Showing posts with label my bro n sis. Show all posts
Showing posts with label my bro n sis. Show all posts

Tuesday, December 22, 2009

DI CARI.. AINUN BINTI YAHYA

INI ADALAH ENTRY SUPER MELEKAT

kes dismiss - AINUN sudah balik rumah, malam 22 Dec 2009..




Details :

Ainun ni anak bongsu daripada 10 adik-beradik. Baru ajer habis UPSR dan tahun depan bakal ke tingkatan 1. Ainun ni kurus tinggi orangnya.. tinggi +-150 cm, berat 35-36kg. Berkulit hitam manis.

Adik kakyong yang bongsu ni telah keluar rumah pada pukul +-11 pagi hari sabtu 19 December 2009. Dan sehingga catatan ini ditulis (Selasa, 22 December 2009), kami sekeluarga masih belum menerima apa2 berita. Makbonda & ayahnde telah bertanya kepada semua kawan-kawan Ainun, namun tiada seorang pun yang tahu ke mana @ di mana Ainun berada.

Kakyong mohon bantuan rakan blogger, walau di mana jua anda berada (Malaysia lah yer..), jika ternampak budak yang dalam foto diatas atau tahu apa2 maklumat, harap kalian dapat maklumkan kami.

Boleh hubungi :

makbonda & ayahnda Yahya Mahmud (Ipoh) 05-2922322
Zukri Yahya (abang Ainun di KL) 017-2038422
Sukhri Yahya (abang Ainun di KL) 012-5336720
Yusri Yahya (abang Ainun di Ipoh) 016-5436059

atau emailkan kepada kakyong72@gmail.com


**n3 ini di UP kan pada 22 Dec 2009, jam 2.30 ptg **



kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Wednesday, September 2, 2009

Ramadhan 1430H : Day 10

Catatan ibu yang berkaitan dengan Ramadhan boleh tengok sini Catatan Ramadhan

hari ke 10, hari Isnin, 31 Ogos 2009,

bersamaan dengan sambutan kemerdekaan Malaysia yang ke 52 tahun. "1 malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian di utamakan". Semoga tema hari kemerdekaan kali ini benar2 memberi ERTI.. dan difahami. ni kakyong print-screen jer.. untuk rekod sendiri.. Salam kemerdekaan buat semua.. *lambat pulak memberi ucapan ni*

Pagi itu, ibu dapat berita dari makbonda yang Tokwe meninggal dunia. Tokwe ni adik kepada arwah Opah Sabariah. Opah Sabariah adalah mak kepada ayahnde ibu. Jadi Tokwe ni bapa sedara ayahnde, juga tok sedara lah dengan ibu & adik2 ibu. Tokwe tinggal kat Taman Kaya Taiping. Sebenornya dah lama dengar berita yang Tokwe sakit. Tapi dok bertangguh nak ke sana.. tu lah kan.. sudahnya terus tak dapat jumpa. Ibu doakan semoga roh TokWe dicucurirahmat. Ibu pun sebenarnya dah lebih 10 tahun tak jumpa Tokwe, tapi masih ingat lagi kelibat dan telatahnya. Anak2 tokwe pun ibu rasa macam dah tak kenal.. huhuuuu.. Ade tak sesapa kawan2 ibu yang dok Taman Kaya Taiping... ?!

Ibu tak dapat nak pegi ziarah, *masalah pengangkutan. huhuuu* tapi adik2 dari KL, termasuk ayahnde ade pergi ziarah. PakNgah kebet & MakNgah miela pun pergi, depa lah bawa makbonda. Ibu kat rumah jer lah tunggu khabar berita.. dan standby utk masak juadah berbuka.

Actually ibu ade pesan kat PakLang Ee supaya snap foto anak2 TokWe.. tapi tak teringat kot.. pastu makngah miela plak cakap, tak bawa kamera.. so memang takdak harapan lah ibu nak recall wajah2 anak2 TokWE.. depa2 ni seme pangkat mak & pak sedara dengan ibu. Ikut kata ayahnde, depa sampai Taiping dah jam 3 petang, dah selamat di'simpan' pun.

Sementara adik2 ibu berserta makbonda & ayhande ke Taiping, ibu kat rumah buat lah persiapan. kemas2 rumah *mana yang sempat jer*, mop lantai, keluarkan pinggan & cawan dari gobok *kena basuh semula, sebab banyak habuk*, dan siap2 barang untuk dimasak. En ayah awal2 lagi dah soh depa singgah berbuka.. yer lah sesekala dapat berhimpun ramai2 adik-beradik, best jugak kan. Setelah berbincang dengan en ayah, akhirnya menu hari itu adalah sambal ikan haruan, meehun goreng, ikan puyu kering goreng, nasi & sayur pakchoy.

Juadah biasa2 jer.. malas nak snap close-up.. sambal kicap pun ada tau.. penambah selera.. sebab meehun tu sekali masak kan 2 bungkus.. ibu ni dah lah masak main campak2 jer.. so incase rasa dia lari.. cover lah dengan sambal kicap.. lagipun ramai anak2.. so tak leh nak buat pedas2.

Sambal ikan haruan tu.. guna 1 ekor haruan yang sebesar lengan ibu. huhuuu.. sungguh besor.. Dalam foto tu, fikri & haris (sibaju merah) makan dekat2 dengan atok.. *sila abaikan foto fikri yang sangat tidak suka berbaju tu.. * Haris lah yang paling tak sabar nak makan.. dia dok bising.. "naper takde orang makan lagi ni..?!!" sebabnya pukul 7 tu en ayah & paklang Ee dah hidang seme.

Minuman utk berbuka adalah teh o panas 1 jug besor (jug biru tu). pastu en ayah beli air mata kucing 3 bungkus. Seme habis, takde yang berbaki. Nampak tak yang dalam foto tu yang ade polisterin foam tu.. tu hasil rembatan makngah miela & makbonda di pasar Ramadhan Kuala Kangsar. ade agar2, kuih lopez, laksa 3 bungkus, sambal petai, lempung, ayam perchik 2 ketul & ayam masak merah.

Si A'am, yang baju putih bercermin mata (foto ke2).. dia ni paling akhir habis makan. Kalo tengok dia makan, rasa macam tak percaya.. dah makan bihun 2 pinggan, nasi lagi 2 pinggan.. tapi badan dia kurus macam tu lah jugak. Dulu masa dia sekolah rendah, tak silap masa darjah 4.. dia mula puasa penuh.. sejak tu lah tabiat makan dia macam ni.. makan dalam kuantiti yang banyak.. dan non-stop. Kalo ibu & en ayah ajak dia kuor makan time hujung minggu, untuk dia memang dah spare 2 pinggan untuk dia.. tak kesah lah dia nak makan apa.. tapi tiap kali memang 2 pinggan lah order dia.

Si comel bebaju kuning itu ialah Aidil.. 2 Syawal ni genap lah usia nya setahun (ikut bulan Islamnyer). Umi nya yang baju kuning tu.. next foto tu Aidil sedang buat projek 'pindah-memindah' buah betik @ merangkap pencuci mulut. Aidil ambil dari dalam pinggan, & dia masukkan dalam tumbler yang kat kaki dia tu... cute sungguh aksi ni.. tapi tak sempat nak snap lebih aksi..

baby Qis yang gud girl.. ketiduran senyenyaknya.. di saat kami dok riuh menjamu selera.. walhal kat tepi tu jer..

Ni bilik tengah rumah ibu.. asalnya bilik tu bersepah2 dengan menan anak2.. ibu tak sempat nak kemas.. mujur lah ade anak sedara ibu si haris yang sangat rajin mengemas.. sungguh ibu terharu.. bila dah habis masak, hampir pukul 7 tu.. perasan tengok bilik dah kemas.. ibu ade perasan dia masuk bilik tu.. pastu dengor dia cakap.. "ni saper yang sepah2 kan ni.." lepas tu tak dengor dah suara dia.. rupa nya diam2 dia mengemas. bagus lah anak teruna paklang ni..

Ikut kata umi nya, memang kat rumah sana dia lah yang tukang kemas.. kemas kasut & apa jer lah barang2 yang bersepah.. sebabnya kalo sepah nanti ayahnyer marah. Hmm, kalo lah fikri boleh dilatih macam haris.. tapi tu lah kan.. tengok lah saper bapa dia.. paklang Ee memang jenis kemas orangnya.. berbanding dengan en ayah.. bagai langit & bumi... *mengata en ayah plak, ampunnn..*

ni aktiviti bersantai depan rumah selepas kenyang makan..

3 orang ni lah yang telah 'menjajah' laptop ibu.. hingga ibu takde ruang nak bertenet.. * dalam sibuk2 ramai2 ni pun ibu nak bertenet.. * tak perlah bagi chance kat depa..

Paklang Ee tu tengah menery broadband maxis si makngah miela. Dia pun berangan nak beli laptop dan broadband juga. Pasni katanya nak buat blog pulak.. buat lah, ibu pun suka kalo ramai adik2 ibu berblog.. asal ade manafaat takpe.

Anis hari tu memang betui2 not in the mood lah.. cembeng jer.. muncung.. sikit2 nangis.. toward dah depa dekat2 nak balik baru anis 'recharge' bateri. Aliya as usual lah.. sonok & senang hati jer.

Aliya dengan Qistina.. tengok pipi dan dagu saper yang HebAT... baby Qis ni memang sungguh2 mesra kamera.. bulat jer matanya.. pandai pose plak tu..

Foto ibu memang takde lah.. sebab ibu yang jadi jurukamera... hehehe.. as usual lah kan..

Malam tu jugak depa balik ke KL. Ibu pun cuma bekalkan sambal ikan haruan yang berbaki ade 3,4 ketul jer.. Selebihnya boleh kata semua makanan habis. Nasi yang ibu masak 5 cawan pun tinggal 1,2 senduk jer.

lepas depa beransur hampir jam 11 malam., ibu pun kemas2 kat dapur sket2.. pastu online jap.. en ayah siapkan tempat tidur anak2.. ibu plak masuk tidur jam 1 pagi.. huhuuu.. dan pagi tu kami langsung tak terjaga untuk bersahur, walaupun dah set kan jam. *letih benor gamaknyer..*En ayah tersedor tengok jam dah pukul 6.30 pagi... uhukkkksss.. *mujur lah ibu sempat habiskan baki meehun yang ade sepinggan lagi.. pastu makan kurma 5,6 biji.. & minum air masak sambil dok bertenet tu. *


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Monday, August 24, 2009

Ramadhan 1430H : Day 1 & 2

Salam Ramadhan buat semua,

setelah 2 hari menjalani ibadah puasa, ibu masih lagi terkial2 menyusun jadual harian dan aktiviti bersama anak-anak.

Tahun ini azam ibu masih seperti tahun-tahun yang lepas, ingin khatamkan 30 juzuk AlQuran. Tahun2 yang sudah, tahun di mana ibu lalui Ramadhan bersama anak-anak, belum lagi ibu dapat khatamkan 30 juzuk.. paling baik yang ibu pernah buat adalah separuh jalan ajer.. dan selepas beberapa bulan kemudian baru dapat dihabiskan 30 juzuk AlQuran.. TAPI yang dari Ramadhan lepas membawa ke Ramadhan kali ni, juga ibu tak sempat habiskan 30 juzuk AlQuran.. sukarnya.. kalo dapat menghabiskan satu ain setiap kali solat pun sudah baik baik bagi ibu yang selalu dikelamkabut kan dengan urusan anak2. *macam lah kita seorang yang ade anak.. orang lain pun sama juga, tak bising pun..* Namun, tidak juga berkesempatan mengaji di setiap solat.. kadang2 subuh & maghrib sahaja, kadang2 tak sempat langsung. Sedey kan..

Setelah 2 hari berpuasa, hmmm... sangat mengecewakan.. uhhhh, bagaimana kah ini?? Ibu menyimpan hajat untuk bertadarrus bersama anak2.. tapi sudahnya.. ibu masih terkejar2 dengan kerja rumah, dengan Aliya yang asyik nak memerap, dengan kakak anis yang sama2 juga nak berebut nak memerap dengan ibu. Terkejar2 juga masa untuk mengadap laptop.. nak jengah blog, nak tengok kawan2 di FB, nak plan kerja2 akaun, nak buat n3 blog dan macam2 lagi lah yang ibu rancang.. tapi banyak juga yang masih belum selesai. hmmmm...

panjang pulak jadinya bebelan ibu ni. meh la kita tengok apa kah aktiviti kami anak-beranak setalah 2 hari berpuasa.

hari pertama berpuasa

, kami berbuka di rumah jiran.. hahahaa... ibu langsung tak masak, ibu cuma bawa perut kosong dan 1 jug air teh o panas.
Jiran sebelah kami ni aktiviti memanggang ayam adalah trademark mereka hampir setiap bulan. Bukan ayam biasa tau, tapi ayam kampung.. * ibu sempat juga korek2 resepi rahsia memerap ayam kampung dari jannah (wife jiran).. sebab ayam tu tak liat & keras, elok jer lembut nya.. faham2 jer lah kan ayam kampung camner.. *

Ni foto2 di rumah jiran.. tempat panggang ayam ni memang depa buat sendiri.. takde jual di mana2 ya.. yang ruper macam anak cina tu adalah wawan, anak jannah yang sulong, 5 tahun. Namanya Dicky Irawan.. oppsss, penah tak ibu cerita yang jiran ibu ni Indon mari.. tapi suami jannah, Pak Nikko, dah dapat taraf penduduk tetap. Mereka ni asalnya dari daerah (Indon panggil kabupaten) BatuBara, Sumatera Utara (area2 belah Medan ). Atok ibu dulu pun asal dari daerah yang sama juga, tapi jauh lah juga daripada tempat jannah.

Ibu tak snap pun foto2 dalam rumah @ makanan yang terhidang.. tak sempat.. pastu nak suap makan 3 orang anak2 ni lagi.. so tak terlayan dah nak snap2 foto. Lupa juga nak snap foto si Fifinda yang semakin comel. Fifinda tua 2 bulan jer dari Aliya.

Selain ayam kampung panggang, juadah yang lain adalah dibeli dari bazaar Ramadhan.. murtabak, pecal, kuih buah melaka @ ondeh2 dan agar2. Acara utama adalah meratah ayam panggang.. depa beli sampai 5 ekor ayam.. ade lah jugak dijemput jiran2 yang lain, masa ibu dah nak balik, baru makcik bibah (nama pun sama dgn ibu) datang dengan anak2 nyer. Makcik Bibah ni benggali muslim. Sempat juga dia jemput berbuka di rumahnya hujung minggu ni. Ishhh, aktiviti makan jer ni.. bulan Ramadhan, bulan rezeki kan..

Belum lagi raya dah main bunga api. BUnga api ni actually jiran sebelah yang bagi.. yang tahun lepas punya. *Dah expired pun, ade yang tak mau nyala..* Apa lagi, kan main seronok lah budak 3 orang nih.. en ayah lah yang melayan depa ni. Ibu tukang snap foto jer. Tengok lah Aliya, berlagak macam dah pandai.. dia pun sebuk nak cucuh api sama.

Ibu sebenarnya bukan suka dengan bunga api nih.. asap banyak.. boleh buat sesak dada... tahun sebelum ni rasanya Anis & Fikri tak merasa nak main bunga api.. sebab ibu tak suka rumah berasap.. pokoknya memang tak suka lah.. tapi sesekala tengok anak2 main ni, sonok juga. Sonok tengah telatah depa lah.

hari kedua puasa, kami berbuka di rumah makbonda. Ibu cuma buat sandwich jer. Cuma kami sekeluarga & cik Ani sekeluarga jer. MakNgah miela sebuk berniaga mencari duit raya.. btw, bila2 senang tu jangan lupa datang le berbuka puasa rumah mak.. layan jer lah foto2 yer..

ni spesel utk tatapan MakNgah Miela & semua lah.... cucur tu makbonda yang masak, tengah tu sandwich ibu dan popia tu makcik Ani yang buat... kami makan kuih2 jer.. tak makan nasi pun, memang selalu pun macam ni.. makan nasi time bersahur jer..

bubur lambuk ni amik dari surau Taman Bertuah.. dan tembikai kuning yang ibu dah lama dok mengidam ni, makbonda beli di pasar kg Tawas dengan harga 80 sen jer.. kecik jer, tapi sebelah jer yang kami makan. Tak boleh beli yang besor sebab maksu Ainun suka makan ni, tapi dia tak leh makan tembikai banyak2 sebab dia ade athma.

Ni akil & maksu yang cuba lari rumah ari tu. Pakcik Am yang tengah angkat cucur dari dapur.. *terkejut tu..* baju merah tu mamat, anak sulong makcik Ani. Nasrul jer yang takde sebab dia balik kg opahnyer di Felcra Changkat Lada.
Akil Iman (bukan Akil Hayy yer..) yang masih demam.. mau tak mau jer bila ibu nak snap foto dia. Aliya ntah naper excited pulak datang rumah opah kali ni.. nak pulak dengan pakteh (suami makcik Ani) nyer.. Anis pulak kali ni yang cembeng.. angin tak okay.
tengok lah gelagat Aliya.. kali ni dia makan sampai tak hengat.. tengok lah cucur tu sampai 2-2 belah tangan ade. Pastu opah suap bubur lambuk lagi. tak per Aliya, makan makan makan.. cepat besor yer.. leh tambah lagi berat badan. Anis plak yang takde mood nak makan, jenuh lah nak pujuk. Tu pun dok beriba dengan ibu.. merajuk pasal apa pun tak tahu lah.. mekasih la pakcik Am tolong snapkan foto. *Ibu jarang ade dalam foto.. sebab selalunya ibu yang jadi tukang snap foto. *

Dalam pukul 8.30 malam tu kami bergerak pulak ke Ulu Kinta, rumah PIL. Uisshhh, kan main banyak makanan, ibu mertuaku masak laksa.. so untuk tidak mengecilkan hati.. ibu pun layan jer lah, makan laksa pulak. Pastu ade ayam panggang (beli kat bazar Ramadhan) banyak lagi, depa macam tak makan jer.. en ayah tapau 3 ketul.

Memula ingatkan fikri nak tidur situ, maklum lah kakak2 nya (sepupu fikri), anak2 adik en ayah ada kat rumah opah santan, cuti sekolah kan.. Adila & shuhada memang rajin melayan fikri.. tup2 bila dia dah kenyang makan, dia yang sibuk ajak balik. Pukul 10 malam kami bertolak dari Ulu Kinta, sampai rumah dah almost 10.30 malam. IBu terus basuh kaki anak2 & cari tilam. IBu rasa letih sangat2.. sudahnya ibu ketiduran & terjaga jam 3 pagi. terus bangun, kemas2 rumah, mop lantai, basuh pinggan mangkuk (bekas2 yang masak buat sandwich tu ler yang tak sempat dibasuh).. pastu masak nasi, tumis sayur & goreng semula ayam panggang yang 3 ketul tu. Pukul 4.30 pagi bersahur dengan en ayah. 4.45 pagi en ayah kuor g niaga.

Sempat lah jengah email jap sementara nak tunggu subuh. Lepas subuh, dapat le mengaji 2,3 helai.. banyak lah sikit dari 1 ain kan.. tu pun sebab Aliya tak terjaga, kalo ALiya terjaga & nak nenen, jawab nya memang tak sempat nak pegang Quran. Pastu, nilah dok naip n3 nih.. sambil update foto2.

Kalian pulak camner.. apa yang dah tercapai sepanjang 2 hari? Ibu ni rasanya macam siput jer...

nota kecik : Giveaway akan ON ya... entri Giveaway dah UP.. sila jengah sini.. Anakku sayang. nampak tak banner comel kat side bar.. entri khas dari kakyong pasal giveaway ni akan Up esok.. tak sempat lah hari ni.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Monday, August 17, 2009

update sikit

Salam buat semua kawan ibu,

Maaf hari ni tak sempat rasanya nak bersiaran. Actually banyak yang nak diceritakan kan..

ada hadiah baru yang ditaja untuk contest.

semalam pula dah jumpa sitisifir. nanti lah kakyong update ceritanya... best, memang best... Alhamdulillah. Kalian boleh baca n3 sitisifir di sini... n3 kakyong nanti dulu yer..

tapi pagi2 ni dikejutkan dengan masalah keluarga pula. Adik bongsu kakyong , ainun, yang baru tahun 6 tu lari dari rumah pulak. Tak keruan makbonda dibuatnya. Pepagi tadi 2 orang cikgu sekolah datang rumah mak. Ayah yang kat Kl pun tak renti2 dok antor mesej... adoi la.. penin kakyong ni.. nanti lah kakyong update n3 di blog yer... serius tgh riso ni.. ni tengah minta tolong adik yang di Jelapang p jengah rumah sewa adik kakyong yang sorang lagi tu.

dah dapat call si ainun, tapi dia dolak dalik pulak dia ade kat mana, pastu minta macam2 pulak.. nak gelak pun yer.. riso pun yer.. tak tau lah, budak2 sekarang ni, suka2 depa jer nak lari dari rumah.

Maaf juga sebab tak sempat juga nak balas komen2 di entri2 yang sebelum ni.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Tuesday, June 23, 2009

169 Why I am not a good daughter to my dad.. p3

Nota untuk semua ~ bila sesuatu entri ditulis dengan cara yang negatif, memang mudah kita membuat andaian begitu dan begini.. Agaknya masih ramai lagi kah yang ingin terus berkawan dengan daku setelah membaca part 1 & part 2.. daku masih belum menghabiskan cerita, belum membuat apa2 kesimpulan.

Ohya, maafkan penggunaan bahasa dalam entri yang tidak konsisten. Kakyong memang ingin membahasamelayukan semua nya, tetapi Aliya asyik nak melekap ajer.. jadi takde ruang untuk membuat editing.

At UUm I took elective paper called social psychology. I did a lot of reading during my day in campus. I looked for a solution for the problem that I’m facing. I was trying to understand why ayahnde is like that & why makbonda being that way & yet stand still & strong. Why people behave strangely at certain period of time. I didn’t get the perfect answer but at least I understand something. I learn to accept it slowly over time. It has not been an easy job. I’m not looking for perfection but merely improvement in myself and my family.

Somewhere in year 1999, I have a big argument with ayahnde just because I suggested to makbonda & Ayahnde to put my siblings name to the house title. The house was bought using my partial of my study loan as deposit. Of course makbonda investment on the house is much more comparing to Ayahnde. Whatever it is, I think I’ll be considered as harta sepencarian ayahnde & makbonda.

Well okay, that was my big mistake. I shouldn’t have touched any of Ayahnde property. Memandai2 jer nak cadangkan hal2 yang menaikkan kemarahan ayahnde. But I am the one that paying the monthly installment. It’s only a small low cost house. I don’t see any harm if our name is in the title. But ayahnde said., I should not campurtangan dengan harta dia. And ayahnde even said, I would never get a single cent from him. I was chased out from the house, but I keep staying there until year 2001. Budak degil & keras kepala.

Well okay, I was not that hard-up with ayahnde property or his money. So I stop paying the monthly installment. But I know, end up makbonda will need to pay the installment. I still giving makbonda enough money to top up whatever expenses require. In year 2001, my youngest sister Ainun is just 4 years old, A’am is 8, Jijan is 12, Dekla is 14. But Jijan still with his bapak angkat family.

After few consideration on kakwani’s advise,” dok dekat bau tahi, dok jauh bau bunga.. “ so dengan berat hati, I leave my parent house. I start new life & having my own circle of friend. Thanks to my tamrin’s friend, kak wani, kak nor, kak finaz, kak ain, kak yati, zurim, amoy, najwa, tini, azie… you all the best friend I ever had. I miss you all. I miss our pot luck & get together time. I will write a special entry for the friendship I treasure with my tamrin’s friend.

** Actually, I have poured out my frustration in muslimat-net as early in year 1999… that was the turning point.. I love all the good advises I received.. I love the friendship extended to me… thank you for helping & guiding me to be a good daughter… I rather say being a good person.. now still trying hard to be good muslim.. ***

Actually, I try to retreive my writing on my dad in year 1999 in muslimat-net. But I could not go thru the arkib.. it’s need a password.. huhuhhh.. sedeynya.. kalo tak boleh tunjuk tulisan lama daku yang masa itu memang ditulis masa hati tengah frust & kecewa sangat2.

Kak wani & the tamrin team have given me a tremendous support. I love all the good words & encouragement. Thank you, you all really great.

I leave my parent house not just because ayahnde chased me out, but me also have some misunderstanding with makbonda. It’s really sad being in the position when you’re disowned by your parent. Upon knowing the news that I’m staying on my own, Ani is the 1st yang dok keep asking me, why, why, why..!! She suspected I have argument with makbonda. Hmm, tengok lah…

I once told her, ‘masa akan menjawab semua persoalan.’

I rented a room at a house near Pejabat Pos Kg Tawas in year August 2001. May be because of my bad relationship with Ayahnde, I became skeptical on men. Susah nak percaya lelaki, May be sebab tu lah semua relationship tak menjadi. Allah knows best. Until I meet my husband..

I moved to the new home with my friend Ummie Noor. Noor, If not because of you may be I’ll still staying in my parent house. Hari2 datang kerja dengan muka bermasalah. Thank you, you have made my day.

Noor & me working in the same company. Noor is a new marketing employee. She’s travelling from Mambang diawan to Ipoh, so to save duit minyak, she’s looking for a room to rent. So at last we end up being a roommate. We rented a room at RM80 per month. So sorang RM40 jer.

Alhamdulillah, dok berjauhan (tak sampai 2 km pun…) membantu memulihkan hubungan dengan makbonda & ayahnde. I did come back once in a while… But makbonda come to my house more often. I still give money to makbonda.

To some of my friend, I’ve been too much pampering my parent with my money. I don’t mind at all, whatever people wants to say.. let it be. May be, that’s the only chances I ever have to ease my mom burden. The most important is my brothers & sisters can go to school like their friend. At least they don’t need to have a bad life like the 6 of us. At least they have proper attire, nice food to eat & no need to think how to earn money.

I do have a friend that advised me, to save my salary instead of giving away to parent, as if I never think or plan for my future. “Ko bagi dua ratus sebulan udah lah Bib, selebih tu baik ko simpan, masuk bond ke, melabur saham ker.. ko ni bukan tak reti nak urus duit.. tapi ko asyik pikir hal adik2 ko jer. Ko ingat nanti diorang hargai ko ke sok-sok hari”

Hmm.. it’s really a dilemma? To give less or just maintaining the amount given? I’ve planning to buy a house & in year 2003 I’ve signed the agreement. The new housing area is just next to makbonda house. Rumah yang dok sekarang ni la. So at last, I make my decision ~ tak pe lah, selagi tak kahwin, bagi jer lah mak banyak tu.. nanti kalo dah kawin (kot iyer aku kahwin) takut plak tak dapat nak memberi. Alhamdulillah, I'm married in year 2005.

Well, back to my dad ~ why my Ayahnde be like that???

Ayahnde is the 2nd son of Opah sabariah. Ayahnde’s father, atuk Mahmud have 2 wife, opah sabariah is the no2. Atok Mahmud never raised ayahnde. Ayahnde have been staying with onyang timah since his childhood. Onyang timah is opah sabariah’s mother. So my ayahnde has not been raised by a father . My ayahnde never shared anything he has with others. Whatever he wants & need, onyang Timah will provide it for him. If ayahnde don’t have money, he will ask it from Opah Cu or Opah chik. Opah sabariah is often not around to look after my ayahnde.

Opah sabariah married again after divorced with atok Mahmud. I never knew atok Mahmud, nor seen his foto. Opah sabariah has 2 son with the 2nd marriage. One is pakcik Ery & the youngest is pakcik kintan. I don’t know their real fullname. This both uncle has disowned us from being their relative. Even dengan ayahnde also they declare putus saudara. Too bad. It's already 7 to 8 years.

Pakcik ery has a daughter. I think she is about 6-7 years younger than me. I never met her since she got married. Even I have forgotten her name. Too bad. May be if bertembung di mana2, mungkin daku sudah tidak kenal sepupu ku itu. Sedih nyer.

Pakcik kintan, he was adopted by his father relative. Opah sabariah never raised him. Mak said, pakcik kintan is 12-13 years younger from ayahnde. So as at now, may be pakcik kinta is in his early 40. I have not heard about him since opah sabariah passed away in 2002.

Sian kat kami, kalo tak mesti meriah lagi sambutan raya.. bukan setakat balik 40 rantai (Makbonda hometown), Changkat tin (ayahnde hometown) & changkat jering (Toksu house), tapi juga boleh ke Kuala Dipang (pakcik ery) & Bukit Pekan (pakcik kintan) or may be Kampung Gajah (anak2 atok Mahmud yang lain, yang kami langsung tak kenal).

I have no ideas what happened between ayahnde & atok Mahmud. But ayahnde never introduce us with any of his sibling from atok Mahmud’s 1st wife. Even we ask about it, ayahnde not interested to talk about it. So the story will just end like that, no futher conversation.

However, recently I heard that my father’s younger brother (from atok mahmud’s 1st wife) is looking for ayahnde. Ku tumpang gembira mendengar berita ini. I always want to get-to-know-closely with my ayahnde extention family. I hope ayahnde terbuka hati to renew the relationship.. I knew ayahnde has lot of relative in Kg Gajah. If ayahnde tak mau.. tak per.. but I want… I want to know who is/are my extention cousin..

As makbonda told me, adik-beradik ayahnde from the 1st wife yang masih hidup is 3. Total semua may be 5 or 6, I’m not so sure.

Make a simple calculation, say ayahnde ade 6 beradik, sorang ade 5 anak.. so, how money cousin that I have… the uncover cousin. Dah 30.. kalau separuh daripada 30 has been married & ade 2@ 3 anak, then how many 2pupu yang anak2 daku ade… kalau buat reunion anak2 & cucu2 atok Mahmud sajer… berapa da…. * this is only my angan2…*

Ok,berbalik kes ayahnde ku tadi.. & also let’s focus on being a good parent.

I personally think that to be a good parent not only need a knowledge but also determination. You have a good knowledge, but your bad memories keep hunting you, it will make you weak. But if you have knowledge, courage & very determine in every action, so I’m sure you can be a good parent. This is what I always tell myself. I will try & always want to give the best for my kids. That’s why I quit my job. Even I love my career very much, but I love my kids even more.

I can’t accept the reason ~ because my father neglected me, so I can’t be good father/parent. To me this is not a reason, but an escapism. Pity kan orang macam ni.. yer lah, pity my ayahnde.

Daku & adik-adik tidak memaafkan ayahnde?

We did forgive him.. we even has special session on it. But to make it come true, I took me years to get the rest to accept ayahnde the way he is. So, at as today, we has no say, Ayahnde want to stay at Ipoh or he want to work & stay at other place. We do not that mesra, but whatever he is, he still our father.

If he sick, we do whatever we can do, send to hospital @ bawa berubat kemana2.. satu jer yg daku tak tahan.. dalam keadaan daku tak kerja ni pun, ayahnde masih nak minta duit. Rasa2 antara adik ku yang menjadi banker ayahnde adalah si Aju. Aju ni memang baik orangnya. Tapi kadang2, ade juga Aju cerita padaku.. “kume gaji pun tak dapat lagi, ayah dah minta duit…”

Daku sendiri pun kadang2 tak faham, banyak mana pun kami bagi duit pada ayahnde, semua nya habis macam tu je. Daku tak kesah kalo ayahnde guna duit tu buat beli beras ke, beli ikan ke sayur untuk adik2 kat rumah makan.. kadang2 daku pun dah malas nak amik pusing, ntah apa yang ayahnde buat dengan duit tu. Gaji ayahnde pun habis camtu jer..

As the eldest, I always wants all my sibling to be united & care off each other. Even ayahnde never trying to improve his relation with us, but I encourage my siblings, specially Ee berbaik-baik dengan ayahnde. After all, ayahnde is still our father. We need to accept the fact.

Ee is the one yang paling susah nak terima ayahnde semula. (not apply anymore for 2009 situation) He keep blaming ayahnde for ignoring his education & future. I keep telling Ee (back to year 2002 or much more ealier), you are no longer a kid, you are adult. Ade akal, boleh berfikir & dah ade kemampuan untuk mencari sendiri ilmu yang tak dapat dulu. Jadi, cari ilmu tu sendiri, tak guna nak salahkan orang tua dah.

But as for education & responsibility.. I think ayah has not being fair to us. Onyang Timah sekolahkan ayah sampai ayah masuk King Edward V. King Edward V bukan calang2 sekolah. Ayah dapat biasiswa persekutuan, mungkin Allah lebih tahu apa yang tersirat di sebalik semua yang telah kami lalui, terutama untuk kami berenam, me, kebet, Ee, Johan, Aju & Ani.

Masa kami kecik ayahnde always said that we only make his life difficult. He always blames us. Sian kat kami. Tapi hanya kerana ayahnde buat kami macam ni, takkan lah kami pun nak jadi macam ayahnde. I know very well, all my siblings (whoever married) always want the best for our kids. And kami pun tak pernah pulak nak ajar anak2 benci atok depa.

But why I write this..

supaya anak-anak ku boleh menerima cerita ini dengan berlapang dada. Supaya dapat menjawab pertanyaaan yang sepert "ibu, kenapa atok tak dok dengan opah?" "kenapa otaok dok jauh"

Ibu juga bukan yang terbaik. Tapi ibu cuba buat yang terbaik untuk fikri & adik2. Dalam hidup ni, ada ketika kita harus juga mengetahui hakikat yang pedih. Hmm, mungkin cara ibu ni tak seperti ibu2 yang lain.. yang hanya nak cerita yang best2 sahaja.

Yang lepas & dah terjadi memang tak boleh nak diganti. Tapi hati2 yg dah ditakik ni tetap berbekas juga lukanya. Kami cuba jadikan teladan dengan apa yang kami lalui. Ayahnde sampai sekarang pun tak duduk dekat dengan mak. Ayahnde tetap biarkan mak cari duit sendiri. Sekarang ni A’am masih di Form 4 & Ainun pulak tahun ni UPSR.

Tahu tak.. masa di kampus dulu, ade sorang kawan ni sanggup putus kawan dengan daku bila dia tahu adik2 daku SPM pangkat 3, dan ade yang SRP pun takde. Dia ingat selama ni daku anak orang senang & seme adik-beradik pandai2 macam daku. Kesian kan, suka2 jer orang nak buat andaian gitu gini tentang daku & sesenang jer dia nak kawan @ tidak dengan daku. Nasib daku lah kan..

Kebet, my 1st brother yang sekarang ni sedang bergelut antara study, kerja & rumahtangga. Setelah umur mencecah 36 baru dapat peluang untuk menggengam ijazah. Insya Allah, rezeki anak-anak tu sentiasa ada untuk mereka yang berusaha.

Yang sedikit terkilan dihati, sebab dah tak dapat nak bantu ringankan beban kewangan makbonda. Rumah yang ayahnde dok rebut2 kan tu, tahun 2009 ni makbonda dah bayar habis guna duit EPF makbonda. Urusan seterusnya, daku serahkan pada makbonda & kebet. Daku dah tak mahu nak mencelah apa2 pasal rumah itu lagi.

Baru2 ni (bulan lepas) ayahnde ade balik, sempat juga singgah ke rumah daku. Aliya melalak semahu-mahunya sebab tak kenal atoknnye. So, daku pun hint2 jugak lah, balik ajer lah duduk di Ipoh, dekat dengan anak cucu.

Ntahlah, kalo berjauhan itu lebih baik, then daku tiada apa nak kata. Sebab daku pun dah biasa hidup tanpa ayah, tak pernah rapat, tak kenal pun erti rindu, biasa2 ajer.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Sunday, June 21, 2009

167 Why I am not a good daughter to my dad.. p2

nota buat semua.. Catatan ni telah kakyong tulis di Microsoftword, dan mungkin kerana terbawa2 dengan kenangan lama, maka berkajang-kajang jadinya.. lebih daripada 12 mukasurat. kerana itu, kakyong postkan sikit-sikit. Entri pertama dah dipost kan semalam. memula rasa macam nak simpan ajer apa yang ditulis, tapi bila fikir balik & disebabkan ada komen yang seolah2 anggap kakyong dengan ayah seperti bermusuh pulak jadi biarlah tulisan ini yang merungkaikan.. sebenarnya ade sebab lain kakyong menulis tentang kisah kehidupan kami yang lalu.. nanti lah akan kakyong perjelaskan dalam entri2 yang akan datang

I can’t write a lovely note like other blogger blogged about their father. How sweet if only I can have the feeling of being love by a father. How sweet if I able to have those wonderful father-daughter relationship. I'm not saying that I treat my dad as enemy, but we are not close. There is no special word in our relation, this is how I feel, most of the time dad is like strangers to me. Even I know him well, I know his good & bad..

During my primary school, when I get good grade, the way Ayahnde look at it & never show any appreciation on it, make me hurt. Susah sangat nak ajak ayahnde come for hari penyampaian hadiah.

Then, when I get 8A in SRP, Ayahnde canang satu kampong my result. But I fell shame sebab ayahnde tak pernah ucap tahniah apatah lagi beri kata-kata galakan. He just want to bragged that anak dia pandai. He has not even trying to appreciate me pun.

After SPM ayahnde not allowed me to pursue anywhere. I did stay at home, makbonda give birth to Azizan in Dec 1989. On the nite makbonda sakit nak bersalin, me & Aju went to these pakcik teksi house, I think his name is Pak berahim. So, pak berahim sent makbonda to hospital Batu Gajah.

Next morning, a policeman came to our home and told makbonda has been transferred to Hospital Ipoh, due to tumpah darah. Pakcik polis asked me to inform ayahnde. I don’t know what to do.. at home I have dekla (2 years), aju (8 years), Ani (10 years), johan (12) to care off. As advised by the police, I went to pejabat pos tanjung Tualang, send telegram to ayahnde in Johor telling him about makbonda condition & requested ayahnde to come home soon. But ayahnde only come back few months later.

I went to Ipoh. I never been to Ipoh alone. That was the 1st experience. After asking here & there, at last I reached wad bersalin Hospital Ipoh. When I reached there, it just 3 pm, not yet visiting hour, so I have to wait until 4.30 pm. Makbonda warded at ward 3, I remembered the smell is like tempat kucing beranak. Rasa nak pengsan pun yer, coz I’ve started journey from home at 11 am, & not even eat anything. The bus journey from Tanjung Tualang to Ipoh took about an hour. Then pusing2 tanya sana-sini, some more have to waiti for the bus to Hospital Ipoh.

I manage to meet makbonda. Makbonda said she is hungry. So I went to a restoren nearby, buy nasi + sayur sawi + ayam goreng. At that time I don’t know what makbonda can eat, that’s the only that I can think. After I took the uri, I straight went home. I reach home almost senja. Quickly clean the uri. We don’t have air paip, we used air telaga. So it took time to clean the uri, need to angkat the air few times.

This is what happened when almost 18 years old girl clean up the uri for the 1st time.

• Curah air banyak2, sampai semua darah bersih • Kemudian masukkan dalam besen kecik • Amik bedak sejuk , taruh banyak2 • Pastu amik lampin lama, amik pensel (supaya adik ku pandai) & balutkan sekali

I think Ee & Kebet was at home that time.. coz I recall when we buried the uri di depan laman rumah, it’s almost maghrib. Either kebet or Ee dig the hole, I put it down slowly. Then we asked each other ‘Nak baca apa ni?” ok, bantai lah bawa apa2 jer, so bacalah Alfatihah, baca 3 Qul & ayat kursi. Logik tak. Then kami bakar sabut & put on top of it.

Like the night before only me & adik-beradik at home. I cook nasi & sambal tumis kosong & makan with kicap. Our house is just next to Onyang timah house, but I dare not to go to her house to request anything. Even I feel a bit scary but buat2 lah berani, yer lah no orang tua in house. Kalo kakyong penakut, mau la adik2 tak tidur malam tu.

The next day, opahchik come to our house. She scolded me for not telling her that makbonda has bersalin. Opah chik & tokchik always treat us nicely. Opah chik is ayahnde auntie. Opah chik is opah sabariah’s sister. So that morning I went to Ipoh with opah chik & opah sabariah. Makbonda a bit terkejut, she thought I’ll come alone. So we when back to Changkat Tin by taxi. Opah chik pay for it.

During makbonda confinement, me & kebet work together to cook the kueh. We need money to survive, that’s why we still sending kueh to kedai pak aji leman. But orang kampong make rumors that ‘si zoyah tu dalam pantang pun buat kueh.’ I heard it on my own ear, then I told pak aji leman, those kueh is done by me & kebet. We only manage to cook karipap, cucur badak & kuih bom. If makbonda yang buat, the list will be more. I feel sad, because the villagers look at us macam sampah.

When the SPM result is announced, I don’t have money to go to Melaka. At that time I just need at least RM50 perjalanan pergi & balik dari Ipoh ke Melaka. But RM50 is such a big sum untuk orang miskin macam kami yang hanya dapat RM10-15 sehari dari jualan kuih.. Thanks to my best friend Norita Ramiy, she wrote a letter to me & told me about my result. Thanks Norie, you are such a wonderful friend.

I recall somewhere in year 1987, my 1st & 2nd brother get caught by police. They are trying to steal ‘tembaga’ from the electric wire at the school’s canteen. That year we are no longer staying at the mini house. We already move to a house, built on opah chik land. Besar lah juga rumah nya, but we have windows without cover. Luckily the door have the pintu. At night, we can feel the wind blowing, we only use pelita ayan. At 1st ngeri gak kot-kot tetiba terpacul wajah2 yang tidak ingin dilihat.

I remembered, it’s already dark (dah lepas maghrib pun), when kebet & Ee reach home, & all of us just want to have dinner. Our dinner that night is only bubur nasi & kicap. Beras memang dah tak cukup, so to keep everyone full, bubur nasi is the only solution.

Ohya, I was on my semester break (MRSM is using semester system), that’s why I was at home. Both of them not even have their dinner when police came to our dark house. I am the one who answer the police. When the police ask about my dad, I said “Ayah takde, ayah di Johor”

Then they told makbonda, they have to bring both of them to rumah pasung sebab depa berdua mencuri. I don’t know how makbonda feel, but I hate my Ayahnde even more at that time. He is not there when we really need him.

Thanks to the guru besar of Sek Kebangsaan Changkat Tin (SKCT), cikgu Nong Chik, he know well both of my brothers. Luckily Ee is the school football’s player. Kira kebanggaan sekolah lah masa tu. Alhamdulillah, they are released, kalo tak satu kenangan indah lah untuk budak darjah 6 & form 2 tidur kat rumah pasung.

Is my 2 brothers that bad sampai nak mencuri?! Be in our shoes, makan tak cukup, takkan hari2 nak makan nasi bubur. Nak minta tolong sedara-mara ayah, seme nya menghina sajer. Nak hulur kan sekepul beras pun siap ungkit sana sini. My brothers just want to help makbonda. Their frens told them, tembaga kalo dijual boleh dapat duit banyak. Tapi tak sempat apa2 dah kena sergah & cabut lari balik rumah. They just want to help makbonda. Thank you Allah for your Blessed or else kami makan duit haram.

My makbonda has come to Ipoh in year 1991. My ayahnde that time still working at Johor. I was studying in Kulim. Dengan izin Allah, there was hamba Allah who is generous enough to sponsor me to proceed my study. My +ve character has been developed during my study at matrik Kulim & later in UUM. Since that, I never look back. I just want to be a better person & having a good life. I really terhutang budi dengan that hamba Allah.

Ohya, I have not mentioned that in year 1989, uncle Kadir Jasin has paid for Kebet school fees. 1989, kebet supposed sambung form 4, tapi sekolah hold the result because the fees has not been paid since kebet form 1. We thought all these while ayahnde paid for it. Why uncle Kadir or should I quote it as Dato’ A Kadir Jasin,.. because his daughter is one of my friend in MRSM. Uncle Kadir paid all the debts (form 1 to form 3), on top of that uncle kadir also pay for the form 4 & form 5 fees included asrama & food. Kebet that time study at Sekolah Agama Ehyak Kg Gajah. Dulu sekolah tu buruk jer, la ni cantik dah.

Kami bukan la mengharap sangat bantuan, tapi budi baik orang terhadap kami sekeluarga memang tak terbalas. Sampai sekarang makbonda suka sangat kalo dapat tengok muka uncle kadir jasin dalam TV. Makbonda always mentioned, without uncle kadir helped ,kebet may be tak habis sekolah.

My makbonda decision to move to Ipoh in year 1991 is also a big challenge for our family. At 1st mak went to Ipoh with Ee. Alang (makbonda sister) stayed with us (may be in early 1991), so adik2 yg lain is taken care by Alang at Changkat Tin. In 1991, Makbonda get a job in a factory produce kinds of tennis racket. Ayahnde tak tahu pun bila kami semua sudah pindah ke Ipoh. Ayahnde jarang balik, setahun sekali nak balik jenguk anak pun tak. Ada @ tidak ayahnde is not a big deal to us.

In 1991, Ee is only 16, he supposedly form 4, tapi apa daya.. dia kena kerja sebab nak tolong mak. Before that Ee work in Cameron H, but since gomen make a spotcheck on underage workers, so Ee kena lah balik kampong. At the age of 16, how much he can earn plus takde kemahiran. Kebet masa tu kerja bengkel di Taiping. His earning only enough for him. So, we live dengan apa yang kami ada & I proceed my study at UUM. I never had a thought to stop my study. Never.

My MARA loan tak lah banyak mana, per semester I get about Rm1,000 after deducted all fees. So with that loan, I keep jimat-cermat.. so like my pocket money, this MARA loan also a heaven to me. I can buy a few cheap2 shirt at Changlun & Bukit Kayu Hitam for my brothers & sisters. I don’t need to minta2 extra duit from makbonda. I just need to jimat-cermat jer. I buy my 1st camera at UUM, cheap brand and I made a good money by selling photo. tapi kecil-kecilan jer la.. top up duit belanja harian. lagipun kamera tu hanya sesuai tangkap foto dalam cahaya terang jer.. kalo malam, gelap foto2nya.

In year 1992, Ayahnde rejoin us & live with us in Ipoh. I know only when I come back from my semester holiday. Makbonda is very soft-hearted. No matter what Ayahnde did to us but makbonda always give peluang pada Ayahnde. Later my 8th sibling, A’am was born in year 1993, 4 years later nyusul pulak Ainun in year 1997. I know, even Ayahnde stay with us, tapi Ayahnde takde kerja tetap, most of the time tak kerja. So makbonda still have to top up everything, daily necessity, house rental, utilities, school bus fare, school fees, etc..

Since makbonda working early in the morning & comeback at 7 pm, sometime 8 pm, so the environment that my sibling is having is not +ve. Everyday is an argument day, yang kecik besor tak habis2 bergaduh. Adik-beradik, biasalah kan. I pity Ani. Since I in UUM, Ani is the only daughter yang boleh diharap utk buat kerja rumah. Come back from school, have to amik adik from babysitter house, then masak apa yang patut di rumah & kemas2 rumah. In 1992, Ani is only 13. So the 4 years of my study at UUM, that was also a night mare years for Ani. I can’t repay that moment. I’m sorry Ani.

Ayahnde may be hurt us inside, but the other half beat us. That’s the main reason I want to stay away from home. I don’t mind doing all the house chores, but I can’t stand being beaten. I know why my mom beat us, the challenge & the life pressure, raising kids on her own without moral support from anyone. Even makbonda is strong but makbonda only human.

Allah plan it well for Ani, she quit school at form 4. She can’t focus on study with our home environment. Then she get a job at pasaraya, later work at factory. Meet a boyfren & later in 1997, at age 18 ,on Ainun birth day, Ani get married. Now (2009), blessed a good husband with 3 sons, mamat, nasrul & aqil. She realised she don't have good education & not even habis sekolah, so anak2 she sent to chinese school.

Back on my story about Ayahnde.

I recall when I just started earning my 1st income, Ayhande always minta duit. Sometime minta my atm card. Kata nak amik Rm50, tapi bila I check he withdraw more. I just trying to be a good daughter. But then, hati yang selalu dilukai & tidak dihargai, punya batas kesabaran. I’ve started thinking about my future, so I need to start saving or I would rather say to save more.

So I’ve started jadi anak kedekut. If ayahande asked for money, I just said I need it for other usage. Ayahnde also nagging the same with my 1st & 2nd brother. Kebet is a kind of generous. He don’t mind to give some to Ayahnde.

Ee is kind of kedekut & pendendam, just like me maybe or even worst. Kebet is generous sebab dia sekolah agama. Ade background agama di situ. Ee pulak sekolah sampai form 2 jer.. pastu dah harus berdikari cari duit sendiri.. nak sekolah tapi ayah tipu2.. sudahnya tak sekolah sampai tua. Rezeki dialah sekarang dapat kerja gomen.. itu pun bukan jalan singkat.

But the critical years come for Ayahnde. In year 1996 – 1999, 4 of us dah kerja. Me, kebet, Ee & Johan. So ayahnde tend to menuai hasil dari anak-anak. But all of us only give money to makbonda.

Ayahnde mula ungkit2 & cakap yg anak2 tak hormat dia. I can’t keep all those hurt I carry for years anymore.. So I pour out all my sickness, I told how sad i feel coz ayahnde never changed and never carry out his responsibility, he keep blaming anak-anak for not giving him money. Supposedly we are the one yang patut blame ayahnde for neglecting us all this while.

so apa yang kecoh sangat nak ambil hasil keringat kami if all these while we have to think on our own how to earn a living. Makbonda has scarify a lot for us. Even makbonda beat us, tapi makbonda suap nasi ke mulut kami. Tapi ayahnde….

to be continued


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Saturday, June 20, 2009

165 Why I am not a good daughter to my dad .. p1

These few days, during my blogwalking, I’ve seen and read most of entries written about Father. Yes, this Jun is Father’s day, that’s why they are writing about their daddy. How wonderful their daddy is, how close their relation is, and all those beautiful memories about their beloved father is written well. Touchy & happy moment to be recall, without their daddy there are nobody.

Sadly *not wanting to be hypocrite*, I really don’t have a feeling of being close to Ayahnde. I don’t share special feeling as others have. I even regard my case as I have a dad but he is no where to be found in my heart.

Pity me kan. Pity than I don’t know how to love a father. I don’t know how to appreciate a father. Sungguh kasihan budak ini, sesudah 37 tahun masih miskin hati. Tapi daku hanya miskin hati dengan ayahnde, tidak dengan orang lain.

May some will say, I’m a bad daughter, ‘anak tak solehah’, ‘anak derhaka’, is it really difficult to love a father. As many of my friend keep telling me, “maafkan lah ayah kamu Bib”, “Doakanlah Ayah”. “Jadilah anak solehah.” Yes, I do, I have forgave my dad, it's just that I can't forget.

I have tried hard to be a good daughter. But I can’t put off all the sad memories I ever had. During my primary school, Ayahnde never give me any encouragement in my studies. Event I get good result, ayahnde always say, “alah, esok lusa ntah ntah FAIL.”

Ayahnde did challenge me, if I get 5A for Penilaian Darjah 5, he promised to bring me to Penang. I did. I get 5A. But Ayahnde never fulfill his promised. We were staying in KT that time. That was the first time I feel hurt.

Later, I get consolation prize from yayasan Terengganu for getting 5A. I can’t recall how much the amount, may be RM100 or RM200. I received it in Dec 1984. Which later Ayahnde ask me to use the money to pay for my form 1 fees. I feel so bad, because I have to withdraw the money from my BSN a/c at Pejabat Pos Seberang Takir. Not only paying form 1 fees but also to top up my books, uniform and my other necessity.

I am only 13. I cry, cry and cry. I keep asking why Ayahnde do not want to pay for my fees. Why I need to withdraw my money. I only have a little savings, I want to have more savings, I never thought Ayahnde will force me to withdraw the money. That’s my 1st luka di hati.

Later, somewhere in Mar 1985, we go back to Ayahnde hometown. Ayahnde resigned from army after 10 years of service. At 1st we stay at Onyang Timah house. During the 1st month, everything seems okay. But later we have to move out and ayahnde rented a small room with a little extension for kitchen area. I would rather call it a mini house for us to live together. The mini house is just a few meter from Sek Kebangsaan Changkat Tin. Now (2009), you will no longer see the mini house.

There are 6 of us that time, Me, Kebet, Ee, johan, ani & aju. I am in form 1, kebet in standard 6, Ee in standard 4, Johan in standard 2, Ani in tadika, and Aju is just 4 years old.

Ayahnde get his gratuity service money. Makbonda asked if Ayahnde could spare each of us RM1K. Mak only requested RM6k, to be keep in our (anak2) savings a/c. But Ayahnde remark is ‘Ni duit aku, pasal apa pulak nak bagi pada anak2.’ Fine. None of us get the share.

Ayahnde bought a small van. He said he want to do business , jual barang2 basah like ikan, sayur2 kampung, etc. Makbonda want to follow & assist Ayahnde in the business. But Ayahnde said, no need. Fine.

But, later on, nothing much hasil yang dapat. Makbonda gadaikan barang emas, so that I can go to MRSM. Makbonda withdraw all her savings in BSN and give to Ayahnde, so that Ayahnde can use it during our journey to Melaka. Pity makbonda.

If possible Ayahnde not even want me to study in MRSM. Coz it will cost a lot and me really ‘menyusahkan ayahnde’. But I manage to go, Terima kasih Makbonda.

My days in MRSM.. I’m sort of lonely, passive, quiet, soft spoken, not very good in discussion. Until my teachers always need to do extra ‘tepuk bahu’… heii habibah, please be active, please participate.please cheer up!

Being in a good school, I’m supposed to be in good shape, but I am not. I’m a kind yang sangat2 merendah diri, afraid to give my opinion. I rather keep quiet than speak my mind aloud. Pity me kan, Penakut, pemalu dan segala yang -ve tu daku lah itu. Masa tu lah, bukan sekarang.

Actually, life in MRSM is among the best memories I ever had. I always want to be in a boarding school. I really want it, because I don’t have to do housework, I don’t have to wake up so early in the morning to help makbonda with the cooking. I don’t have to wash the pinggan-mangkuk & basuh kain baju adik2. I don’t have to listen to makbonda nagging. I don’t have to lipat kain baju yang menimbun. The best thing is I can study at peace, at a very comfortable place. I don’t have a desk at home. I don’t eat nice food at home. I don't have a katil at home, most of the time tidur berhimpit2. How I feel grateful for being MRSM student.Thank you Allah.

Back to ayahnde stories, life at kampong doesn’t give good income, to tell the truth Ayahnde has not given makbonda enough money. The business not good, Ayahnnde sold the van sbb tak dapat nak bayar hutang bank.

My siblings & makbonda never had good food. If we have rice & fish & sayur kampong which easily kutip at semak2, that will be good enough. Most of the time only nasi & ikan kering. Kadang2 nasi dan kicap. Pity kan my siblings. So this will be the answer why my 1st brother @ kebet @ hubby miela77 do not want to have more kids. If any of you is following miela77, you might have read entry which miela77 has mentioned that her husband do not want to have ramai anak.

We have been living in bad shape. We have bad memories on how we grow up. We never had new shirt for raya. If people donated, then we will have one. I keep my pocket money to buy cheap t-shirt for my younger brothers and sisters. I even have to use my pocket money to pay for my SRP & SPM fees. Also my tambang pergi balik to & flow Ipoh Melaka is from my pocket money. Thanks MARA for given me a pocket money of RM15 per month, for 5 years. Sometime when I have extra pocket money, I used it to buy chicken, so that all of us can have good meals.

Where is my Ayahnde that time? I would rather say he is no way to be found physically nor spiritually. Makbonda is making kuih & working hard to make up our living comfortable. Our definition of comfortable is ‘dapat makan nasi & sambal pun cukup.’ Dapat pergi sekolah dengan kasut koyak pun cukup. Even my brother johan, he eat nasi with minyak ikan almost every day until he become so gemuk.. later we called him GEMUK @ MOK. Until now, some of his fren will ask, why we call him MOK. When we tell he used to be a fatty boy, none of his frens seems to believe it.

After reading up to this line, can you get the ideas why I can’t @ not able to appreciate my Ayahnde, the way you people do. Did you get the ideas why I am not a good daughter to my dad.

My makbonda has supposedly mengadu hal Ayahnde to Pejabat Agama since we’re still young, tapi sebab seorang pak haji kat kampong tu kata, ‘tak per dia tak balik, nanti dia balik lah tu.’

Tapi saper nak tolong jawab bila tak bagi nafkah. Didikan anak-anak terabai. Saper nak jawab?!!

I 1st learn about solat from my Alang, my makbonda’s sister. Alang jahit kan telekung, Alang lah yang banyak ajar pasal bacaan solat. Ayahnde tak pernah amik tahu pun tentang didikan agama anak-anak. Anak-anak nak jadi apa pun, ayahnde tak kesah. Anak-anak tak makan pun lagi ayahnde tak kesah. Kalo anak-anak nak berhenti sekolah, lagi ayahnde suka.

Melampau sangat kah statement ku ini!!! I just want to write it. If may be one day I’ve forgotten why I can’t love my ayahnde, this will be the note of reminder.

to be continued..

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Monday, May 4, 2009

118 3 hari sudah & doa makan

Pada yang bekerja pasti lah seronok sebab kali ini cuti nya panjang, dari Jumaat melarat ke Ahad. Bagi yang tidak bekerja seperti daku ini, kalau tiada aktiviti keluarga (samada berkumpul adik-beradik, jalan-jalan cuci mata, balik kampung kerana kenduri) maka hidup adalah seperti biasa.. keseronokan berguling/bergaduh/memasak/lipatkain dengan anak-anak, membasahkan tangan dengan kerja rumah yang tidak berpenghujung.. dan juga mengadap laptop semput ku ini bertemu sahabat maya..

Alhamdulillah, kali ni kakyong pun ala-ala sibuk juga, melayan adik-adik yang pulang bercuti & balik kampung meraikan sepupu bertunang.

Hari Jumaat suami masih berniaga (tiada cuti), daku agak sedih kerana planning hari ulantahun hampir musnah.. konon-konon nak buat hari sabtu.. tetapi sepupu pulak bertunang pada hari itu, maka dikedepankan ke hari Jumaat. Planning nya petang @ malam boleh lah kami menjamu tetamu..

Rupanya, tengahari Jumaat itu, suami pulang tangan kosong.. kuah laksa yang dinanti rupanya masih belum menjadi. *Asalnya kakyong yang nak masak sendiri, tapi suami beriya-iya nak ibunya masakkan.. so daku akur ajer lah.. lagipun, tak yah le sesusah, selesai 1 perkara * Citer selanjutnya berserta foto akan dimuatkan di entri akan datang.. *tiada mood plak nak citer in-details.* Tapi malam tu dapat lah jugak menjamu adik-adik makan laksa.

Hari Sabtu, sepupu yang baru masuk 20 tahun (anak makNgah yang bongsu) dengan gediknya *ni kaklong nyer yang cakap dia gedik nak bertunang, ade 2 orang lagi kakak di atasnya * telah bertunang. Majlis berlangsung di Kg 40 Rantai, Pantai Remis Perak.. meriah juga walaupun orang kampung nyer tak le ramai mana..

bertuah kawu Reen, duo cincin kawu dapat..

Kalau rajin, Insya Allah akan buat satu entri untuk cik Reen si comel yang manis ni.. best juga balik kampung.. sempat juga kelebek-kelebek album lama MakNgah.. dan kakyong jumpa foto ni.. heheh.. *sajer ler daku gatal tangan nak snap semula foto ni *

lawa kan makbonda kakyong... heee.. hmm, tengok lah atuk kakyong, kocik comel jo... tu pasal la cucu (kakyong ler) kocik comel jugak..

Hari ahad, di rumah ajer.. banyak kerja rumah yang perlu dilangsaikan. Lagipun Ee (adik) & keluarga yang dok Kepong bermalam di rumah kakyong. Balik dari kampung semalam pun dah hampir 9.30 malam. Keletihan yang teramat, ingatkan boleh lah jenguk2 blog.. nak buek camno ade 2 orang ni yang sudah conquer' laptop kesayangan hamba. Ee sekeluarga dan Aju dah pun bertolak balik ke Kepong petang tadi. Mak buat ketupat di rumah mak & rendangnyer masak di rumah kakyong.. buat bekal depa. Ade lah jugak ku bagi sikit jeruk mangga telur.. oohh, lupa nak snap foto.. dan ikan puyu kering pun daku pesan kan ajer pada Aju, minta tolong hantarkan ke KakNIk.. kata AJu Kepong dengan Batu Caves dekat ajer..

Inilah orang-orang yang telah membuat daku tidak dapat menggedik-gedik ke alam blogging.. mujur lah depa cuti 3 hari jer, kalo cuti seminggu mahu ku buat jadual penggunaan.

Sebelum mengundur diri *bahasa surat lah pulak*.. sudilah layan telatah anak Ee, Si haris 3 tahun 10 bulan.. membaca doa makan dengan gitu konfiden sekali.. moga-moga Fikri pun boleh baca doa makan selancar ini.. Amin.

~Silalah abaikan ke'serabutan' dapur ku itu~


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Sunday, April 19, 2009

105 Selamat harijadi ke56 Mak!!

Maaf tulisan di entri ini lebih kepada citer keluarga. Jika tak berminat nak baca, boleh skip entri ni. Kakyong tak kesah.

Anis & opah

Hari ni 19 April 2009 adalah Hari Keputeraan Sultan Perak dan hari ini juga adalah hari ulangtahun makbonda. Tahun ni makbonda dah berusia 56 tahun. Bertuah mak sebab tiap-tiap tahun sambut harijadi dengan Sultan Perak.

Selamat harijadi mak. Semoga mak terus tabah untuk teruskan kehidupan ni. Tahun ni pun kakyong tak dapat nak buat sambutan untuk mak. Harap mak faham, lagipun kakyong dah tak kerja. Dah takde duit mewah-mewah macam dulu. Kalo ade rezeki Insya Allah, 1 May ni, sempena anniversary kakyong & enal yg ke4, kami ingat@plan nak buat makan2 sikit. Insya Allah, harap adik-adik semua dapat berkumpul, jadi boleh la kita buat sambutan hari jadi untuk mak, semua anak-anak mak dan cucu-cucu mak yang sambut harijadi dari bulan Januari hingga May 2009. sebenarnya belum diwar-warkan lagi plan ni. harap2 Ee & Ema dapat balik.

SEmalam mak demam. En ayah (suami kakyong) dah bawa mak pegi klinik. Tu pun lambat dapat sms dari Johan (adik no3). Semalam pulak hujan lebat, lepas hujan dah teduh baru le en ayah bawa mak g klinik kat Tasek. En ayah bawa ke klinik yang kami biasa pergi, klinik Lee & Lee. Kata Dr Lee mak demam kuat. Pagi tadi tepon mak, mak kata dah baik demam (tapi kakyong dengor suara mcam tak larat jer). Mak kata mak batuk. Sian mak, kakyong yang dok dekat ni pun tak pegi jenguk mak, dok tepon2 jer..

Bukan sengaja tak nak pergi rumah mak, bukan nyer jauh mana.. kalo terkedek2 berjalan kaki dengan anak2 yg 3 org ni, dalam 10 minit dah boleh sampai.. kadang2 memang berhajat nak pergi rumah mak seawal pagi, boleh tolong mak kemas2 rumah & apa2 yang patut. Tapi anak-anak masa bangun tidonye tak nentu. Kadang2 si kecik bangun awal, kdg2 si kakak tidur sampai pkl 10 pagi.. fikri pulak kalo malam nyer tidur awal, awal le bangun nyer.. dah tu camno nak berangkat ke rumah opahnye pepagi hari..

mak dengan sedara-mara masa kenduri pak yeob di Changkat Tin

Kakyong berterima kasih kat mak, sebab selama kakyong tak koje ni, mak ade juga datang rumah kakyong. Selalu tu bila mak datang mak bawa nasi lemak & kuih2 untuk cucu2 mak. Kadang2 balik dari kedai/pasar mak singgah jap, melepas lelah, sembang2 sambil jenguk2 taman mini yang masih segan nak hidup tu.... main2 dgn anis & aliya.. kadang2 tepuk2 nyanyi marhaban tidurkan anis @ aliya.. aliya & anis pun dah pandai nak rebut2 baring kat riba opah..

Terima kasih mak, sebab bila mak singgah & tolong tengok kan budak2, dapat la kakyong masak & buat kerja kat dapur.. kalo mak tak datang, hmm.. memang lambat la nak siap kerja2 kat dapur tu.. kadang2 bila enal balik awal (12 tengahari), nasi pun tak jerang lagi.. huhuuu.

Kakyong minta maaf mak, sebab tak banyak yang kakyong boleh bantu mak, samada dari segi kewangan ataupun sokongan moral. Kakyong tahu mak pendam macam-macam masalah, daripada masalah adik-beradik mak, anak-anak mak dan juga ayahnde (atok anak2 daku).

ainun & mak

Hmm, semalam ayahnde ade sms.. minta no handphone mak.. kakyong tak perasan agaknya malam tadi, pagi baru perasan. Jadi pagi tadi baru jawab sms ayahnde, bagitahu ayahnde yang mak demam. Ayah plak kata dah tepon mak malam tadi… oooohh. Daku dengan menyebuk nye telah tepon mak & bertanya.. apa kes??!!.. rupernya itu… masalah itu. Maaf tak leh disclose sini.. Hmm, sempat lagi daku membebel kepada en ayah.. sian en ayah, daku marah kepada ayahnde ku kenapa plak en ayah yang dapat bebelan nyer.

mak, ayah, ainun & aliya (4 bulan).. masa kami g kl Nov 2008

Dak berpuluh tahun hidup macam ni (berdepan dgn sikap ayah..) sejak kakyong umur 13 tahun lagi.. dah masak dengan sikap ayahnde, 24 tahun pun kejap.. kesian kat mak. Dari dulu ayah tak pernah nak kesian kat mak. Kalo ayah kesian kat mak, takde nyer ayah buat cam gini. Dah bertahun2, sampai kakyong pun dah malas nak amik port.. apa kess.. adakah daku anak derhaka.. TAAAKk.. susah nak citer.. biasalah kan, semua keluarga ada masalah masing2.. Yang seedy tu sebab mak masih lagi kena cari duit sendiri untuk sekolahkan adik2, bayar loan rumah & juga hidup sehari-hari. Kalo dulu masa kakyong bujang, ade le kakyong hulur2 sikit.. tak yah lah mak nak susah2.. tapi sekarang ni jangan kan nak bagi mak RM500, RM50 pun tentu lagi..

Kerja part time yang kakyong buat pun cuma mampu untuk cover ansuran rumah jer.. ni pun ansuran Mar belum bayar lagi. Dah banyak kali pegawai bank tepon, tapi tidak pernah kakyong angkat.. bukan daku sengaja tak nak angkat, tapi daku malas nak berbasa basi.. jadi bior le tak angkat daripada aku nanti jadi terkurang ajar..

Aiseh, panjang plak bebelan ni.. apa-apa pun, kakyong doakan Allah lindungi mak.. semalam mak demam, orang2 alim selalu kata.. sakit itu kifarah dosa2 kecil.. pasti ada hikmahnya. Sebagai anak yang tua, Insya Allah, kakyong cuba satukan semua adik-adik.. mak usah lah riso sangat dengan anak-anak mak yang bermasalah tu. Orang muda memang macam tu, hati panas.. pantang dicuit.. nanti dia dah berumur sikit, dah kahwin, dah ade anak.. dia akan sedor sendiri..

Bukan kakyong tak tolong nasihat, tapi dia pun TAKUt nak jumpa kakyong. Kalo dia betui & dia tak salah, dah lama dah dia jumpa kakyong. NI kakyong yang dok tertunggu-tunggu, dia tak juga datang-datang.. jadi kakyong pun malas nak terhegeh2 nak bagi nasihat kat dia. Bukan kakyong tak sayang, semua adik-adik kakyong sayong. Bila kakyong menegor, maknanya kakyong tak nak adik-adik buat silap dalam hidup. Tapi kalo teguran di pandang sepi.. lebih baik le kakyong dok diam-diam kat rumah.. lebih baik main dengan anak2 dan layan blog daripada fenin pala dengan hal adik yang tak nak dengor kata..


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Tuesday, April 14, 2009

098 Masak Ikan Kerapu

Cerita ni memang really undur-kebelakang (dah hampir basi juga).. Hujung bulan March, MakTeh Ani hantar seberkas ikan kerapu kat ibu. Ade le lebih kurang dalam 7 ekor saiz lebih kurang besor tapak tangan ibu. dapat le 2 kali masak. Nak tahu apa yang ku masak.. sebelum tu, marilah kakyong kenalkan adik kakyong ni dulu.

Dalam foto ni memang foto anak-anak MakTeh Ani.. Ani ni adik kakyong yg no4 (anak no5). Suami dia baru ni dah berhenti kerja kilang, sebab kilang tutup. So baru lah dok belajar-belajar meniaga. Macam-macam yang diusahakan, antaranya niaga ikan di pasar malam & pasar hari. Tu pasal lah itu hari makteh Ani datang antor ikan kerapu.. heheh, merasa gak daku makan ikan kerapu.. kenapa anak adik2 kakyong dah besor?.. sebab dia kahwin awal masa umur 18 tahun... dah jodoh dia kan...

Valentine candy hearts
.

since ikan tu ade 7 ekor, jadi 3 ekor ibu masak sweet n sour.. ibu & ayah jer yang makan, sebab anak-anak dah kenyang makan lauk lain. Stail ibu masak ni pun, menggunakan apa sahaja sayur & bahan yang ade dalam freeze. Takde restriction, hentam sajer masuk apa yang rasa sedap. U all masak lagu mana yer...!!?

beberapa hari kemudian, ibu masak kerapu 3 rasa pulak.. nampak serupa jer kan macam kerapu sweet n sour. Sapa tahu apakah yang membezakan sweet n sour & 3 rasa.???!! Ini actually dinner kami, ayah beli sayur pak choy, jadi ibu masak tumis dengan sos tiram.. heheh.. simple jer kan..

Ibu wonders jer nak tahu.. camana la ibu2/mak2/mommy2 kenalan ibu memasak ikan kerapu.. Teringin nak belajor cara lain memasak ikan kerapu.. Hmm, pas ni boleh tak mommy2/ibu2 tepek kat blog u all, whenever u all ade kesempatan memasak ikan kerapu... aiseh, macam le hari-hari beli ikan kerapu.. tak kesah lah ikan apa2 pun.. yang penting bukan kari @ sup... Aci kan.... kita sharing-sharing...

Cooking Dinner

p/s : MamaShinta.. daku masih menanti foto2 masakan mu... bila nak tepek??!!


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .