Monday, July 5, 2010

Home » » Feature baru dalam blogspot - Stats

Feature baru dalam blogspot - Stats

.
Salam bahagia buat semua,






Dah jengah contest TAGline kakyong[dot]com dan Special Giveaway kakyong[dot]com... meh la join.


Mulai 1 Julai 2010.. kalian dah boleh jengah statistik blog melalui blogspot.. tak yah nak pikir pasal google analytic... btw, meh kita jengah apa yang best tentang feature Stats ni..


1. Sila log-in via draft-blogger..  http://draft.blogger.com/  paling mudah tick ajer dalam kotak kecil "Make Blogger In Draft my default dashboard". Kemudian klik kat "Stats"


2. Jom tengok apa yang ada kat "Stats"




  1. Di bahagian Overview - ada tunjukkan graf statistik.. statistik hanya bermula pada 1 Julai 2010..










  • Posts - bahagian ini tunjukkan post yang kerap dibaca oleh pengunjung blog.. kiranya post/entri blog kita yang popular la untuk satu2 tempoh... .









  • Traffic source - ini tunjukkan link blog yang menjengah ke blog kita... akan ditunjukkan Referring URLs, Referring sites dan Search Keywords. yang tak bestnya, cuma  tunjukkan 10 site/url sahaja.. tapi boleh lah nak tengok sapa yang paling rajin jengah blog kalian.  






  • Audience - kat sini boleh tengok, pelawat blog datang dari ceruk mana... dan juga statistik jenis browser dan operating system yang pelawat blog guna.  


Jika diteliti, Stats ni lebih memaparkan statistik pageview.. tapi tidak unique visitor.. kita selalunya lebih berminat nak tahu berapa ramai  (unique visitor) yang datang ke blog kita, juga sapa yang rajin datang/jengah (referring sites/url) blog kita. Sekurang2nya, Stats ni serve juga sapa yang paling rajin jengah blog kita. Harap2 nya semoga, blogger akan upgrade kan lagi feature ni.








kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .