Sunday, May 23, 2010

Home » , » Tutorial : Masukkan kod Google Analytic

Tutorial : Masukkan kod Google Analytic

.
Salam ceria semua,



Sebelum ini (exactly pada tahun lepas), ibu pernah buat n3 tentang Google Analytic ni. Sila rujuk sini --> Analisa guna google analytical

So, kali ini ibu sambung tutorial untuk masukkan kod pulak. Memandangkan ramai kawan2 ibu yang bertanya, jadi ibu cuba untuk terangkan dengan cara yang mudah. harap2 mudah difahami.

**sila klik image2 ini untuk paparan lebih besar**



Okay kita mulakan tutorial dengan page Overview seperti diatas. Jika kalian sudah register dengan Google Analytic, sepatutnya anda familiar dengan page ini.

Jika belum create profile, sila klik no 2 tu. Add new profile tu maksudnya blog link anda, okey.

Jika sudah ada profile tapi belum lagi masukkan code GA, sila klik yang no 3 tu, klik Edit.



Sebaik klik Edit, page ini akan dipaparkan. Nampak tak hujung-atas-kanan : Check Status - ditepinya ada tulis Tracking not installed, --> maksudnya code GA belum lagi dimasukkan dalam blog.



Klik pada Check Status, anda akan dapat page bawah ni pulak.






Dah sampai ke page ini, sila pastikan yang no 1 tu tick yang single domain (default).

Yang no 2 itu adalah code site utk blog kalian, unik okay.. kod ini hanya untuk blog anda sahaja. Copy code tersebut & pergi ke dashboard --> design --> edit html




Tekan Ctrl-F, dan taip < body> . Pastekan kod GA tu selepas perkataan < body> . Kemudian save templates. Dah selesai. 

Dan mulai detik itu, Google Analytic akan bekerja untuk anda untuk tracking sapa yang masuk ke blog anda.





kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .