Monday, January 3, 2011

Home » , » Meratah ikan bakar sampai tercekik tulang

Meratah ikan bakar sampai tercekik tulang

Salam bahagia,


note : ini adalah n3 autopublish.. kami berada di Ulu Kinta, maka 1-2 hari ni ibu akan merindui blog dan coretan kawan2… Winking smile


Tau tak ini ikan apa? hintnya >> ikan sungai @ air tawar.


IMG_9820


ni dia model yang masih segar bugar.. hasil pancingan en ayah.



IMG_9822


dah selesai di siang dan dibersihkan.. cuci dengan limau kasturi jer.. tak suka guna asam jawa. tengok dia punya duri kat sirip tu punyalah besor & kena potong guna playar.



IMG_9823


Marinate simple2 jer… kunyit, rempah kari, bawang putih & bawang kecil (ditumbuk), dan sedikit garam.. lumur serata ikan.


IMG_9824


ready untuk masuk oven.. ingatkan nak bakar atas api.. tapi nak tunjuk en ayah balik beli arang, ntah bila.. maka bakar dalam oven jer. Smile ibu tabur herb rosemary.. itu jer yang ade.. lama dah beli, konon2 nak masak western masa Ramadhan lepas, sampai ke sudah tak guna.



IMG_9825


Air asam simple.. bawang dihiris, tomato, limau kasturi dihiris, cili api + belacan (ditumbuk macam nak buat sambal belacan la..), air perahan limau kasturi + garam sedikit. Lagi mabeles kalo ade cencalok atau pun budu (salah satu yer..). Thumbs up

IMG_9826


ni dia yang bakal dibaham… ibu tabur herb rosemary sikit, untuk dapatkan bau harum..


Alhamdulillah, rezeki makan tengahari kami pada 29 Dec yang lepas. Hanya ibu dan en ayah jer yang makan ni, sebab banyak tulang… memang sedap meratah, tak hengat… sampai tercekik tulang la baru berhenti meratah.


SIla teka nama ikan.. hadiah pasti lah ade.. siapa cepat dia dapat… Winking smile


update : 3 Jan 2010, 11.50 malam
tekaan sudah ditutup.. siapa yang teka dengan tepat.. tunggu yer... !!!



salam kasih sayang untuk semua,

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .