu pun salah satu punca blog berat.. perasan tak blog kakyong72 ni dah takde guna widget tu.. tapi widget ni kalo nak buang pun atas pilihan tuan empunya blog.




hampir sebulan yang lepas, kakyong ade ukur alexa rank pija ni… masa tu 2 juta.. la ni dah jadi 1.46 juta.. tahniah.. ini bermakna Pija dah semakin rajin berblog..


cuma kakyong tak pasti pija ade tak claim website di alexa.com. Kalo claim & letak widget alexa di blog mungkin ranking akan lebih baik.. << ini untuk orang yang suka nak tengok rank blog la.. bukan apa, kadang2 boleh jadi motivasi bila tengok rank blog semakin baik.. Winking smile Thumbs up


n3 yang di blog pija ni boleh kata mostly adalah perkongsian yang sangat baik.. & ibu pasti kalo blog pija ni betul2 mesra seo, sure lah banyak keyword yang ‘kena’ dan ramai pelawat yang berkunjung ke blog pija.. tapi sebab tak pernah nampak pija buat n3 pasal keyword yang fofuler di blog nya.. maka tak dapek lah nak di tolong.. btw, kome boleh tengok list n3 pija kat sini.. mana tahu ade topik yang berkenan di hati.


Cuma ibu cadangkan pija masukkan koding meta-content ke template blog.. contoh meta-content adalah macam kat bawah ni..


Yang ini kakyong belum share lagi @ memang takde buat n3 tutorial untuk meta-content ni.. btw, jika kome nak buat, buleh refer tutorial kat blog INI.


Bila dah ada meta-content ni, Insya Allah, blog memang akan mesra seo.. bermakna, bila dah mesra seo, kome buleh la dapat trafik hasil dari carian di search engine.. tak yah kita jemput, deme datang sendiri ke blog kita… Winking smile 


Untuk Pija, terus kan menulis n3 perkongsian yang bermanafaat untuk semua.


dan lastly, supaya background blog itu statik & tidak ikut scroll , cuba cari kod ini

<Variable name="body.background" description="Body Background"

dan pastikan selepas url link background blog, diletakkan kod  no-repeat fixed

contoh macam kat bawah ni.. refer pada yang dalam kotak biru.. Winking smile







Yang belum kenal dengan Pija.. apa kata kome buat kunjungan mesra ke blog PIJA


salam kasih sayang,

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .