Wednesday, August 3, 2011

Home » , » Makin membengkak hingga susah nak buka mulut

Makin membengkak hingga susah nak buka mulut



Salam bahagia,

N3 ini adalah rentetan dari n3 semalam Bengkak pipi gara-gara sakit gigi.

Hari kedua berpuasa, masih lagi hari yang ‘flet’ untuk saya.. cuma gagahkan juga untuk memasak keteow goreng untuk hidangan berbuka suami dan anak-anak.

Juadah berbuka kami hari ke2 : keteow goreng, pecal (suami beli di restoren yang biasa), air mata kucing (di kedai berahim yang menjual air di Bt 8 Ulu Kinta).

Saya betul2 flet.. sampai hilang selera nak makan.. saya hanya minum 2 gelas air mata kucing.. kemudian rasa sikit pecal.. tapi sebab sukarnya nak buka mulut dan susah nak mengunyah, saya terus berhenti dan solat maghrib sementara suami monitor anak-anak makan.

Saya agak saya ‘flet’ sebab hari ke-2 saya baru kebah demam, dan saya bersahur hanya dengan semangkuk bubur nasi kosong, buah kurma dan air susu kambing. Mungkin tak cukup simpanan tenaga sehingga lewat petang, lagipun saya gigih selesaikan beberapa kerja rumah yang tertangguh, gara2 demam pada hari pertama berpuasa.

Bengkak di pipi tu, saya ingatkan dia akan surut seperti kes2 saya sakit gigi yang lalu. Tapi nampaknya, bengkak yang awalnya hanya sebesar telur burung puyuh, dah membesar seperti telur ayam kampung (kalo kata telur ayam biasa , besor lah pulak.. ekekek). Selepas Isya’, saya pun check le gigi saya (ala2 dentist gitu..), rupanya gusi belakang geraham tu yang sakit/bengkak.. rupa bengkak ni dah macam beguk lah pulak dan sakitnya sudah mula berdenyut sikit-sikit. Lewat malam, sakitnya mencengkam sampai ke kepala..

Sebelum tidur saya tampal koyok.. memang tak berkesan Smile with tongue out saya bangun jam 5 pagi tu… rasanya bengkak tidak makin susut, tapi makin membengkak

Kesanya dari bengkak ni.:
  • susah nak buka mulut luas-luas…
  • nak menguyah pun susah.. tak leh nak menguyah di belah yang bengkak nih
  • kadang2 sakitnya berdenyut-denyut.. memang menjangkit/menangkap ke kepala


Solusinya : saya hanya makan bubur nasi kosong juga.. makan kurma pun saya main hisap2 jer.. Sad smile Nak makan oat, tapi pesanan tak sampai seru lagi (biasalah en ayah, kalo saya request apa2, harus lah saya sabar menanti, saya pun dah abis ikhtiar nak mendesak Crying face.. )

(note : catatan hari ke2 berpuasa ni saya dah taip malam tapi tak sempat nak publish, sbb dari pagi memang tak online..)



muka yang dah tak simetri Smile with tongue out

Hari ke-3 berpuasa

Awal pagi lagi saya dah macam tak bertenaga.. mungkin juga sebab tak dapat tidur dengan lena malam tadi.. so siang hari ni saya buat kerja bagai kura-kura, siap satu kerja, saya baring.. bukan boleh baring dengan aman pun.. 2-2 anak dara ni ade jer, nak picit la, nak baring atas ibu lah..yang pasti boleh ‘lunyai’ saya depa kerjakan..

Dalam tak berapa nak bertenaga tu, Alhamdulillah, berjaya lah juga saya siapkan daging masak dendeng.. tak payah lah saya nak cerita kan prosesnya & berapa lama masa yang saya ambil untuk menyediakannya.. boleh jadi bahan tawaan belaka.. tapi itu lah adatnya bila badan tak sihat, proses menyiapkan kerja juga menjadi sangat-sangat perlahan.

Menjengah tengahari, bengkak di pipi nampaknya tidak menunjukkan tanda2 akan susut.. kawasan yang membengkak menjadi panas.. saya sapukan ubat gigi ajer.. setiap jam saya akan sapu & letak air sikit.. konon2 ada lah terasa kesan sejuk ‘mint’ tu… Smile with tongue out  sakit badan usah cakap lah, dari belakang sampai ke kaki, semua terasa sakit lenguh.. sedap kalo ade yang tolong urutkan. Saya masa tu berharap lah sesangatnya ada yang datang membantu saya tolong lipatkan kain baju yang dah 2 hari tak berlipat, tolong sidaikan kain, tolong kemaskan dapur.. huhuuu.. Crying face 

Kerja yang saya siapkan hari ni, lipat kain sekerat jalan.. sidai baju pun sekali jer.. patutnya jam 12 tengahari tu boleh sidai 1 round lagi.. tapi saya memang tak daya dah..

saya tak online langsung.. lappy memang langsung tak berusik dari pagi. Anis sampai pelik, “kenapa ibu tak buka koputer ibu ni?” dia pulak yang menyibuk nak tekan sana-sini.. saya cakap pada dia, “siang ni ibu cuti.. ibu tak larat nak ‘kerja’..”

Hampir waktu nak berbuka tadi baru lah saya on kan lappy ni.. hanya nak wish selamat berbuka pada kawan2 di twitter..

hari ke3 ini pun saya masih tak boleh nak buka mulut luas-luas.. selera saya pun memang belum UP lagi.. Alhamdulillah, sejak jam 7 tadi di kawasan kami ni hujan renyai-renyai. suasana sejuk ni seolah mengurangkan sikit sakit saya.. kawasan yang  bengkak ni pun dah makin lembut, jika hari sebelumnya memang keras jer.. kalo dipegang memang sakit.. harap2 cepat lah ia menyusut.. Winking smile


aktivti setiap hari.. tak kira pagi, siang, malam atau tengahmalam.. melayan Aliya belajar.. kalo tak dilayan, memang dia boleh OFF kan lappy saya.. Smile with tongue out la ni ibu tak ON lappy belah siang, lagi lah dia suka..Open-mouthed smile


nota : Ini hanya untuk rekod saya sendiri, sebab saya jarang sakit.. setakat demam yang biasa, pening2 biasa tu.. no hal.. tapi sakit yang sampai terbaring & sakit gigi yang berlarutan ni jarang kali baru nak timbul.



salam kasih sayang,

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .