Sunday, January 23, 2011

Home » » Dapat BE tapi iklan tak kuor pun... iklan lain jer yang asyik nari-nari... naper yer...!!?

Dapat BE tapi iklan tak kuor pun... iklan lain jer yang asyik nari-nari... naper yer...!!?

Salam bahagia,


Beberapa hari lepas semak earning NUff, macam beberapa blogger yang lain.. ibu pun dapat juga iklan Happy Digi warna pink ni... Terima kasih Nuffnang, masih lagi blog kecik ni BE.




tapi kan... pelik sunggah.. jarang nampak ads ni bertandang... kenapa yer... ??!!  Ade ke kome perasan iklan ni muncul... ?/!!


bila buka blog.. asyik nampak iklan yang ini ajer dok nari2 kat dua-dua tempat iklan ni....






Ade ke yang rajin nak tolong klik iklan ni dan sedekah 25 sen untuk ibu... ekekekke....

Atau ade kah Nuff nak bagi ibu BE untuk iklan ni.... kalo dapat pun best juga... bagi lah yer...  Amin..


Oleh kerana ade permintaan daripada rakan blogger yang baru join Nuffnang dan masih tak berapa 'fasih' @ cekap dengan term/terma earning daripada Nuffnang ni, maka ibu coba lah explain setakat yang ibu faham.


Hari ni ibu cerita pasal BE ajerlah yer...


Kempen mCPM @ metered Cost per Impressioan = BE @ Buffered Earning = Pendapatan Terumpuk
.. banyak lah pulak persamaan.. harap2 faham la yer, ex-Accountant yang suka Math ni memang suka dengan equotion.

ringkas nya iklan BE ni biasanya akan melekat di blog kome untuk sesuatu tempoh.. earning nya di kira berasaskan berapa ramai yang online/bertandang ke blog kome semasa iklan tu sedang menari2.. 

Kalo masa orang tengah ramai ke blog kome, tapi iklan tak kuor.. maka takde la apa2 pendapatan yang terhasil.. jadi bab ni ibu pun tak reti nak 'tackle' camno... hahahhaha.... sebabnya bila masa iklan ni nak muncul, advertiser yang tentukan.. 


Camana nak tahu kome dapat BE ke tak??


sila semak kat bahagian Earning.. kat ikon ringgit dalam bulatan hijo tu...





BE akan bertukor jadi  Pendapatan Meter bila dah cukup haul.. @ cukup tempoh ler. Berapa lama tempoh untuk satu-satu BE?! Idok la tahu.. ni semua advertiser yang tentukan... boleh jadi 1 minggu.. boleh jadi juga 2-3 bulan..  sebelum BE tu bertukor jadi metered earning, Nuff akan update dari semasa ke semasa berapa earning yang dah terhasil utk satu-satu BE tu...


  Jadi bila kome dah dapat BE tu.. rajin2 lah BW... 'ajak' kawan2 datang blog... tu pasei la ade blogger yang gigih BW sampai 500 blog 1 hari... selain tu harus juga rajin2 PING n3 blog... baru le orang tahu pasal blog kome.. lagi ramai yang datang blog kome, lagi banyak la earning BE kome... selain tu buat la n3 yang sedap dibaca.. elakkan n3 yang terlalu personel... sebab kalo asyik2 n3 luahan perasaan jer.. kadang2 orang pun malas nak layan... 


Untuk maklumat lanjut tentang pendapatan iklan NUffnang ni.. sila refer kat bahagian FAQ


Cuma, nasihat ibu yang tak berapa gigih BW ni... usoh dikejor sangat pendapatan dari blog ni.. kalo dapat, kira bonus lah kan.. tak salah pun berkongsi info pasal pendapatan iklan ni, cuma usoh jadi obses sangat, sampai setiap hari nak check bertambah ke idak.. ade orang klik ke tak.. nanti kalo tak bertambah, kome frust...

Asal kome seronok berblog, rajin2 komen n3 kawan2, rajin buat n3 yang bermanafaat (kalo buleh bior le tulisan sendiri, renti2 kan lah buat n3 copypaste ni)... sure ramai yang datang ke blog kome.. secara tak langsung akan memberi pendapatan tanpa sedor... tahu2 jer hujung bulan, bila semak... ehhh, dah boleh cash-out pun..


Sekian, celoteh yang memula pendek, jadi meleret-leret pulak...



.





kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .