Showing posts with label ruan n puyu. Show all posts
Showing posts with label ruan n puyu. Show all posts

Thursday, June 4, 2009

149 mode letih : ~v~ fish story

Salam semua

hari ni lewat petang baru ibu dapat @ berpeluang nak buat entri baru.

hmmm.. kita sembang/citer pasal ikan lah plak yer... layan jer lah foto2 yang ibu tepek ni.

beberapa hari ni memang letih @ penat tahap maximum, @ bahasa yang dok guna la ni.. letih tahap gaban. en ayah sejak 2 minggu lepas dok g mancing jer.. memang lah dapat ikan banyak.. tapi ibu lah yang letih.. tak larat nak proses ikan.. lagi tak lalu nak bermain dengan bau hanyir.. bila dah terlalu banyak.. nak muntah pulak dibuatnyer..

ni adalah projek bulan April 2009. Si puyu kering sudah pun selamat sampai pada kaknik. si bocat kering plak di tempah oleh jiran lorong belakang. Dan baki puyu & bocat kering di'kidnap' oleh adik yang dok di FRIM.

Dalam foto tu, fikri sedang belajar timbangberat... hehehehh.. Smile gaya tu macam pandai jer baca kiraan penimbang.. tapi nombor pun tak kenal lagi.

Bila ibu cakap,"hmm,.. tak sampai 500 gram pun." Respond Fikri.."ooooo..."

Foto2 ni pun koleksi ikan untuk projek bulan April 2009. Tengok foto yang ke2 tu.. tu si bocat spesis warna putih. yang bawah tu yang biasa dapat spesis warna kelabu @ hitam. Bocat yang putih ni saiz dia panjang, yang kelabu tu dia lebih lebar. Anis & Fikri memang excited kalo dapat tengok ikan. Anis masa tu memang tak berapa sihat, ibu siap pakaikan stokin.. yer le demam sampai kaki sejuk.. sudahnya bila dapat tengok ikan, sehat jer dia.

yang ini projek baru bermula. Happy kali ini en ayah memancing di Chemor. Memang lumayan hasilnya. Dapat jual ruan di pasar besar superkinta *superkinta dah takde yer.. tinggal pasar besor jer * RM8 sekilo. Murah jer. Kalo jual ke restoren cina boleh dapat harga lebih mahal.

si bocat yang baru ni, en ayah yang proses kan.. tengok lah tu punya lah banyak di sapunya asam jawa.. sampai habis la stok asam jawa adabi ibu.

Tapi si bocat tu belum di jemur lagi. Masih dalam freeze.. ibu peram yang berasam jawa tu sehari semalam, pastu basuh semula & lumur plak dgn garam & peram lagi dalam freeze.. esoknya baru jemur.

Foto2 ni snap pada 2 Jun 2009. Tengok lah si aliya, dari dalam rumah, dia keluar sendiri.. excited sebab abang fikri & anis kat luor tengah tengok ikan.. lepas maghrib tu ayah tukor air ikan. jadi Aliya pun nak join juga. Seronok kat main. Mujur le masa tu si bocat belum lagi sampai tahap aktif nak melompat.

ni lebih banyak aksi Aliya nak tengok ikan. Layan jer lah yer.. ibu hari ni betul2 letih. tak de mood nak tulis panjang-panjang. rasa macam nak berehat 2,3 hari dari berblog... aci kan... Hmm 2

Btw, ibu nak ucapkan terima kasih pada yang rajin beramah-mesra di blog Catatan Ibu.. Thank YouBouquet

Insya Allah, nanti ibu jengah.. sebahagian ibu dah ziarah, ingatkan malam tadi nak explore sebanyak2 nyer.. tup2 tengahmalam aliya nak nenen, terus terlena.. terjaga dah 3 pagi.. tengok laptop masih ON.. terus off.. lagipun dah tak daya nak buka mata pun. Sleepy


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Wednesday, April 15, 2009

099 haruan jadi anggur, sutera & epal

Entri ni adalah sebagai tanda terima kasih ibu kepada Ayahnde Pengasas (Dr Abdul Wahab Arbain)

Masih ingat kah cerita ibu di entri si bocek XXXL. Ikan haruan kering yang besor itu telah selamat sampai ke tangan Ayahnde Pengasas pada 5 April 2009 yang lepas. silap besor le sebab ibu lupa nak snap foto si bocel XXXL yang dah kering.. lupa.. heheh. Asal nyer ibu nak poslaju kan ajer, kebetulan pula PakNgah sekeluarga nak ke KL & mereka pula akan transit di rumah PakLang di FRIM, Kepong. Jadi, ibu pun kirim kat depa ajer lah.

Khabar nya si bocek kering itu telah di asampedas kan oleh Ayahnde Pengasas sekeluarga.. Hmm, tak pernah lagi rasa@makan ikan haruan kering masak asam pedas.. mesti sedap.!!

Jom tengok apa yang ibu dapat hasil daripada pertukaran ikan kering tersebut. EEh, Ayahnde Pengasas ade masukkan duit dalam akaun ker, ibu memang tak check akaun bank lagi sejak ari tu.. kalo ayahnde bayor rege ikan ruan tu, kira ni adalah HADIAH yang sangat BESOR dan CABARAN untuk ibu yang sangat tidak rajin BERKEBUN ini... huhuuu..

Ini adalah benih Anggur (2 pasu) dan yang dalam botol kaca adalah benih epal red delicious. Kata PakNgah (itupun dari Ayahnde Pengasas juga), senang ajer nak jaganya. Yang penting dok tempat redup.. siram jangan terlebih banjir udah. Yang benih epal tu, katanya kena tunggu sampai berakar.. ntah le, ibu pun dah lupa.. tapi ibu dah cacak kan jer dalam pasu besor tu. harap2 hidup ler..

Cerita lebih lanjut tentang Anggur boleh nanti refer di sini.. http://tanamanggur.blogspot.com/

Ini pokok apa? Ini adalah benih pokok sutera.. atau dikenali juga dengan nama pokok malberi. Masa sekolah menengah dulu, ingat tak belajor Geografi, belajor pasal ulat sutera Jepun.. ulat sutera kan makan daun malberi.. inilah benih nya.. ni PakNgah yang cacak kan dalam pasu besor tu. Asalnyer pasu tu ayah tanam pokok cili api, tapi daun pokok cili layu2.. dan kena serang dek semut merah.. so ala2 hidup segan mati tak mau.. nampak tak kat batang tu ade yang dah bertunas.. setelah seminggu (hari ini ler) dah semakin banyak tunas & dah nampak ruper daun.. foto tak snap lagi.. Untuk tahu lebih lanjut tentang pengurusan pokok sutera, boleh baca di sini..http://kebunpokoksutera.blogspot.com/

Di bawah adalah beberapa keping foto hasil lawatan adik-adik daku & ipar2 ku ke nursery Ayahnde Pengasas. Foto2 ini pun ehsan dari adik ipar ku Eila. Mekasih tolong emailkan, dapat juga ditepekkan di sini, walaupun kualiti foto kurang menyerlah. heheh..

dari kanan, Ayahnde Pengasas, adikku Aju , yang bertudung biru agaknya wife ayahnde Pengasas (main teka jer ni..), si baju merah adik ipar ku Ema & baby Aidil, sibaju biru adik iparku juga Eila & baby Qis, si kecek dekat dengan ayahnde Pengasas Haris (anak Ema), abg Bad & kakak Amira (anak2 Eila).

deme memang excited giler dapat nengok pokok anggur lebih2 lagi buah anggur yang berjuntai.. lawak sungguh, depa tingin nak rasa, tapi segan malu-malu kucin nak buka mulut...

ni pokok ape pulak ni, tak di kabor dek si Eila... ngantor email, foto jer tanpa apa2 explanation... tak per tepek jer.. nanti.. kot-kot ayahnde Pengasas singgah sini, mungkin akan dapat jawapannya..


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Monday, March 30, 2009

079 Si bocek XXXL

Memenuhi janji dengan ayahnde Pengasas.. Ini lah si bocat yang baru dapat..

memang besor...

tak muat untuk di isi dalam bekas aiskrim ni..

terpaksa guna piso besor ni.. import khas dari rumah ibumertuaku.. sebab kepala si bocat besor bebenor..

sedia untuk di jemur.. setelah semalaman berendam dengan garam..

tempat jemuran nyer... semoga tidak dipanjat lagi dek si meow..

isi ikan nyer tebal benor.. bila letak atas dulang.. bahagian bawahnyer berkuap.. jadi, suami teman modify tempat jemurannyer.. memang sepatutnya begini dari awal lagi..

.

.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Thursday, March 19, 2009

069 Si bocat & si bocek

Hari ni nak tulis pasal ikan haruan lagi.. oh yer, orang perak panggil haruan ni bocat, orang N9 sebut bocek. Teman pun baru belajor 2 istilah tu..

Alkesahnya, suami teman beberapa minggu yang lepas & sehingga ke minggu ni pun, setiap petang pergi melihat & menahan 'tauk' di lombong di Kg seri klebang, dekat ajer dengan rumah teman. Selalu teman sebut 'lombong belakang' jer. Udah banyak kali juga suami teman dapat bocat, ade yang besor, ade yg kecik. Kali pertama dapat haruan, okay.. takde masalah.. citer nya ade kat entri ni.. ikan haruan & kenangan lama dan Proses ikan haruan. Jadi ini adalah entri yang ke3 tentang ikan haruan.

Kali kedua, ketiga & keempat suami teman mendapat ikan haruan.. mungkin rezeki 'tak mandang kot', jadi 3-3 ekor si bocat hilang dari dalam kotak ikan.. huhu.. silap suami juga sebab tak letak dalam rumah.. letaknya kat laman. Dah tahu, tabiat si bocat kuat melompat, bukannya nak di himpit dgn benda yang berat di atas kotak ikan tu.. Teman pun udah berkali2 berleter suh letak kat belakang, kat area membasuh.

Apa2 pun, meh ler.. Kali ni teman nak citer pengalaman teman @ usaha pertama untuk membuat haruan kering.. hihi.

untuk buat ikan kering, buang kepala ikan dulu.. keras betul pala bocat ni.. kena tukul dgn anak lesung batu, baru terputus.. kemudian, potong dari belakang.. buang isi perutnya.. bersihkan, kalo cuci dengan lemon lagi baik, sebab lepas tu bau tangan pun wangi jer..cuci dengan limau nipis pun okay juga

tengok isinya yang putih tu.. kalo buat fish n chip.. mesti sedap.. selepas dah siap macam ni, lumurkan dengan garam kasar, & perapkan dan simpan di dalam peti ais (bukan bahagian beku) semalaman.

teman nak kabor kan.. masa memula teman jemur.. si kucing kelabu dah usha-usha si bocat.. sedey nyer si bocat tergolek atas laman.. mujur suami nampak.. hmm, kotor ler sket si bocat tu.. terpaksa teman 'mandi'kan semula si bocat.. pastu si kucing kelabu dah kokak sikit bhgn tepinya.. cacat lah sudah si bocat ku.. tidak dapat lah ku kirim kan ke Ayahnde Pengasas.. Sorry

Insya Allah.. ini yang terbaru.. baru proses hari ni.. esok baru mula nak jemur.. sekarang ni di Ipoh, petang hujan.. mungkin 3,4 hari baru kering.. jika takde aral.. Insya Allah jadi rezeki Ayahnde Pengasas..

tapi kecik sikit ler, walaupun 2 ekor..

Too Happy 1

si bocat yang fikri pegang ini pun hilang juga.. huhu.. ni yang paling besor suami pernah dapat


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Thursday, February 19, 2009

051 Proses ikan haruan

teman ni sebenor nya memang tak berapa reti sangat nak menyiang @ memproses ikan haruan, terutama kalo yang masih hidup.. tapi pagi tu, lepas mandi & bersiap-siap.. teman pegi jenguk kotak ikan tu.. tengok sekor dah timbul.. jadi mau tak mau, teman kena la juga menyiang nyer..

memula teman buang sisik nyer dulu.. besor ikan tu, jadi sisiknyer pun besor-besor juga.. letih juger nak meng'garuk'nyer.. kalo ade alat pembuang sisik tu kan senang... walau apa pun.. akhir nya settle juga kojer tu..


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .