Tuesday, March 22, 2011

Home » , » Risiko bila berhosting : bandwidth limit exceeded

Risiko bila berhosting : bandwidth limit exceeded

Salam bahagia,


Berhosting ni memang best, sebab kita buleh simpan file di ‘rumah’ sendiri, konon2 rumah banglo la besor & unik… tapi ada masalah lain pulak.. bandwidth limit exceeded.. bila terjadi masalah camni, memang tak dapat la nak melayari blog/laman tu.





hehehe.. ibu pun tak reti nak explain apa benda bandwidth ni… tetapi jika ikut apa yang ibu faham dari penerangan di blog pakarhowto.com.


Bandwidth = laluan
bila pelawat ramai (visitor yang tinggi la ni) = jalan jadi sesak..
maka , terjadilah masalah bandwidth limit exceeded

jadi, untuk besarkan jalan, kena lah keluorkan duit.. contohnya upgrade ke plan hosting yang tawarkan bandwidth lebih besar… ingat senang ke berhosting ni… Smile with tongue out  kalo takde duit, tak yah lah berhosting.. tu pasal blog yg self-hosting ni pasang iklan, sebab nak cover duit hosting.


Alhamdulillah, ibu dapat tajaan hosting dari Fivio.com, untuk 1 tahun jer.. tahun depan tak tau la camno… balik asal la kot.. Winking smile


okeh berbalik ke isu bandwidth ni.. selain dari kesesakan trafik, masalah bandwidth limit exceeded.. boleh terjadi disebabkan oleh ‘hotlinking’.

Ibu nak explain pasal hotlinking ni pun tak berapa reti jugak. Tapi sebelum berhosting dulu, ibu ade le faham sikit2.. bahwa bandwidth boleh ‘dicuri’ melalui proses hotlinking. contoh, jika ade kawan blog yang ambil gambar di blog dengan kaedah copy & paste.. jadi kawan2, kalo dah tahu blog kawan kamu tu self-hosted, sila lah minta izin sebelum dan sila lah save gambor itu ke PC/lappy anda.. jangan le copypaste.. sian kat kawan kome tu.. jenuh nak cover $$$ untuk bandwidth.

btw, untuk blog http://kakyong.com, kome jangan riso.. buleh aje nak copy paste mana2 gambor yang ade.. sebab ibu masih hosting semua gambor2 samada di Picasaweb, photobucket @ flickr. Winking smile  kaedah ini sebenarnya melambatkan sedikit loading blog. Tapi disebabkan masih belum mahir dengan isu hotlinking, maka ibu guna cara ni lah dulu.. 

*sebenornya ade baca2 n3 pasal nak atasi hotlinking ni.. macam rumit jer... hahaha.. otak belum bersedia nak terima ilmu baru.. teknikal bebenor.. cer kome cuba baca kat sini.. faham ker.. >> hotlinking protection


Kome boleh baca lanjut tentang hotlinking ni di blog kujie2.com dan boleh juga baca apa itu bandwidth di n3 ini dan juga kenali apa itu CDN.


JIka ingin berTUKAR.. dari blogspot >> domain sendiri + hosting. SIla korek2 dulu serba-sedikit ilmu pasal hosting ni. Kalo nak berdomain, takde masalah.. senang ajer.. yang berubah hanya nama blog & masih boleh terus berblog macam biasa sebab masih hosting di blogspot.


Jika ingin self-hosted, semua kena pindah ke tempat baru & perlu lah tahu serba sedikit hal ehwal berkaitan dengan  hosting & masalah2 berkaitan dengan nya.. jika belum bersedia, enjoy ajer lah berblog di blogspot… Winking smile



Ini adalah rekod bandwith http://kakyong.com untuk Mar 2011. sehingga semalam, 21 MAr 2011 baru guna 14%. Sebabnya trafik blog http://kakyong.com sikit ajer.. baru dalam 100++ jer untuk 1 hari. Kalo riban2 mau rabak poket nak cover bandwidth besor.


n3 ini dibuat untuk rekod dan sebagai rujukan ibu sendiri.


salam kasih sayang,



kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .