Sunday, January 9, 2011

Home » » Pemenang Teka ikan .. ;)

Pemenang Teka ikan .. ;)

Salam bahagia,


n3 teka2 boleh jengah di SINI.

nama ikan itu adalah Ikan LAMPAN.. di sungai pun ada, di lombong pun ada… ikan ni kalo kecik, saiz anak2 ikan tu.. orang buat ikan hiasan, sebab ekor & badannya cantik, kulit berkilau…






Ibu jumpa di blog ini.. ikan kerai vs ikan lampan jawa




Rupanya depa ni dari spesis yang sama.. bentuk sama tapi kaler sirip dan ekor berbeza..

Yang sebenarnya ibu tak pernah tengok ikan kerai, ibu cuma google jer.. semua tunjuk rupa ikan tu warna putih ekor kelabu.. bila google ikan lampan, semua yang gambor sirip dan ekor ikan warna merah belang hitam.  Winking smile

Untuk Kak nik, saya 1st time dengor nama ikan kerai.. bila saya google, terjumpa banyak yg cakap ikan lampan macam ikan kerai.. then google lagi baru jumpa fact, 2-2 ikan ni rupanya dari spesis yang sama.



Ikan lampan ni isinya lembut.. jika tak biasa makan ikan terubuk @ ikan jelawat, memang boleh tercekik tulang. Kalo yang dah biasa makan ikan banyak tulang ni, depa cubit isi, cicah air asam.. masuk dalam mulut.. kunyah2.. pastu tau2 jer depa kuorkan tulang semata2.. hehehe.. Smile  ibu tak reti makan stail macam tu.. harus tercekik segala tulang-temulang.. memang tak berani buat.. memang seksa kalo makan ikan bertulang ni, ibu selalunya akan berhati2 buang tulang2 tu dulu sebelum cecah dengan air asam & ngap masuk mulut.


dan finally yang berjaya meneka dengan tepat adalah :


tekaikan-no1

tekaikan-no2

tekaikan-no3


Tahniah untuk kalian ber3... actually Noor yang jawab dulu.. tapi since 3 orang jer yang jawab betui. Lagipun hanya hadiah kecik jer..

Dengan besar hati >>>hadiah kecil dari ibu >>> customize signature. Winking smile


sila emailkan details, nak warna apa, font apa, wording untuk signature & sertakan sekali imej/gambar yang ingin diletakkan dalam signature (1 sahaja yaa!!).. untuk maklumat lanjut pasal font sila refer link ini.



p/s
1. Ibu plan nak buat ‘kerja amal mendesign’… Winking smile tunggu nanti ibu UP kan n3…





salam kasih sayang untuk semua,

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .