Sunday, November 13, 2011

Home » , , » mengajar anak membaca - menilai kemampuan anak

mengajar anak membaca - menilai kemampuan anak



Salam bahagia,


Sebelum saya mula terus menulis, ingin saya tegaskan dulu.. apa yang ingin saya kongsikan adalah pengalaman saya mengajar anak saya membaca. Saya memang tiada kelayakan mengajar, mahupun seorang guru yang bertauliah.. semuanya saya lakukan kerana keinginan dan kesungguhan yang kuat, untuk melihat anak saya boleh membaca sebelum dia mencecah umur 6 tahun. 


anak saya suka melukis, 


Fakta tentang anak saya :

  • Anak saya berumur 5 tahun ++. 
  • setelah 8 bulan belajar di taski, dia masih belum boleh membaca
  • setiap masa (8 bulan sebelum ini) anak saya hanya membaca jadual suku kata. Bila saya suruh dia baca muka surat yang ada perenggan, dia kata cikgu belum ajar.
  • anak saya sukar untuk mendengar arahan guru, dan beberapa bulan (Jun-Aug) dia refuse untuk mengikut sesi membaca 1-to-1 dengan cikgu.
  • anak saya langsung tak boleh mengeja setelah 8 bulan di taski
  • bila di suruh membaca dia akan menangis.. berjurai-jurai air mata.. sadis betul.. ggrrr (time tu saya memang dah macam mak Incredible hulk)


Saya mula mengambil langkah yang serius untuk mengajar anak saya membaca setiap hari, semasa bulan Ramadhan (Ogos 2011) yang lalu. Saya jadi 'terpukul' pulak.. sebenarnya marah juga dengan diri sendiri, lebih-lebih lagi bila anak saya dibandingkan dengan sepupunya (sama umur), yang mana sepupunya sebelum masuk PRA langsung tak kenal ABC, tapi sudah boleh membaca dan mengeja dengan baik sekali. 

JIran saya cadangkan saya hantar ke rumah jiran (di lorong yang lain) yang juga mengajar anak-anak pra-sekolah membaca. Saya berfikir, jika saya mampu mengajar anak saya, kenapa perlu nak dihantar kepada orang lain,.. kan..!! Lagipun saya sangat tersentuh dengan phrasa ini

"Celik huruf bukanlah satu anugerah, tetapi ia adalah hak setiap kanak-kanak" yang harus ditunaikan oleh setiap ibu bapa atau guru.

saya jumpa di blog Pendidikan Awal Anak


Perkara pertama yang saya buat, adalah membuat penilaian dulu.. yer lah apa2 pun kena cari dulu, apa yang tak kena kan.. memang lah tidak wajar untuk membandingkan prestasi anak kita dengan anak orang lain.. tapi hal ini saya jadikan motivasi untuk saya berusaha bersungguh-sungguh untuk mengajar anak saya.. 


2 minggu pertama saya mengajar Fikri - adalah saat yang sangat getir.. sebab dalam tempoh ni saya perlu menilai sejauh mana kesungguhan dan semangat dia untuk belajar dan 2 minggu pertama ini juga tempoh untuk saya mencungkil potensi juga kelemahan anak saya. JIka bahasa office tu.. kita buat analisa SWOT lah.. 


setiap hari memang ada sesi belajar untuk anak-anak saya.. menconteng, mewarna, menulis (tracing ajer) tengok CD magic English, sesi membaca (saya lah yang bacakan)


1 minggu pertama , saya mengajar dia membaca dengan rotan di tangan.. dan sesi membaca hanya lah 10 minit setiap kali. 3 sesi 1 hari. Saya tidak tetapkan jadual.. tapi kebiasaannya, bila dia dah habis bermain @ sudah selesai dengan aktiviti conteng-conteng, saya akan panggil dia untuk sesi membaca. 



ini memang aktiviti harian anak-anak saya.. tak perlu saya suruh, mereka akan ke meja belajar ikut masa depa.. tiada jadual



Saya menggunakan teknik tradisional.. huhuu.. mengeja dan menyebut tiap suku kata dan menyebut semula perkataan. Saya tak tahu langsung pasal teknik fonik.. saya berkeinginan nak membeli set membaca phonic di Adikbijak.. tapi manjang je tak dapat bajet dari en suami. Jadi saya gunakan ajer teknik lama.. 


jika mood anak sudah macam ni... hentikan ajer sesi membaca.. 


Apa penilaian yang kita nak tengok pada minggu-minggu pertama mengajar anak membaca :
  • sikap anak semasa proses membaca - positif @ negatif.. cara duduk, cara letak tangan.. jika dok tongkat tangan, dok cocok mata, dok garu kepala, pandang kiri kanan... 
  • kemampuan anak menguasai huruf.. semasa anak mengeja, kita perhatikan huruf apa yang dia kerap salah sebut... huruf-huruf apa yang dia selalu keliru.. contoh anak saya, sehingga kini (setelah 3 bulan), dia masih tertukar antara huruf b & d, j & g.. 
  • kemampuan anak menyebut suku kata yang dieja.. peringkat awal, anak akan amik masa 5-10 saat untuk menyebut suku kata yang dieja bagi perkataan dengan 2 suku kata.. contoh, "masa itu emas" , mungkin dia boleh eja 'm-a ma, s-a sa'.. tapi dia akan ambil masa sikit untuk sebut jadikan 1 patah perkataan 'masa'.. sebab tu saya katakan 2 minggu pertama adalah masa yang sangat getir.. kesabaran ibu perlu lah ditahap yang sangat tinggi.. 1st week, boleh lagi tinggi suara.. minggu ke2, tak boleh, minggu seterusnya adalah saat ibu kena selalu bagitahu kat anak.. 'abang boleh, ni dah baca banyak kali dah.. senang jer ni.."
  • uji anak mengeja secara oral.. mulakan dengan yang mudah-mudah.. contoh buku, bola, baju.. hari-hari lain suruh lah dia eja benda yang ada disekeliling rumah, contoh pintu, tingkap, kereta, lori, bas, pisau, pinggan.. sebaiknya yang ada 2 suku kata dulu.. 
  • tumpuan anak semasa membaca - jika fokus dia sudah berada di tahap yang baik, gangguan bunyi suara tv, suara adik-adik, dia dah boleh abaikan.. 







Setelah kita buat penilaian anak - subjektif dan tidak sama untuk setiap anak.. tapi dari situ kita boleh berusaha untuk mencungkil kemampuan anak.. guna lah kaedah apa pun untuk mengajar anak.. kuncinya adalah.. mengajarlah dengan kasih sayang, sentiasa beri semangat pada anak.. jangan sesekali putus asa.. kena SABAR-SABAR-SABAR... berdoa setiap hari supaya anak kita terang hati dan kita diberi kesabaran untuk mengajar anak. Anak-anak yang sudah ada motivasi untuk belajar, kita tak perlu nak paksa dia buka buku dah.. bahkan kita lah yang kena selalu bersedia untuk luangkan masa. 

Fikri mula positif & ada kemahuan sendiri untuk membaca setelah 3 minggu.. bukan tempoh yang singkat yer.. almaklum lah saya ni hanya guna kaedah trial n error..


Kaedah-kaedah yang boleh diguna , dalam kes saya anak dah umur 5 tahun lebih.. jika umur kurang 5 tahun, kita cerita di n3 lain yer.. 
  • beri anak kebebasan memilih - untuk membaca mana-mana perenggan @  muka surat yang disukainya.. peringkat awal anak mungkin akan pilih perenggan yang sedikit.. yang nampak mudah pada anak-anak.. note : buku tu sebaiknya yang punya huruf berwarna untuk setiap suku kata.. 
  • beri pujian pada anak jika anak dapat membaca dengan lebih cepat daripada hari yang sebelumnya.

                                 ......bersambung





p/s

N3 ini dah lama saya perap dalam draft.. hari ini & semalam saya tidak begitu sihat.. jadi takde mood nak disambung.. Insya Allah, saya kongsikan apa yang saya dah taip dulu...


salam kasih sayang,
.







kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .