Monday, May 24, 2010

Home » » bihun goreng singapura kah ini

bihun goreng singapura kah ini

.
Salam pagi isnin,


kalian dah sarapan..???


Ini sarapan minggu lepas... konon2 nak buat bihun singapura... jengah dalam freezer, udang takdak, sotong takdak.. ayam pun elek... ishhh.. yang ade 2 ketul sosej..




ini lah hasilnya.. anak2 kutip sosej jer... abis jer sosej depa pun berhenti makan... ish ish....



Ibu masak ikut cara senang & simple jer.

1. tumbuk bawang putih (ikut suka nak banyak mana), ibu guna 3 ulas untuk 1/2 kampit bihun. Ibu guna bihun jenama Jati.
2. 1 sudu teh lada hitam (biji) agak2 dalam 10 biji.. + bawang kecil 2 ulas.. juga ditumbuk..
3. sayuran nya - apa yang ada dalam freeze - semua serba sedikit : karot/kobis/kacang buncis - whatever yang u all suka.. kalo ade cili benggala @ capsicum merah/kuning/hijau pun best juga..
4.  udang/sotong/ayam - serba sedikit.. sebab xdak semua ni, ibu guna sosej..



sangat best bila dapat assistant comot cam nihh..

Cara masak :

1. panaskan 1 senduk minyak.. lebih kurang 2-3 sudu makan.. bihun 1/2 bungkus jer.. takkan nak berlenang2 minyaknya..
2. tumis bahan2 yang ditumbuk.. sehingga naik bau wangi harum semerbak satu rumah
3. kemudian masukkan sosej (kalo ade ayam/sotong/udang.. masukkan ayam dulu.. sebab ayam lambat empuk.. unless you potong halus2.. then boleh masukkan ayam, sotong, udang) , masak agak2 sosej dah nampak kembang (agak2 dah masaklah kan..)
4. pastu masukkan sayuran2 nya.. masak dlm 1 minit, tambah air sikit dlm 1 cawan, then masukkan bihun..
5. garam secukup rasa.. ibu guna dlm 1 sudu teh.. kemudian gaul rata sampai kering.. kalo nak basah sikit pun okay, ikut selera masing2 lah kan...
6. kalo nak campur telur.. ibu suka masakkan telur berasingan, masak ala scramble egg.. pastu campurkan dlm bihun & gaul rata.. 
7. supaya lebih berselera - taburkan daun sup.. & bawang goreng...

Selamat menjamu selera.


p.s
Kobis adalah sangat tidak digalakkan untuk ibu2 yang menyusu anak.. sebab kobis boleh mengurangkan/mengecutkan buah susu.. Kobis sesuai dimakan oleh ibu2 yang alami breast-engorge (bengkak susu).. so, untuk banyakkan susu, sila elakkan kobis.. kalo nak makan sesekala tu okay.. tapi kalo boleh elakkan lah..
.



kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .