Showing posts with label makanan best. Show all posts
Showing posts with label makanan best. Show all posts

Thursday, November 3, 2011

Terung Telunjuk masak sambal



Salam bahagia,


Saya ni memang alah kalo makan terung.. bila makan terung jer..mesti tak boleh nak tidur malam.. badan berangin.. sebelum tidur memang harus lah disapu hampir satu badan dengan minyak panas @ minyak urut. Smile with tongue out

tapi selalunya, sesekala dalam beberapa bulan, saya hentam juga makan terung, tak kesah lah masak apa pun, pajeri ke, masak sambal ke, masak lemak ke,…  jadi dalam setahun tu memang terpaksa menahan nafsu makan terung 2-3 kali ajer.. Sad smile



lebih kurang besor jari telunjuk ku ajer terung ni



Ini terung telunjuk.. dah seminggu dalam petiais.. takde idea nak masak apa.. kata orang tua terung telunjuk ni TAK BERANGIN.. Thumbs up



2nd round masak, tinggal 8 biji jer.. 




Saya tak ada mood nak merebus dan makan cicah dengan sambal belacan, jadi saya masak kali pertama : sambal tumis ikan bilis berterung.. kemudian selang beberapa hari, saya masak sambal sotong berterung pulak…

Alhamdulillah, memang tak berangin pun… nikmat sungguh terasa bila dapat makan terung sepuasnya & tak diserang ‘ANGIN’.. Open-mouthed smile  KOme ade tak penggemar terung kat sini & bermasalah macam saya nih..??? Kalo sekapal dengan saya, cari-cari lah terung telunjuk nih... nikmat selera dapat, angin sah-sah tak hinggap.



p/s
tetiba terasa nak masak sambal sotong rendam lah pulak.. bila la en ayah nak belikan sotong rendam nih.. rasa macam dah berbulan2 tak makan.. Confused smile



salam kasih sayang,


.

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Wednesday, September 28, 2011

Wordless Wednesday (2) : Mangga sedap



Salam bahagia,










salam kasih sayang,
.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Monday, August 8, 2011

Roti John


Salam bahagia,

Ini antara juadah berbuka kami pada hari ke-5.

Suami beli di bazar Ramadhan di perkarangan medan selera Tasek. Beli dengan peniaga yang biasa kami beli, dia memang berniaga di pasar malam Tasek Damai. Dah setahun lebih, kami kalo berhajat dengan roti john, memang cari peniaga ni ajer.. tak cari yang lain. Sebab kalo beli yang lain, anak2 tak mau makan.. Smile





Untuk satu ni harganya RM3.50, cukup penuh 1 pinggan.. jika anak ber3 yang adap ni, sekejap jer depa ber3 belasah sampai licin. Winking smile


tambahan : apa yang istimewa sangat dengan roti john ni.. intinya daging cincang... bersos black pepper.. tiap kali kalo nampak muka en ayah kat depan gerainya.. tuan gerai memang tak potong roti tu.. dia biorkan panjang gitu.. sebab dah kat rumah nanti, kami tambah extra perasa.. mayonis ler... baru la bertambah kaww.. 



nota :
Alhamdulillah, sehingga hari ke 8 ni.. belum ada lagi makanan yang terbazir.. setakat ni cukup2 ajer.. mana2 yang tak habis semasa berbuka, kita forward ke masa sahur..




salam kasih sayang,
.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Sunday, August 7, 2011

Bihun sup simple untuk anak-anak



Salam bahagia,

hari ke-5 Ramadhan..anak-anak dara bangun pagi nak makan. Saya pun memang dah plan nak masakkan depa sosej bertelur.. sekali buka dapur, gas habis lah pulak.. Smile with tongue out terbantut jap operasi..

Suruh anak2 berendam dalam bilik air dulu.. bior depa mandi lelama sikit.. Winking smile

At last, rice-cooker la alternatif yang ada… keluorkan baki nasi semalam… cuci bersih dan mulakan operasi..



Plan asalnya memang nak buat sosej bertelur.. tapi ANis request nak mee pulak.. kebetulan ada lagi sup daging berbuka semalamnya.. maka sebaik sosej dah mengembang dengan comelnya.. saya pun curah ajer baki sup tu.. dan tambah sikit air.. & masukkan garam siki.. Smile




dan masukkan bihun… bihun ni memang malam tadi saya dah rendam (actually baki yang saya tak habis rebus malam tu)… so itu lah hasilnya… berselera tengok anak-anak makan… laju jer sosej dihabiskan… hehehhe.. Winking smile

Time depa makan tu, lupa lah pulak nak snap foto..

Petang tu, jam 5 lebih baru suami balik. Dia marahkan saya kenapa tak minta tolong adik2 saya belikan gas.. Sad smile

BUkan tak nak minta tolong.. nak minta tolong camana? Telefon rumah ni dah seminggu tak berfungsi @ tak leh guna. Ntah bila la orang Telekom ni nak betulkan.. nak ajak en ayah pergi melawat ke pejabat Telekom, pulangnya jam 5-6 petang.. hmm, mimpi siang sajor lah..

Henfon?? dah berbulan kami hidup tanpa henfon.. nak beli baru memang sah2 lah saya kena kumpul duit dulu.. Kadang2 saya memang terasa hidup macam ‘zaman batu’ bila takdak henfon.. bila teringat nak call adik2 ker.. terkial2 saya cari no telefon depa.. almaklumlah buku telefon dah lunyai diconteng dek anak2.. dan bila telefon rumah tak berfungsi, lagi lah terasa susah nak berhubung.. Sad smile

gitu lah, alkesahnya.. kalo tak sabor memang macam2 kejadian tak baik boleh jadi…


p/s : Alhamdulillah, hari ni pipi bengkak dah beransur surut.. tapi selera masih belum UP lagi...



salam kasih sayang,
.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Thursday, July 14, 2011

Pekena Laksa kedah di Padang Polo, IPoh



Salam bahagia kawan-kawan,


Ni kejadian minggu lepas.. bawa anak-anak pergi bermain di ‘padang permainan besar’ di Padang Polo..  selalu tu main di taman kecil jer kan..


Sebelum balik, sempat la tapau laksa kedah.. Winking smile  yang ini memang yang terBAEK.. Thumbs up




jemput makan.. Bismillah.. Open-mouthed smile


Memang ada banyak gerai berlori (mini lori – ke apa term orang guna yer??!) yang meniaga di situ.. ade laksa Taiping, laksa Khomsa, .. hmmm laksa apa lagi yer… tapi Laksa Kedah tu memang yang terBAEK.. dari mengandungkan Fikri sampai la Aliya, bila teringin kan laksa… gigih kerah en ayah ke Padang Polo.. Winking smile






p/s
Kalo singgah ke IPoh, jangan lupa cari Laksa Kedah di Padang Polo… boleh la nak beriadah sekali… Open-mouthed smile la ni musim orang dok main lelayang... 



salam kasih sayang,
..


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Sunday, July 3, 2011

Keteow kari dan buah salak



Salam bahagia kawan-kawan,

Ini sebenarnya aktiviti beberapa minggu yang lalu..

Kami makan pagi aka sarapan di kedai makan  berhadapan dengan IPG Ulu KInta.. sebelum singgah ke rumah opah & atok santan. Smile







tak sempat nak snap gambor keteow karinya.. udah selamat dalam perut ku.. Winking smile ini ajer yang mampu di snap.. the after match..





Udah kenyang makan keteow kari (saya lah), en ayah makan mi kicap.. dijamu pulak dengan buah salak.. Saya gemor bebenor dengan buah salak ni.. Open-mouthed smile Pantang jumpa.. mesti tak lepaskan peluang




Pokoknya belakang kedai ajer.. udah 10 tahun.. benih dibawa oleh tuan tanah (tak pasti benihnya amik dari mana, ade deme bercerita, saya ni ajer yang lupa). lupa nama Haji apa ntah.. orangnya udah lama tak ade.. tapi anak cucu dan kami orang luor pun dapat merasa hasilnya.




Jemput makan buah salak.. masa buah ni dipetik, idok le masak ranum lagi.. tapi saya suka yang baru2 nak masak ni.. keras & rangup isinya, ade sikit rasa kelat2.. lemak manis… Winking smile 


Saya terbaca, ade kawan blog ni tak pandai makan buah salak.. Izan, kalo tak nak.. pos ajer kat kakyong di Ipoh ni.. Smile with tongue out



Kalo singgah ke Batu 8, sila lah lajak sampai ke IPG (Institut Perguruan Guru).. buleh lah merasa mee/kuwtiaw/bihun sup/kari/kicap.. Insya Allah, bahan2 fishball semua nya halal, buatan orang Islam.. Winking smile  harga juga berpatutan.




salam kasih sayang,
.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Tuesday, February 1, 2011

Sarapan nasi lemak, hadiah GA yang dah selamat sampai & update Qistina Balqis Maisara

Salam bahagia,


Hari ni yang dok area KL & Wilayah Perseketuan semuanya bercuti umum kan.. pasti ramai yang sambung cuti hingga ke Tahun baru cina. Selamat bercuti panjang yer kawan-kawan. Ibu ni sejak dah lama tak koje ni, takde maknanya CUTI.. hatta tak pernah ade istilah cuti pun.. manjang jer koje rumah tak pernah nya abis. Smile with tongue out






Ni nasi lemak opah.. 1 bungkus saiz ni regenya RM1.20. Anis & Aliya, kalo buleh hari2 nak nasi lemak.. tapi selalunya tak dapat hari2 pun.. sebab kadang2 pukul 9 pagi dah laris nasi lemak ni.. kalo ade lebih tu, dalam pukul 10 pagi ade le atoknya datang antor 2 bungkus.





habis Aliya makan… tu kalo dia betul2 lapor, camni la .. habis licin.. deme ni selalunya bila bangun pagi.. taunya deme nak main kat luor rumah dulu.. hari kelmarin tu, mau pulak si Aliya mandi awal… lepas mandi g main kat laman dulu.. dah letih main2 baru nak makan.. tu yang habis licin dia makan.. kalo idak tu, dia ngelat makan telur jer.. dah habis telur, dia pun cakap ‘kenyam’… Open-mouthed smile 



Ni hadiah2 GA yang ibu dah terima.





yang ini dari Aanie & Lady Dyla. Terima kasih ya. Ada kad comel lagi.. siap print-out header blog memasing.. kalo printer ibu ade INK, buleh juga buat kad camni.. baru la menarik kan.. Result pasal dapat hadiah ni ade kat SINI >> Rezeki dari GA Cuti-cuti sekolah. Hadiah dah terima minggu lepas.. lambat UP kan n3.. sengaja nak jemaah kan dia dlm n3 ni.. Winking smile







Ini pulak hadiah istimewa dari Noor .. Surprise gift kome..  memula dapat, ‘ehhh apa ni..?’ Lepas dah di belek2… owhh, klip kertas yang dibuat dari sepit baju.. kreatip deme ni kome, sepit baju pun cantik dibuat hasil kraf.. Terima kasih Noor. 


lastly, update terbaru baby Balqis.., 31 Januari 2011, malam




Sedih pula bila ibu baca mesej mama Balqis (Mai) (maaf ibu tak sertakan di sini, it's personal chat kami berdua jer).. nampak Mai sangat2 sedih.. stress sungguh keadaan dia..  menangis dari maghrib hingga ke tengahmalam tadi.. (ni ibu dpt mesej personal sebelum ibu tidur malam tadi).. tak salah kan menangis, hati ibu mana yang tidak sayu dan pilu mengenangkan nasib anak.. cuma minta tolong semua, doakan semoga Mai tabah & kuat melalui saat ni.. MOga2 ade keajaiban untuk baby Qistina.. Amin


note : ibu pun sedih juga.. menitis-nitis air mata, kita yang bukan sapa2 pun rasa sayu.. inikan pula ibu nya sendiri.




For any sincere contributions, please bank into :

NAMA : SITI MAISALMAH BINTI MOHD KAMIL

H/P : 017-3476764
CIMB AKAUN NO. 0804 0000 9722 02
MBB AKAUN NO. 1141 6085 0396



p/s
lately ni ibu banyak buat n3 combine (2 in1 @ 3 in1)...  sengaja nak bagi n3 panjang plus takde masa nak tulis banyak2 n3... 



salam kasih sayang buat semua,

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Friday, January 28, 2011

Rezeki semalam ;)

Salam bahagia,


Semalam Nadiah maklumkan pada ibu, yang ibu menang GA Aku Ibu Muda. Alhamdulillah, syukur sangat.. kiranya hari ni dalam sejarah la sebab 3 hari berturut-turut dapat berita gembira.  


Result penuh di SINI :





Ibu pilih blaus yang tengah tu.. belum pernah ade blause yang bersulam manik macam ni...  Terima kasih buat Wani..  


Kiranya sebahagian wishlist ibu untuk diri sendiri dah hampir tertunai.. pasni nak cari kasut pulak.. ade tak lagi GA yang bagi hadiah kasut @ sandal.. hari tu tak berTUAH untuk GA hezesuze.. tak salah kan cari hadiah free yang bergantung pada TUAH..


Semalam si baby Adib & makayahnya singgah ke rumah kami... tengok dah bulat dah baby ni.. ni lagi 2 hari nak cukup 40 hari..




Si Jasni (bapa nya si Adib ni aka adik ipar ibu) nak jumpa dengan en ayah. Ibu call en ayah, tapi en ayah cakap dia balik lambat, pukul 2.30 petang baru nak sampai rumah, sebab nak tunggu tokey kedai nak kutip duit santan. Ibu nak menjamu makan lunch pun memnag takde lauk nak masak, freezer memang kosong. (tu pasal selalu off freezer, bior jimat letrik)..

Si Jasni pun g godek2 lori dia.. tengok dalam peti ikan ade sekor lagi ikan pelotan.. besor juga.. ibu lupa nak snap gambor sebelum ibu siang. Adik ipar ibu ni meniaga ikan dan kelapa. 2-3 hari lepas dia tak meniaga sebab bot tak naik.. jadi ikan takdak la.. Ni pun jengah ke mari sebab antor kelapa ke kedai dekat area rumah makbonda.



ini le kari asam ibu.. refer resepi kat SINI


Alhamdulillah, ikan tu selamat ibu masak kari.. sebab ikan tu besor, jadi ibu masak sebahagian jer.. jadi semalam kami makan kari la.. Adib & makayah nya tak tunggu pun ibu selesai masak, pukul 2 depa dah ber'ansor' sebab ade urusan lain pulak. Maaf le kome, kali kakyong jamu air kosong jer.. bukan sengaja, tapi memang udoh tak mandang barang yang buleh dimasak.



dan sebelum menutup n3 ni.. nak tunjuk hadiah yang ibu dapat dari Ekin.. terima kasih Ekin... berebut anak2 nak kan pen ni... dah sampai hari Isnin tu.. cuma tak sempat nak snap sebab bateri kamera kong... kemarin dah adik tolong belikan bateri baru, tapi ibu yang lupa nak snap.







dan lastly... ni nak tanya ade tak kome yang ade tersalah trasnfer duit..dah 2 minggu ibu tak semak akaun MBB.. pagi tadi terasa nak semak.. sekali nampak ade fund transfer RM25...





Sebab kan dalam 2 minggu ni memang takde yang menempah apa2 design dengan ibu dan ibu pun takde caj yang seumpama dengan harga RM25 ni.. memang le orang kata RM25 tu sikit.. tapi kan kalo ibu pun tak tahu mana asal usul nya.. dah pasti lah bukan hak ibu kan..!! Kot le ade kome yang tersalah transfer duit ni sila la email ibu.. sebaiknya bagi sekali bukti yer @ resit yang diprintscreen.



p/s
Rezeki GA ke10 untuk Januari 2011.


salam kasih sayang,








kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .