Saturday, October 8, 2011

Home » , » Bajet 2012– apa reaksi anda?

Bajet 2012– apa reaksi anda?



Salam bahagia,

Semalam dengan setianya saya terpaku depan TV sambil menjahit cross-stitch dan menadah telinga mendengar pembentangan bajet dari YAB Perdana Mentari  yang juga Menteri Kewangan Malaysia.

Terharu – itu reaksi saya.. Smile 

Sebabnya :
  • ada bantuan RM500 (one-off kot) untuk isi rumah yang berpendapatan kurang RM3,000 (saya termasuk dalam kategori nih.. Winking smile )… untuk mendapatkan bantuan ini, ketua isi rumah yang layak perlulah berdaftar dengan LHDN.
  • Yuran sekolah (sekolah rendah & menengah) dimansuhkan.. Kiranya kembali ke asal lah kan.. zaman saya sekolah rendah dulu, mana ade mak ayah saya kesah bab nak bayar yuran sekolah pun. Alhamdulillah.. tahun2 mendatang anak2 saya akan mula masuk sekolah.. manafaatnya ini dirasai oleh semua ibubapa kan.. bayangkan 2 orang anak sekolah rendah pun, untuk yuran sahaja dah kena sediakan hampir RM300. Nyah-Nyah
  • Bantuan persekolah RM100 akan diberi kepada semua murid/pelajar sekolah rendah dan menengah, iaitu dari Tahun satu hingga Tingkatan 5. Alhamdulillah, ayahnda dan makbonda saya tak payah lah risau, tahun depan tak payah nak kuor duit untuk persekolahan adik bongsu saya.
  • Pemberian baucer buku bernilai RM200 untuk pelajar dari Tingkatan 6, matrikulasi dan juga pusat pengajian tinggi. Ini pun makbonda saya tak yah penin pala sangat, adik saya yang kat matrik tu pun akan dapat manafaat ini, kalo ade pun makbonda saya hanya tambah sikit2 perbelanjaan ajer.
  • Kerajaan akan memberi RM3,000 kepada bekas tentera, balu dan duda mereka – ayahnda saya layak dapat ni.. tapi tahun lepas, ntah tak tau mana silap, ayahnda saya tak dapat pun skim pencen untuk bekas tentera yang bersara dari perkhidmatan kurang dari 21 tahun (bajet 2011). Disappointed smile

Selain itu peruntukan lain yang saya kira sangat baik  :
  • Tabung khas untuk perumahan nelayan sebanyak RM300 juta – ALhamdulillah. Kesian kan kalo tengok rumah2 nelayan yang rata-rata sangat daif.. Sad smile  lebih2 lagi kalo tengok kat belah Kuala Kedah, Kuala Gula.. dsb.. semoga lepas ni pakcik2 nelayan akan keluor ke laut dengan wajah cerah berseri-seri.. maklumlah bakal dapat rumah yang lebih baik @ rumah sedia ada dibaikpulih.
  • Suntikan percuma HPV @ imunisasi untuk mencegah kanser servik untuk semua wanita. Kalau sebelum ni hanya pelajar sekolah menengah ajer yang diberi percuma. Kos untuk 3 suntikan tak silap bernilai RM150 untuk 1 orang.
  • Hospital untuk wanita & kanak2… kan best kalo doktor dalam hospital tu terutama wad bersalin, semuanya doktor wanita.. Winking smile 


Dan banyak lagi lah.. tak larat saya nak ulas semuanya.. saya ulas mana yang saya ingat ajer lah.

Selain itu, kita ucapkan tahniah kepada kakitangan penjawat awam & pesara penjawat awam, yang bakal menerima bonus, minima RM500, dan juga kenaikan gaji dan gred.


p/s
ada kawan cakap rugi saya sebab tak koje gomen.. kalo tak, sure saya masih koje lagi sekarang nih dan dapat menikmati hidup selesa.. Disappointed smile hmm, rezeki tu ditangan Allah kan.. lagipun kita bekerja mengikut kemampuan kita & saya dulu memang selesa bekerja dan mengutip pengalaman di sektor swasta. Jadi bila tidak bekerja sekarang ni, saya melihat semua ni dengan lapang dada. Bila ada sahabat yang mendapat rezeki lebih, saya juga tumpang gembira.



salam kasih sayang & selamat  berhari minggu buat semua,
.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .