Thursday, August 19, 2010

Home » , » Masak daging kicap kering

Masak daging kicap kering

Salam hari khamis semua,





sila klik pada tajuk entry untuk meninggalkan komen..


Ibu hari ni nak share resepi simple ibu lagi.. resepi ni sesuai la untuk bawa bekal nak berjalan jauh & lauk ni boleh tahan 2-3 hari tanpa perlu masuk petiais atau dipanaskan. Asalkan disimpan dalam bekas yang kedap udara, bekas biasa pun okay.. as long bertutup elok.

Selain tu boleh juga di makan oleh ibu-ibu dalam pantang bersalin.. @ time rasa xde selera nak makan.. boleh la cuba resepi daging ni.

Actually ibu tak tahu nama asal masakan daging ni.. ibu belajar masak dari kak zah (kawan serumah masa bujang dulu). Kak zah ni orang Banjar Tanjung Piandang. Kata kakzah, ni masakan orang malas.. sebab senang nak masak, tapi sedap di makan, dan boleh simpan lama.

Bahan-bahannya pun simple jer :

1/2 kati daging (+/- 300 gram) - potong lebar/nipis - ikut suka
2 ulas bawang putih * dihiris
4 ulas bawang merah *
1 sudu teh halba campur
kicap (ikut suka nak byk @ sikit..)
garam secukup rasa.. kalo guna kicap byk, dah tak perlu garam..
1-2 keping asam gelugor - dihiris, kalo 1 keping asam pun saiz dah besor.. jadi guna 1 dah cukup..

nota : kalo nak masak untuk 1 kg daging, pepandai la adjust sukatan bahan2 nya ya...

memula goreng bawang , dah hampir layu, baru masukkan halba campur.. goreng sampai garing, kemudian ketepikan di tepi kuali.. pastu masukkan daging


bila daging dah bertukar warna.. masukkan kicap..

masa dia dok meriah keluor air ni, masukkan asam keping yang dihiris tadi

supaya daging cepat empuk, boleh tutup dengan tudung periuk.. api sederhana ajer tau..

bila sudah hampir kering, gaulkan semula dengan bawang.. masak hingga betul2 kering.

sebelum dihidangkan... ketepikan kat tepi kuali.. supaya minyak lebihan meleleh ke bawah.. lepas 2-3 minit baru lah dimasukkan dalam bekas untuk dihidangkan.. . 


Sedap dimakan dengan nasi panas.. kalo ade sayur campur @ parkchoy.. tak toleh kiri kanan dah.. Ibu suka makan ni waktu sahur.. sebab pepagi hari kurang sikit selera nak makan... dapat daging masak cam ni memang bertambah juga makan... tapi pada yang on diet tu, kalo teringin nak makan ni.. ratah macam tu pun okay.. 

Selamat mencuba resepi simple ni.




kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .