Showing posts with label Perak ohh negeriku. Show all posts
Showing posts with label Perak ohh negeriku. Show all posts

Thursday, July 14, 2011

Pekena Laksa kedah di Padang Polo, IPoh



Salam bahagia kawan-kawan,


Ni kejadian minggu lepas.. bawa anak-anak pergi bermain di ‘padang permainan besar’ di Padang Polo..  selalu tu main di taman kecil jer kan..


Sebelum balik, sempat la tapau laksa kedah.. Winking smile  yang ini memang yang terBAEK.. Thumbs up




jemput makan.. Bismillah.. Open-mouthed smile


Memang ada banyak gerai berlori (mini lori – ke apa term orang guna yer??!) yang meniaga di situ.. ade laksa Taiping, laksa Khomsa, .. hmmm laksa apa lagi yer… tapi Laksa Kedah tu memang yang terBAEK.. dari mengandungkan Fikri sampai la Aliya, bila teringin kan laksa… gigih kerah en ayah ke Padang Polo.. Winking smile






p/s
Kalo singgah ke IPoh, jangan lupa cari Laksa Kedah di Padang Polo… boleh la nak beriadah sekali… Open-mouthed smile la ni musim orang dok main lelayang... 



salam kasih sayang,
..


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Sunday, July 3, 2011

Keteow kari dan buah salak



Salam bahagia kawan-kawan,

Ini sebenarnya aktiviti beberapa minggu yang lalu..

Kami makan pagi aka sarapan di kedai makan  berhadapan dengan IPG Ulu KInta.. sebelum singgah ke rumah opah & atok santan. Smile







tak sempat nak snap gambor keteow karinya.. udah selamat dalam perut ku.. Winking smile ini ajer yang mampu di snap.. the after match..





Udah kenyang makan keteow kari (saya lah), en ayah makan mi kicap.. dijamu pulak dengan buah salak.. Saya gemor bebenor dengan buah salak ni.. Open-mouthed smile Pantang jumpa.. mesti tak lepaskan peluang




Pokoknya belakang kedai ajer.. udah 10 tahun.. benih dibawa oleh tuan tanah (tak pasti benihnya amik dari mana, ade deme bercerita, saya ni ajer yang lupa). lupa nama Haji apa ntah.. orangnya udah lama tak ade.. tapi anak cucu dan kami orang luor pun dapat merasa hasilnya.




Jemput makan buah salak.. masa buah ni dipetik, idok le masak ranum lagi.. tapi saya suka yang baru2 nak masak ni.. keras & rangup isinya, ade sikit rasa kelat2.. lemak manis… Winking smile 


Saya terbaca, ade kawan blog ni tak pandai makan buah salak.. Izan, kalo tak nak.. pos ajer kat kakyong di Ipoh ni.. Smile with tongue out



Kalo singgah ke Batu 8, sila lah lajak sampai ke IPG (Institut Perguruan Guru).. buleh lah merasa mee/kuwtiaw/bihun sup/kari/kicap.. Insya Allah, bahan2 fishball semua nya halal, buatan orang Islam.. Winking smile  harga juga berpatutan.




salam kasih sayang,
.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Thursday, June 23, 2011

Gendang Silat Patani–Batu Kurau

Salam bahagia kawan-kawan,


Hari ni hanya nak kongsi satu persembahan tradisional gendang silat patani, yang didatangkan khas dari daerah Batu Kurau.. maaf saya lupa nama kampung nya. Persembahan ni telah berlangsung semasa majlis kenduri kahwin sepupu di Kg Expo.

Saya captured sikit-sikit jer sebabnya kad-reader dah hampir full.. Winking smile  so layan jer lah yer…


Aliya memang ralit.... berhantu sungguh gendang silat ni..


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Tuesday, February 8, 2011

Kesah balik Kampung 40 Rantai

Salam bahagia,


lewat juga bersiaran hari ni... kome semua ape kabo, sihat? Ibu masih lagi fenin2.. simptom2 sakit kepala, sejak balik dari berjalan jauh (balik kampung kira jalan jauh le kan) masih tak hilang2... ditambah lagi dengan sakit lidah sejak sabtu lepas.. ari ni sakit lidah dah kurang sikit.. cuma part sakit kepala ni yang datang On & Off.. 

tak cukup minum air masak? usah cakap le.. air masak tu kira minuman ruji dah.. lagi2 lah musim panas ni, dok togok selagi mau.. anak2 pun sama.. tiap jam dok ulang ke toilet. tapi kalo sakit dah nak mari, dia mari jugakkan.. apo nak dikato.


Ibu sebonar nyo memang lamo tak balik kg 40 Rantai.. ni dah omak ajak balik, ibu ikut kan ajolah.. Loghat di kg 40 Rantai ni bukan loghat perak, ado iras2 macam orang minang N9, tapi banyak lainnyo. Tak ado sobut 'eden' tapi lobih kepado 'aku'. Asal orang2 di kg 40 Rantai ni dari daerah Batu Bara, Sumatera Utara. Kiranya atok ibu dulu memang pure orang sano, datang ke Malaya masa umur 10-11 tahun macam tu. Antaro orang pertamo yang meneroka kg 40 Rantai ni. Ibu agak la, atok ni mungkin keturunan minang-rawa, sobab ponah ke Kampar, terserompak dengan beberapo orang Rawa, sembangnya ado iras2 macam orang kg 40 Rantai. 

Tak kesah la keturunan apo pun.. yang ibu tau ibu ni melayu, darah dah bercampur bagai dah.. siam pun ado (sebab arwah onyang belah mak ado darah siam).. tu pasal bila orang cakap ado adik-beradik kami rupo macam cino.. jadi ibu agak, gen dari siam kot... hahahha... yang paling tak tahan bila adik si bongsu bawa kawan dia datang rumah, mati2 kawannya tak percaya ibu ni kakak kandung dia.. almaklumla si bongsu ni hitam manis orangnya...





Actually balik ke kg ni takde plan.. tetiba ajo makbonda ajak balik.. katonyo nak tengok Pak Udo (adik bongsu mak). Pak Udo kena strok pada awal Jan 2011.. kami pun lambat dapat tau. Sepupu (anak pak Udo) ado update status di FB, tapi ibu ni kan dah lama tak rajin nak online FB.. tu yang ketinggalan ketapi.. 


note : heheh... kome kena la baca n3 ni ala2 bahaso minang sket.. ntah la sesekalo sodap pulak tulis caro bahaso kg 40 Rantai ni..







Pak Udo ni posmen di Pantai Remis (Pantai Remis Perak, bukan Selangor yorr).. saper2 yang dok belah Pengkalan Baru, Pantai Remis & Sg Batu mesti konal punyo.. Pak Udo ni dia detect tangan2 dia kobas2 maso tongah kojo.. Dah sampai tahap tak buleh nak pogang surat baru dio nak g klinik.. klinik plak terus refer ke Hospital Manjung... Doktor sahkan memang kono angin ahmar, tapi tahap mild.. buleh baik, amik maso sikit la. 

Pak Udo ni dio buleh angkat siku dio.. cuma dari siku kebawah yang lomah torus, kono rajin eksesais la yo Pak Udo. Gambor ni ibu snap bolah yang sakit ajo... orang kata kalo kono belah kanan, buleh baik.. kalo lumpuh bolah kiri yang payah nak baik.. botul ko?? 




Kami lepak kat rumah opah Long (kiro onyang la untuk Anis & Aliya) dari jam 2.30 sampai 4 petang).. makbonda siap bawak bekal nasi lemak.. bukannyo apo, opah long pun bukannya sonang.. dia pun hidup atas bantuan BaitulMal.. Pastu baru g jumpo Pak Udo.. pukul 6.30 baru nak bergerak.





itupun omak & Alang nak g tengok kawasan lagi aka kebun kelapo sawit kat tanah arwah opah, sekarang ni omak & Alang kongsi berduo tanah ni. Udah tinggi pokok sawit ni omak.. kalu tobang, tanam lain, elok jugak kot.. hahhaha.. macam la ibu yang nak bagi modal.  Dibalik2 pokok sawit ni ade beberapa batang pokok durian.. udah tinggi melangit pokok durian tu.. almaklumla, omak cakap, arwah opah tanam maso omak kocik2 lagi. kiro la sekarang ni omak pun dah nak 58... 


Panjang bonar dah bebelan hari ni.. kami bertolak ke Pantai Remis jam 7 malam.. konon2 ingat nak beli ikan fresh.. tapi hampeh... jadinya terus la balik antor Alang ke Gopeng.. pastu singgah ke Hospital Ipoh, amik si A'am (adik ibu atas dari si bongsu).. jatuh motor.. patah tulang kat bahu..





Si A'am ni plan nak masuk kolej tentera udara.. tengah tunggu result SPM ni.. dah patah tulang ni mau la kena rehat.. Ibu cadangkan dia masuk form 6 jer.. macam citer 6 Progressif tu.. katanya nak minta matrik juga.. Ikut suka lah, mana2 pun boleh, janji bior tangan tu baik dulu.. kang duduk jauh2 kalo sakit susah pulak  nak kena g amik.. 



p/s
kawan2 yang join teka-teka ujiminda hari ahad.. tunggu yer.. nanti ibu finalist kan jawapan & pemenangnya..


salam kasih sayang,
.




kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Friday, December 24, 2010

Sambal kacang ketupat & satay LM

Salam bahagia dan salam ceria,


Ini adalah sambal kacang segera.. en ayah belikan beberapa hari selepas hari raya Aidil Adha.. itu pun sebab ibu cakap teringin nak buat pecal. Tapi pecalnya sampai sudah tak buat-buat. Smile with tongue out Yer le, camno nak buatkan.. ade sambal kacang jer… aweh2 yang lain tak mandang….



IMG_9596

Sambal segera ni isinya memang kering… kena masak dulu le baru dapat hasil nya.. Kalo ikutkan arahannya.. hanya tumis bawang, masukkan air 1 cawan dan masukkan bahan2 dalam pack ni.. mudah dan cepat disediakan. Rasa memang maveles.. yang ini homemade dari Perak (Manjoi).


Jamilah Mansor Enterprise ni listed dalam yellow pages  Winking smile. Listed juga di laman Jabatan Pertanian negeri Perak.


IMG_9597

ni hasilnya.. untuk 1 pack 150g tu buleh dapat 1 mangkuk ni. Kalo untuk keluarga kecil macam kami ni sesuai la.. yang ni ibu sedikit terpekat.. kalo tak pekat mungkin penuh 1 mangkuk ni…


Rasanya >>> sedap… mabeles.. yang ibu masak ni ibu dah tambah/tumis 1 sudu besar cili giling (ibu guna cili giling puteri). Kalo tak tambah cili giling pun boleh jer.. tapi kami ni kan keluarga yang makan pedas.. kalo tak pedas takde ummmppp la.. Winking smile


IMG_9598

breakfast kami pada hari Rabu lepas.. cucur udang. beberapa hari lepas en ayah beli udang dari kawannya (sama niaga di pasar juga).. rezeki kami gamaknya, 1/2 kilo udang sederhana ni pakcik tu bagi RM5 jer..


Btw, Anis tak suka makan udang.. Fikri pulak hanya makan udang jika dibuat cucur udang.. dan Aliya jer buat masa ni yang rajin melayan udang ni. En ayah pun tak sangat, ibu??!! Ibu bagi apa pun makan, janji halal.. Smile


Petang tu ade balance lagi kuah kacang.. fikri request lagi cucur.. cuma petang tu cucur tak ber’udang la..


IMG_9610

tengok lah tu.. tak tipu.. memang sedap… anak-anak makan kuah tu sampai ke titisan terakhir… Smile with tongue out


IMG_9612

Jemput makan yer kawan2 ibu… fikri pesan, “esok ibu buat lagi..” Ibu “yerlah, kalo ayah beli, ibu masak lah..”


Kawan2 ibu NAKKK…??!!!. ibu ingat next GA.. tahun depan lah yer… nak kasi hadiah kuah kacang ni… kome nak tak!!!??? Rege nya tak le mahal.. tapi sedap ditekak.. sesuai untuk makan dengan satay, ketupat nasi, buat rojak ala2 mamak pun sedap..


p/s
Ibu memang dah terbayang, len kali mesti nak makan ala2 rojak mamak.. ade tauhu, cucur, timun, sengkuang dan togeh..  Thumbs up 



salam kasih sayang buat semua,

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Sunday, December 19, 2010

Hijau itu sejuk

Salam ceria,

Tiada idea untuk menulis petang ni, hanya nak share foto ni… di ambil di sebuah anak sungai di Puncak Jelapang Maju, Ipoh.

Gambar asal yang diambil guna kamera bukan dslr kami.

IMG_9553-ori


hasil gambar yang diedit….

IMG_9553-edited


Masa singgah di anak sungai ni terasa macam nak join mandi sekali… sejuk airnya, walau hanya anak sungai kecil..

IMG_9557

Abang Nasrul (anak sedara ibu) dan kawannya sedang mandi…


IMG_9549

budak2 ni tangkap ikan laga guna umpan roti.




salam kasih sayang buat semua,

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Tuesday, November 30, 2010

Mari Teka : part 2

##dah tamat... tunggu keputusannya ya!! ##

Salam ceria,

Jom kita meneka lagi.. kali ni jika ramai yang memberi jawapan yang betul.. ibu akan buat cabutan yer.. jadi setiap yang meneka mendapat peluang yang sama yer..

Jom teka kali ni akan dibuka sehingga jam 8 esok pagi yer.. jawapan nya ibu bawa ke belah petang esok lah yer.. sebab belah pagi ibu online lepas jam 10 pagi. n3 yang UP pepagi hari adalah n3 autopublish. Winking smile

IMG_9249

Dimanakah Aliya berada? Apa nama sungai ini…? ooppsss ini bukan soalan yang perlu dijawab.. Smile with tongue out

Fakta:
Aliya berada di tebing sungai Perak di Kuala Kangsar. Nama tempat ini adalah Dataran Kuala Kansar.. disebelah dataran adalah Laman Budaya, satu taman rekreasi di Kuala Kangsar.. moh kome, kalo nak merasa cendol dan laksa kuala.. moh singgah.. laksa kuala tak sama dengan laksa negeri lain.. apa yang buat laksa kuala istimewa? ade sapa tahu….??? ini soalan tambahan yer..

Arena Square Kuala Kangsar terletak di kawasan Dataran Kuala Kangsar.. Selalunya kalo ade expo @ pesta niaga deme akan buat di Arena Square. Sori ye.. lupa nak snap gambor Arena Square.

Soalannya:
Apa nama jambatan yang merentangi sungai Perak seperti yang ada dalam gambor di atas? Jambatan ini menghubungkan Kuala Kangsar dengan apa (nama tempat)?

Jika ramai yang memberi jawapan betui, ibu akan ambil kira jawapan bagi soalan tambahan – apa istimewa nya laksa kuala?-

Jika lebih dari 2 orang yang jawab dengan tepat/betul.. ibu akan buat undian yer…

Tekaan dibuka sekarang, mulai jam 8 malam dan berakhir pada jam 8 pagi esok, 1 Dec 2010.

Sekian, selamat mencari jawapan..

p/s
tak susah kan.. suka2 nak tajamkan pengetahuan am & memfemeskan negeri Perak… Thumbs up



kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Monday, November 29, 2010

Mari Teka : part 1 (dah habis.. meh tengok sapa yang dapat... ;) )

Salam ceria dan salam bahagia..

Jom petang ni kita main teka-gambar pulak..  *dibuka sehingga jam 10 malam, 29/11/2020*

pernah tengok pintu pagor ni...?  letakkannya di Kuala Kangsar... Apa nama tempat ni???





Kalo kome pandey, sila teka... cepat teka.. ade hadiah menanti.. bagus untuk pengetahuan am ni... teka jangan tak teka.. orang Perak kalo tak tau ni, baik jangan ngaku orang Perak... :p


update 29/11/2010, jam 10.30 malam

Jawapan :
Istana Iskandariah Kuala Kangsar


yang pertama menjawab dengan betul dan tepat adalah
>>> Ummi Hanie <<<<


Tahniah...!!!


hadiahnya >>> blog review... nak upkan semula segmen Jom kenal Kawan Ibu.. ;)


tak sesia jadi oghang Peghok yer Hanie... 


jawapan "pintu pagar istana" tidak diterima yer... :p ekekekkk... 




p/s :
Esok petang ade lagi segmen Teka2 ni.. tunggu ya...




kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .