Showing posts with label jom teka-teka. Show all posts
Showing posts with label jom teka-teka. Show all posts

Thursday, February 10, 2011

Jawapan : Uji minda di hari ahad - 6 Februari 2011

Salam bahagia,


okeh.. mai tengok jawapan untuk Uji minda di hari ahad - 6 Februari 2011


Ibu nak ucapkan terima kasih pada kawan2 yang sudi join ujiminda ni.. Sila tengok jawapan ni ya kawan-kawan...  ada yang dapat betul semua... ??!!






No1 : Mangkuk susu getah .. jarang orang sebut 'cawan susu getah'.. tapi ibu terima 2-2 jawapan.. 'bekas susu getah' pun boleh la jugak diterima..  

No2 : Seruling yer.. rasanya yang ini takde sorang pun dapat jawab dengan betul.. hehehheehhh.. actually ade gambor yang ade nampak sipi2 lubang seruling tu.. tapi sajer nak mendera.. akakakka (gelak jahat..).. yang tengah main seruling dalam gambor jawapan tu adalah bapa kepada Haris & Aidil... actually seruling tu memang dia yang empunya pun.. gambor tu kidnap dari FB nya.. m


Siapakah Haris & Aidil? <<< soalan bonus untuk peserta 


No3 : Pokok di balik pokok sawit adalah pokok durian yer kawan2.. ade sebut dalam n3 kesah balik Kampung 40 Rantai... btw, n3 tu pun UP selepas uji minda tamat... 


No4 : Tanah Perkuburan Islam Kg 40 Rantai.. Rantai ya kawan-kawan, bukan Ranti... susah juga nak baca jawi kan... 

No5 : Pisau toreh getah... tak pernah lagi dengor orang sebut sabit toreh getah... ekekkeke...  tapi semua jawapan yang menjurus ke arah pisau toreh getah, semua di terima.. janji ade sebut toreh getah.. mujur tak takde yang jawab @ sebut sabit rumput.. 


Jom tengok sapa yang jawab dengan betul..

Bil
Nama
Jawapan betul
1
3
2
4
3
3
4
3
5
3
6
Siti darna
4
7
2
8
3
9
3
10
4
11
3
12
4

Takde yang menjawab dengan 100% betul.. maka ibu tambah soalan bonus..



Soalan bonus.. : untuk peserta2 yang 12 orang ni.. dibuka sehingga jam 8 pagi esok hari..

Siapakah Haris & Aidil? Apa hubungan bapa budak berdua ni dengan kakyong?
kalo tau nama bapa budak ni, dapat extra point... 



Yang biasa terjah blog ibu ni mesti tau punya... yang bukan peserta, dok diam2 no... bior depa cari jawapan sendiri...



p/s

Tolong ibu VOTE untuk Anis...

memula LIKE Yanmionline FB

pastu klik gambor Anis.. klik banner bawah ni..


jangan lupa gambor Anis tu.. tengok betul2.. jangan salah klik gambor pulak.. 
& jangan lupa tinggalkan komen selepas dah LIKE.. 
senang ibu nak jejak kome semula



salam kasih sayang,
.

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Sunday, February 6, 2011

Uji minda di hari ahad - 6 Februari 2011 ~ SUDAH TUTUP ~

Salam bahagia,


Kome nak blog make-over... free...  servis meliputi mencantikkan blog (all-out at your request), meringankan blog, menambah gadjet (max 2 jer)... 


Percuma...  tapi kena buat koje sikit lah yer... kena jawab soklan meneka @ ujiminda....







1. Apa nama 'benda' yang dipijak oleh Aliya?





2. Apakah nama barang ini ?



3. Pokok yang berada di balik sawit itu adalah pokok.... ?




4. Apa yang ditulis pada papantanda ini?




5. Apa kah benda ini ?



Kaedahnya :
  • tinggalkan jawapan di kotak komen
  • boleh jawab 1 kali sahaja
  • tinggalkan link blog


Ujiminda ini akan dibuka sehingga jam 12 tengahmalam.. jika tiada yang meneka dengan betul utk kesemua 5 soalan, ibu akan buka untuk 24 jam lagi... 



Selamat meneka...


p/s
hari ni akan gigih berBW....



salam kasih sayang,
.

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Monday, January 3, 2011

Meratah ikan bakar sampai tercekik tulang

Salam bahagia,


note : ini adalah n3 autopublish.. kami berada di Ulu Kinta, maka 1-2 hari ni ibu akan merindui blog dan coretan kawan2… Winking smile


Tau tak ini ikan apa? hintnya >> ikan sungai @ air tawar.


IMG_9820


ni dia model yang masih segar bugar.. hasil pancingan en ayah.



IMG_9822


dah selesai di siang dan dibersihkan.. cuci dengan limau kasturi jer.. tak suka guna asam jawa. tengok dia punya duri kat sirip tu punyalah besor & kena potong guna playar.



IMG_9823


Marinate simple2 jer… kunyit, rempah kari, bawang putih & bawang kecil (ditumbuk), dan sedikit garam.. lumur serata ikan.


IMG_9824


ready untuk masuk oven.. ingatkan nak bakar atas api.. tapi nak tunjuk en ayah balik beli arang, ntah bila.. maka bakar dalam oven jer. Smile ibu tabur herb rosemary.. itu jer yang ade.. lama dah beli, konon2 nak masak western masa Ramadhan lepas, sampai ke sudah tak guna.



IMG_9825


Air asam simple.. bawang dihiris, tomato, limau kasturi dihiris, cili api + belacan (ditumbuk macam nak buat sambal belacan la..), air perahan limau kasturi + garam sedikit. Lagi mabeles kalo ade cencalok atau pun budu (salah satu yer..). Thumbs up

IMG_9826


ni dia yang bakal dibaham… ibu tabur herb rosemary sikit, untuk dapatkan bau harum..


Alhamdulillah, rezeki makan tengahari kami pada 29 Dec yang lepas. Hanya ibu dan en ayah jer yang makan ni, sebab banyak tulang… memang sedap meratah, tak hengat… sampai tercekik tulang la baru berhenti meratah.


SIla teka nama ikan.. hadiah pasti lah ade.. siapa cepat dia dapat… Winking smile


update : 3 Jan 2010, 11.50 malam
tekaan sudah ditutup.. siapa yang teka dengan tepat.. tunggu yer... !!!



salam kasih sayang untuk semua,

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Friday, December 17, 2010

Jawapan & Pemenang >> Jom teka : budak ber3 ni sedang buat apa?


Salam ceria,

Ini adalah gambor asal.. yang dalam n3 semalam tu adalah gambo yang sudah di edit. Devil  (gelak jahat)


3budak-playing-10dec2010

Boleh nampak tak budak ber3 ni tengah buat?   Winking smile

Ya, mereka sedang berebut2 nak turun gelongsor, sebelum tu depa ber3 dah berebut2 memanjat tangga gelongsor. Eh, fikri tu actually masih dok panjat tangga gelongsor… Open-mouthed smile

Ibu nak ucapkan terima kasih sebab ramai yang sudi meneka.. suka2 jer kan.. disamping itu ibu dapat le menjengah blog kalian… Winking smile

jadi yang berjaya meneka dengan jayanya… @ jawapan yang ibu terima adalah :

teka-puannina

teka-chekna


Tahniah buat PuanNina & Chekna


Pandai la meneka.. yang lain2 pun terima kasih yer.. kerana gigih meneka…


PuanNina ni ibu baru jer kenal, so amik masa sikit lah untuk buat review.. sebab kena la ibu terjah berkali2 ke blog PuanNina sebelum boleh buat review.

Chekna, Insya Allah.. sebaik selesai review blog Syamila, ibu proceed dengan Chekna.


Btw, cara ibu review blog kawan2 ibu mungkin tak sama lah macam setengah blogger yang citer pasal rank, follower & komen tentang template @ widget blog. lagipun template @ widget ni hak/pilihan peribadi kan.. Smile with tongue out   Ibu lebih suka memilih pendekatan untuk berkenalan secara dekat supaya kita sama2 dapat saling berkenalan dan merapatkan ukhuwah...



salam kasih sayang buat semua,

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Thursday, December 16, 2010

Jom teka : budak ber3 ni sedang buat apa? - UPDATED 7 MALAM

Salam bahagia dan salam ceria,

Ibu buka semula sesi jom teka… dibuka kepada semua yang singgah blog ni. Dibuka sehingga jam 12 tengahmalam, 16 Nov 2010.



IMG_9415


BUdak ber3 ni sedang buat apa? Boleh teka banyak kali.. no hal punya.. as long dalam kotak komen n3 ni..

Jika ada lebih dari 1 orang yang meneka jawapan dengan betul, undian akan dibuat seperti tekaan yang lepas.

Hadiahnya?  >>> As usual : blog review ya… Open-mouthed smile


p/s :
tadi ter’publish’ list peserta GA teka & menang –> ade saper yang sempat tengok tak.. harap2 xde lah yer.. sebab dah ade buat penilaian kat list tu… huhuuu…
bukan sengaja publish.. tapi terTekan ikon ‘publish’… ibu ni update n3 blog guna Window Live Writer (WLW).. nak tekan ikon ‘save’ terklik publish pulak… kalo ade yang tersempat tengok tu.. diam2 jer lah yer… Be right back


**UPDATED JAM 7.00 MALAM **


BELUM ADA YANG MENEKA DENGAN TEPAT @ SIPI2 PUN BELUM ADA...


BUDAK BER3 NI MEMANG SEDANG BERADA DI PADANG/TAMAN PERMAINAN.. 




TERUSKAN MENEKA... ;)


salam kasih sayang buat semua,


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Tuesday, November 30, 2010

Mari Teka : part 2

##dah tamat... tunggu keputusannya ya!! ##

Salam ceria,

Jom kita meneka lagi.. kali ni jika ramai yang memberi jawapan yang betul.. ibu akan buat cabutan yer.. jadi setiap yang meneka mendapat peluang yang sama yer..

Jom teka kali ni akan dibuka sehingga jam 8 esok pagi yer.. jawapan nya ibu bawa ke belah petang esok lah yer.. sebab belah pagi ibu online lepas jam 10 pagi. n3 yang UP pepagi hari adalah n3 autopublish. Winking smile

IMG_9249

Dimanakah Aliya berada? Apa nama sungai ini…? ooppsss ini bukan soalan yang perlu dijawab.. Smile with tongue out

Fakta:
Aliya berada di tebing sungai Perak di Kuala Kangsar. Nama tempat ini adalah Dataran Kuala Kansar.. disebelah dataran adalah Laman Budaya, satu taman rekreasi di Kuala Kangsar.. moh kome, kalo nak merasa cendol dan laksa kuala.. moh singgah.. laksa kuala tak sama dengan laksa negeri lain.. apa yang buat laksa kuala istimewa? ade sapa tahu….??? ini soalan tambahan yer..

Arena Square Kuala Kangsar terletak di kawasan Dataran Kuala Kangsar.. Selalunya kalo ade expo @ pesta niaga deme akan buat di Arena Square. Sori ye.. lupa nak snap gambor Arena Square.

Soalannya:
Apa nama jambatan yang merentangi sungai Perak seperti yang ada dalam gambor di atas? Jambatan ini menghubungkan Kuala Kangsar dengan apa (nama tempat)?

Jika ramai yang memberi jawapan betui, ibu akan ambil kira jawapan bagi soalan tambahan – apa istimewa nya laksa kuala?-

Jika lebih dari 2 orang yang jawab dengan tepat/betul.. ibu akan buat undian yer…

Tekaan dibuka sekarang, mulai jam 8 malam dan berakhir pada jam 8 pagi esok, 1 Dec 2010.

Sekian, selamat mencari jawapan..

p/s
tak susah kan.. suka2 nak tajamkan pengetahuan am & memfemeskan negeri Perak… Thumbs up



kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Monday, November 29, 2010

Mari Teka : part 1 (dah habis.. meh tengok sapa yang dapat... ;) )

Salam ceria dan salam bahagia..

Jom petang ni kita main teka-gambar pulak..  *dibuka sehingga jam 10 malam, 29/11/2020*

pernah tengok pintu pagor ni...?  letakkannya di Kuala Kangsar... Apa nama tempat ni???





Kalo kome pandey, sila teka... cepat teka.. ade hadiah menanti.. bagus untuk pengetahuan am ni... teka jangan tak teka.. orang Perak kalo tak tau ni, baik jangan ngaku orang Perak... :p


update 29/11/2010, jam 10.30 malam

Jawapan :
Istana Iskandariah Kuala Kangsar


yang pertama menjawab dengan betul dan tepat adalah
>>> Ummi Hanie <<<<


Tahniah...!!!


hadiahnya >>> blog review... nak upkan semula segmen Jom kenal Kawan Ibu.. ;)


tak sesia jadi oghang Peghok yer Hanie... 


jawapan "pintu pagar istana" tidak diterima yer... :p ekekekkk... 




p/s :
Esok petang ade lagi segmen Teka2 ni.. tunggu ya...




kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Thursday, June 24, 2010

Jom teka : tasek apa kah ini

.
Salam pagi Khamis..

Pagi ni ibu sepatutnya publish entri Review blog Aten.. tapi belum siap sepenuh.. ntah semalam.. mood nak completekan review tu tak mari pulak...


so pagi ni kita main teka-teka lagi.. masih dalam kategori pengetahuan am..



dalam perjalanan pulang dari Lenggong ke Ipoh.. kami singgah di Tasek ni... perasaan juga air tasek ini kering sikit... ya lah masa tu musim panas




soalannya : Apa kah nama tasek ini.
hint ada restoren yang dinamakan sempena nama tasek ini.. memang popular restoren tu.. jika yang dalam perjalanan ke Kelantan menggunakan lebuhraya Lenggong-Gerik ni pasti akan singgah makan situ... di Ipoh pun ada satu cawangan..
orang Gerik.. meh lekeh bagi jawapan... 



hadiahnya :
2 peneka yang terawal yang meneka dengan betul..
blog akan direview.. & berada dalam carta bergerak untuk tempoh 1 bulan



Kakyong's shoppe - menjual kain lampin moden @ cloth diapers pada harga berpatutan - jenama Coolababy, QQbaby Minky & Babyland printed.

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Tuesday, June 8, 2010

main teka-teka lagi

.
Salam hari selasa,

Ibu masih dalam mode 'sibuk'.. jadi memang tak leh nak buat n3 panjang2.. sebab memang tengah ' serabut' kepala otak nih...


so, untuk hari ni.. kita main teka-teka lagi...


foto disnap semasa dalam perjalanan ke Lenggong tempohari


Soalannya : 
Apakah nama bangunan yang di anak-panah-merah itu?


kecik benor ler kan.. gambor bangunan tu.. susah pulak nak teka... 
jadi sila skodeng gambor di bawah ni..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Add caption

bangunan ni boleh nampak dengan jelas dari lebuhraya PLUS.. terutama bagi yang menghala ke Utara.. 
dulu bangunan tu dia tunggal jer kat situ..
tapi la ni dah ade dibina hotel (tak sure berapa bintang).. 
nama hotel tu pun ibu tak sempat nak skodeng lagi..
lain kali kalo kami lalu nak merayau ke pasar malam Taman Jati ker..
buleh lah ibu share info tu dengan kalian..


kome oghang peghok kalo tak tahu nama bangunan ni memang mangko ler.. 
sila namakan NAMA BANGUNAN sahaja yer..

ibu tak tanya, bangunan tu sapa punya, ade berapa tingkat, siapa yang rasmikan dsb..
ibu cuma nak tahu nama bangunan jer

2 orang yang pertama berjaya menjawab dengan BETUL..
 hadiahnya.. 
blog anda akan diREVIEW & akan berada dalam carta bergerak selama 1 bulan..
review blog jer yer...

TEKA LAH YER.. JANGAN TAK TEKA..
TAK RUGI.. ILMU JUGAK NI... PENGETAHUAN AM

yang sudah direview blog pun boleh mencuba..

sila tinggalkan jawapan di kotak komen ya..
jawapan di kotak sembang tidak dilayan... ;)

teka-teka ni akan ON selama 24 jam.. 
jawapan & pemenang akan diumum esok, 9 Jun 2010 jam 10 pagi


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Saturday, May 29, 2010

Jawapan teka foto CD

.
Salam malam minggu,


Susulan daripada n3 yang INI.

Jawapannya adalah :

13 CD + 11 insert @ 
11 CD pocket + 2 CD AIO + 11 insert






klik foto utk imej lebih besar
pada baris 1 (bawah sekali) ada satu CD AIO - yang warna oren tu
pada baris 3 : ada satu CD AIO - yang warna merah 



Memandangkan yang meneka hanya 2 orang sahaja. 
Maka 2-2 kawan ibu ini , Wan Anie & Yan, blog depa ibu akan review.
bermula minggu depan ya.. sebab weekend ni tak berada di rumah.. 


SELAMAT BERMALAM MINGGU UNTUK SEMUA.




kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .