Friday, August 13, 2010

Home » , » saya kuat nafsu makan ??!!

saya kuat nafsu makan ??!!

Salam pagi jumaat buat semua,



sila klik pada tajuk entry untuk meninggalkan komen..

Agaknya entri lewat petang semalam patut ibu rephrase tajuknya kepada "Menu Pilihan Sepanjang Ramadhan" instead of "Menu wajib ada bila berbuka puasa".

Mungkin kerana perkataan WAJIB tu membuat kan ada antara kalian yang meninggalkan komen seolah2 kami ni keluarga yang makan besar sepanjang bulan Ramadhan. Nauzibillah.. kami ni bukan lah pemboros... silalah bersangka baik.. 

Atau agak-agak ibu lah, pasti ada antara kalian yang tidak membaca n3 ini sepenuh.. baca tak apa yang kami berbuka ada hari pertama? Ntah2 kalian main skip jer.. pastu terus tinggalkan komen... ini antara komen-komen yang ibu sedikit terasa hati... 


sedap tol juadah tu semua ... makan semuanyer ker???.. huh hebat! 
banyaknya menu dia hehe...
saya berazam makan berpada2 tahun ni...
banyaknye item dalam menu wajib akak.
kami tak sebanyak akak sebab kluarga kecik.hehehehe

Ibu cuba tak terasa hati @ tersentap.. tapi kenapa tah ibu rasa macam harus jer tulis macam ni... ibu tak suka orang bersangka yang tidak-tidak.

Ibu xde lah nak cakap banyak.. cuma pada ibu lah, jika kalian kenal ibu, kenal cara ibu.. kenal kehidupan ibu.. tak mungkin kalian akan tinggalkan komen yang sebegini.. JIka sekadar melihat gambar-gambar yang di tampal dalam n3 tetapi tidak membaca nya dari ayat ke ayat.. lebih baik lah tak perlu tinggalkan komen.. 


update sedikit tentang semalam. 
  1. Aliya siangnya sudah sihat, tapi malam tadi badannya panas semula.. dia tak mau ditampal coolfever di dahi... maka ibu tampal di belakang nya.. janji tampal.
  2. petang itu kami ke bazar ramadhan... misi hanya mencari kuih sampan & sambal tempe.. tapi tidak ditemui apa yang dicari.. maka dibeli air mata kucing (RM1), pulut panggang 3 ketul (RM1) dan kuih inti sardin 3 ketul (RM1).
  3. Aliya makan pulut panggang dengan berselera sekali.. berebut-rebut dengan fikri.. ibu dapat le rasa 1/4 ketul... jadi lah. "esok lusa kita beli lagi ya nak.. manalah ibu tahu anak2 suka pulak makan pulut panggang.. nak beli banyak ibu takut membazir pulak"
  4. nasi 3 pot yang ibu masak petang semalam hampir langsai.. selalunya tak habis sebab berbuka dengan kuih-muih. dek kerana berebut kuih dengan anak-anak, maka selepas maghrib ibu ayah rasa perut sebu lah pulak.. rasa macam tak cukup jer bila berbuka dengan kurma & air jer.. jarang kami makan nasi waktu malam di bulan Ramadhan.. so hampir habis nasi nan separuh (petang tu anak2 dah makan separuh) kami kerjakan dengan baki sup ayam & daging masak kicap kering.  
  5. Ibu bersahur sorang jer.. hanya hari pertama dapat bersahur dengan en ayah, sebab en ayah amik cuti.. dan ini adalah kebiasaan ibu bersahur seorang diri.. sudah 6 kali Ramadhan, dah alah bisa tegal biasa.. memandangkan nasi pun takdak.. dan ibu pun tersedar dah jam 5.. nak masak pun malas sebab ibu sorang jer yang nak makan.. jadi ibu makan biskut IKO, kurma & susu kambing. Alhamdulillah.. 

Untuk hari ini :
  1. Harap-harap nya susu ibu ada & cukup untuk Aliya hari ni.. semalam pun Aliya asyik melekap jer.. pastu dia cam marah2.. gamaknya susu dah sikit kot... huhuuu.. 
  2. Cuba nak mengaji sedikit lagi... sudah hari ke 3.. tapi ibu masih merangkak-rangkak nak habiskan juz pertama.. sedikit lagi nak masuk juz 2... gaya cam kereta rosak jer.. gamaknya orang lain dah meluncur dengan laju bagai BMW 9 series
  3. Nak menjahit.. kain yang dihantar jahit tepi sudah ada ditangan.. tapi sejak aliya demam.. susah betul nak sentuh mesin jahit.
  4. Menu berbuka hari ni... belum dirancang lagi.. tengok lah apa yang en ayah bawa balik untuk di masak petang nanti.. dalam freezer hanya ade udang jer.. itu pun sikit sangat kalo nak buat cucur udang pun. jarang ade stok untuk 1 minggu dalam freezer... jadi ibu masak jer apa yang ada.. pandai2 lah nak hidup kan.. 




kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .