Sunday, July 10, 2011

Home » , , » Letih berlatih, sudahnya tak masuk…

Letih berlatih, sudahnya tak masuk…


Salam hari minggu kawan-kawan,


Hari ini Fikri ada program di Dewan Serbaguna Bangunan Tabung Haji Ipoh. Saya memang teruja nak pergi, jika tidak kerana program Taski ABIM ni, mungkin tidak ade peluang saya nak jejak kaki ke Bangunan Tabung Haji. Open-mouthed smile

Seawal 6.30 pagi Anis & Aliya dah bangun.. depa memang selalunya terlebih-lebih excited, bila bab nak kuor pergi jenjalan ni.. Winking smile




Kami sampai hampir jam 7.45 pagi.. usai mendaftar nama Fikri dan ambil nombor bertuah (ada cabutan bertuah), saya pun bawa Fikri ke kumpulan taski Asy-Syakirin. Kemudian saya pun masuk dewan dengan Anis & Aliya, Fikri saya tinggalkan dengan kawan-kawan dan cikgunya.


Masa dalam dewan, saya hampir terlupa nak jengah ke luar untuk melihat Fikri. Saya langsung terlupa yang anak saya ni ade pe’el “mood yang tidak menentu”. Jadi saya terus saya melihat persembahan anak-anak taski bernasyid.. sehingga lah giliran Taski Fikri, saya perasan Fikri tidak naik pentas.


Memula tu tertanya2 juga, apsal pulak Fikri takde.. tapi tak teringat langsung nak pergi jengah dia, sebabnya leceh nak kawal Anis & Aliya.. kelibat en ayah pulak ntah di mana2.. 



Tak lama, hampir jam 9.30 pagi, en ayah datang & cakap “Fikri menangis” … time tu baru kelam-kabut nak keluor g jengah anak..  Masa saya sampai di grup taski Fikri, rupanya ramai ibu-ibu yang tunggu anak2 depa… hmm, masa saya sampai awal pagi tadi tak nampak pun ibu-ibu kat situ.. jadi saya tinggalkan Fikri dengan kawan-kawan dan cikgunya dengan harapan dia boleh berdikari. Disappointed smile


Rupa-rupanya sangkaan saya meleset.. teresak-esak dia menangis. Saya tanya kenapa? Fikri tak menjawab.. Ada seorang ibu ni beritahu saya “cikgu panggil masuk (fikri masuk pertandingan selawat berkumpulan), dia tak mau, dok menangis jer”


Saya pun pujuk-pujuk2 dia.. bagi minum air. Tak lama 2-3 minit, dia dah okay.. dan bila dia dah okay, nak masuk.. dah terlambat.. rupanya time tu grup taski Fikri dah naik pentas pun.. hmmm… Sad smile  saya sedikit terkilan.


Saya tak salahkan orang lain, saya rasa saya yang salah. Sepatutnya saya tak tinggalkan dia sorang2. Sepatutnya saya tunggu jer dengan dia, sampai tiba masa dia membuat persembahan. Tapi itu lah, menunggu dengan Anis & Aliya akan ‘crowded’ kan suasana.. Jadi, dah bukan rezeki Fikri kali ni nak tunjukkan bakat dia..


Saya sebenarnya nak sangat tengok Fikri kat pentas tu dengan kawan-kawan dia, bukan kerana nak bangga ke apa.. cuma ingin melihat keberanian dan keyakinan Fikri berdepan dengan orang ramai.. tapi bila dia menangis dan tak mau ikut membuat persembahan dengan kawan-kawan, saya terasa anak saya ni ‘mengalah sebelum mencuba’.. Smile with tongue out




Saya cakap pada en ayah, “apsal la anak ayah ni macam ni.. Ibu dulu masa sekolah dulu, tak de la camni.. boleh ajer berdikari.. lagi suka kalo mak ayah tak de.. ”


Indirectly cuba nak cakap mungkin ‘gen penakut dan kurang yakin diri ni diwarisi dari en ayah’… kikikikihhh…


Sudahnya, sebelum jam 10 pagi, kami tinggalkan dewan & tempat program.. en ayah dah malas nak buang masa tunggu lagi sebab Fikri dah takde masuk apa-apa lagi. Saya sebenarnya teringin nak tunggu sampai habis.. tapi malas nak bertekak dengan en ayah, maka saya ikut ajer lah.. lagipun Anis & Aliya tak sudah-sudah dok ajak balik.


Dalam kereta tu, jenuh jugak lah saya slow-talk dengan Fikri.. dia memang tak nak jawab kenapa dia tak nak masuk selawat tu.. dia diam jer..


Kalo nak tahu sebab-sebabnya.. kena lah tunggu 1-2 hari lagi.. nanti dia sendiri akan beritahu.. tapi saya pasti dia akan cakap macam ni “Kenapa ibu tak tunggu abang.?! ”  Winking smile


Penat jer berlatih, sampai dalam bilik mandi pun dok selawat & bernasyid, sudahnya tak masuk pengujian pun… actually ni lesson untuk ibu, len kali ibu take note. Ibu tak tinggalkan abang, ibu tunggu dekat abang jer. Smile


p/s
esok lusa nanti saya akan update gambar anak2 yang bernasyid… yang berselawat saya tak sempat tengok..


salam kasih sayang,
.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .