Friday, November 11, 2011

Home » , , , , » Terharu : Anis ucap ‘Terima kasih’

Terharu : Anis ucap ‘Terima kasih’



Salam bahagia,


Lewat petang semalam, kami anak-beranak ke klinik lagi.. sebab demam Fikri makin menjadi-jadi pulak.. asyik merengek ‘panas, panas’ , walhal tiap 1/2 jam saya lap badan dan basahkan kepala dia.. tiap 4 jam juga dok beri ubat demam. Smile with tongue out


tengah malam tadi, Fikri ni dah sihat.. sekali jer makan ubat doktor tu.. huhuuu.. hangin betul en ayah..  sebelum pergi klinik tu kan main lagi merengek "SAKIT SAKIT!!"


faktanya : Fikri ni sejak sekolah ni memang kerap demam & kalo demam tu lagaknya mengalahkan si Aliya yang kecik.. kerja merengek ajer.. panas sikit merengek, sakit sikit merengek.. huhhh.. memang tak terlayan saya dengan kerenah dia nih..


Balik dari klinik kami pun singgah di farmasi.. en ayah melayankan kehendak Anis.. anis kata dia demam (biasalah – Anis ni bila abang demam dia pun nak demam jugak), tapi kenapa doktor tak periksa kakak.. hihii.. masa pergi klinik tu, 3-3 orang sekali masuk dalam bilik doktor.. mujur lah doktor pun dah biasa/kenal dengan karenah anak-anak saya nih. Winking smile  Jadi untuk puaskan hati Anis, en ayah pun singgah kat farmasi.





En ayah belikan vitamin C (memang dah plan sebelum ni nak beli). Anis pun ikut sama, yer lah ‘konon-konon’ nak ‘amik’ ubat untuk Anis kan.. kebetulan farmasist tu pun pakai baju putih macam doktor.. jadi terubat jugalah hati Anis ‘dapat jumpa doktor’.. Winking smile  Masa farmasist tu beri kotak vitamin tu pada Anis.. Anis pun cakap  “TERIMA KASIH AYAH” ..

Terkedu jap en ayah.. tak sangka pulak Anis nak cakap macam tu kan.. lebih lagi di tempat awam.. Thumbs up Bila masuk kereta, en ayah terharu kan main lagi.. yer lah tak sangka anaknya yang 4 tahun ni nak ucap macam tu. Smile


Alhamdulillah, jika kita nak anak pandai berterima kasih, kita sebagai ibu harus selalu ucapkan terima kasih pada anak. Dan setiap kali juga ajar anak untuk ucap terima kasih pada tiap barang yang diterima, tak kira lah dari jiran, opah, makcik.. selalu ingatkan anak untuk ucap terima kasih. Winking smile  Insya Allah, lama-kelamaan hal sebegini akan menjadi kebiasaan. Dan saya pun berharap dapat kekalkan sikap berterima kasih ini sampai anak-anak besar.

Bukan susah sangat kan.. jika anak tolong angkat kan pinggan yang dia makan ke sinki.. itu pun sudah memadai kita ucapkan terima kasih. Open-mouthed smile


p/s
saya bersyukur mendapat peluang untuk melihat anak-anak membesar di depan mata 24 jam sehari. Walaupun sudah 3 tahun menjadi SAHM, saya masih belum puas.. banyak perkara yang saya masih mahu lakukan dan luangkan untuk anak-anak. (jangan lah ada ibu yang bekerja tersentuh hati pulak yer..!!) Saya pernah rasa terluka bila ada pihak memaksa saya bekerja semula & dengan mudah bercakap ‘bagi jer anak tu orang jaga.’..  lebih terluka Sad smile  bila ada yang cakap ‘rugi belajar tinggi tapi jaga anak jer’.. hmm, saya pernah bekerja 11 tahun & saya tak pernah rasa rugi bila hidup saya selama 3 tahun ni hanya dipenuhi aktiviti ‘mengadap’ anak.. Jika kita berfikiran singkat yang mengasuh dan mendidik anak ini satu ‘kerugian’ pada ijazah yang kita ada.. pada saya ianya terpulang pada sudut mana kita melihat ‘nilai ijazah’ kita tu. …. terEMO pulak.. Smile with tongue out


salam kasih sayang & selamat memberkati hari JUmaat,
.

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .