Thursday, January 6, 2011

Home » , » Syarat GA yang kadang2 meleret-leret

Syarat GA yang kadang2 meleret-leret

Salam bahagia,


Pagi ni, plannya nak sambung al-kesah hari ke 2 & hari ke 3 Fikri ke sekolah. Tapi rasanya, esok lah kot ibu citer pasal tu. Hari ni just nak UP kan beberapa point berkaitan GA (giveaway).





Fakta menarik :

1-Menganjurkan GA memang sangat2 membantu untuk memperkenalkan blog kepada lebih ramai rakan blogger.  Open-mouthed smile GA = promosi blog

2- Selain membantu meningkatkan trafik, pasti akan tersangkut 3-4 orang kenalan baru. Thumbs up GA = kawan baru


Fakta tak menarik :

1- habis GA trafik pun merudum. Peserta hanya berminat dengan GA & hadiah yang ditawarkan, bukan blog anda.. so lepas habis GA, blog akan sunyi semula…

2- BIla anda lambat umumkan pemenang, mungkin akan ade peserta yang akan ‘BOM’ anda.. jadi jangan biarkan peserta menanti >>> ni peringatan untuk ibu  Smile with tongue out , sebab belum announce lagi pemenang GA Teka & Menang, dan belum buat lagi cabutan bertuah.. huhuuu..

3- peserta/pemenang lambat/tak feedback, sebab penganjur pun tak amik inisiatif untuk informkan ke blog peserta/pemenang.

4. Penganjur tak tinggalkan jejak di n3 peserta.. nampak macam tak mesra jer.. penganjur selalu beri alasan tak sempat.. jadi untuk bagi sempat, sila jejak setiap hari.. peruntukkan sedikit masa untuk lawati & tinggalkan komen di n3 peserta, usah tunggu lepas dah habis GA baru nak semak.. 



Fakta yang kadang2 buat GA tidak mendapat sambutan >>> terlalu banyak syarat-marat… syarat GA kalo boleh biarlah simple.. n3 banner & linkback, Follow blog, juga link blog di bloglist adalah sesuatu yang wajar untuk GA… minima 4 syarat adalah memadai untuk GA.


tapi GA nampak macam tak wajar & orang jadi malas nak join.. sebab banyak prosedur. Selain daripada 4 syarat minima itu, ada lagi tambahan seperti :

1- kena follow beberapa blog (kalo blog penaja, tak kesah lah kan,,)


2- kena LIKE facebook/fanpages FB (tak semua blogger ade FB)

3. kena TAG lebih dari 5 orang kawan… (ibu memang sangat malas bila bab nak TAg orang ni)

4. kena buat n3 & sediakan slogan (buat n3 tu no hal.. slogan ni payah sikit)

5. publish n3 di wall FB (tak suka publish n3 GA di wall FB.. unless n3 yang betul2 sesuai untuk sharing..)

6. tweet n3 di twitter (ni pun sama lah macam no5)


* Actually okay ajer jika ditambah salah satu@dua syarat yang banyak2 ni.. tapi kalo semua nak kena buat… memang ibu jadi malas nak join tau.. time consuming, okay..!! Smile with tongue out  lain le hadiah tu henbeg berjenama/ sandal comel lagi branded/ kain pasang rege rm100++,  contohnya la… Open-mouthed smile  *


Well, ini sebahagian yang ibu pernah jumpa… pada ibu lah kan, jika you tawarkan hadiah yang simple (value less RM20).. tak berbaloi rasanya untuk susahkan peserta dengan syarat2 yang panjang meleret tu. Unless GA/Contes yang macam Nini@Adrinis buat.


If u ade ramai penaja/sponsor, maka amat2 berbaloi bila buat GA dengan segala aneka syarat.. peserta pun rasa best jer nak tolong promosi kan (give link back, follow all those blog, tweet & Fb sana sini, tampal all-those banners = promosi ) sebab hadiah yang menanti boleh buat pemenang senyum sampai ke telinga. Laughing out loud 


Actually join GA ni adalah untuk sama2 menolong @ menyokong usaha rakan2 blogger.. supaya sama2 dikenali. Jadi, buat mereka yang bakal nak buat GA, sila lah buat syarat2 yang minima.. Winking smile  supaya semua orang pun happy.


p/s

1. tak berniat nak membebel di pagi hari.. tapi dah lama terpendam..

2. GA tidak sama dengan contest ya.. kadang2 ibu pun fenin bila ade penganjur yang guna term Contest giveaway... 




salam kasih sayang untuk semua,

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .