Thursday, August 12, 2010

Home » , » menu wajib ada bila berbuka puasa

menu wajib ada bila berbuka puasa

Salam petang khamis,




sila klik pada tajuk entry untuk meninggalkan komen..

Juadah wajib ada.. tapi bukan lah setiap hari perlu ada... asal ada, sebagai pembuka selera.. seperti tahun-tahun lepas.. kami memang berbuka puasa dengan air & kuih ajer...


menu yang dicari di bazar Ramadhan

credit : semua foto hasil carian di google image.. ibu printscreen jer..
air longan @ air mata kucing... air mata kucing yang best ada di kedai berahim (hanya jual air minum & buah-buahan), Batu 8 Ulu kinta... situ memang terBAEK...

kurma - sekarang ni kami lebih suka beli kurma Yusoof Taiyoob, yang dalam kotak tu.. either kurma safiyyah @ amina

buah melaka.. nak buat malas..  susah nak cari yang sedap.. kalo x-staff lama ade niaga, memang beli kat dia.. tahun ni tak tau dia niaga mana.. tapi semalam en ayah beli di Bazar Ramadhan Tasek.. sedap ..

murtabak ni untuk anak-anak... huhhuu.. sian anak2 kena dera.. makan pukul 11 pagi.. pastu di'dera' untuk tunggu makan lewat petang...

roti john... dulu ibu & ayahnya yang layan lebih.. la ni fikri & anis yang mengadap lebih-lebih... roti john terbaik di Pasar malam Taman Tasek Damai & juga bazar Ramadhan Bercham Raya  (area dekat2 Taman Perpaduan)

kuih sampan juga dipanggil tepung pelita... dulu ada pakcik anak-beranak niaga di bazar Ramadhan Tasek.. kukus on the spot... orang nak beli siap beratur.. kuih panas2, sapa tak mau.. dah la sedap..

menu yang di masak sendiri

cucur/cekodok
oohhh.. saya memang malas masak la.. kalo boleh yang simple2 jer..


Tahun ni konon-kononya nak lebih rajin memasak.. tapi 1st day dah kantoi.. dengan Aliya yang masih demam & merengek-rengek.. jadi semalam (day 1 Ramadhan) ibu hanya masak cekodok kucai jer... makan dengan kari ikan (beli di kedai makan yang biasa).. dan en ayah beli buah melaka & air longan di bazar Ramadhan.

Hari ni, pukul 4 tadi dah siap masak sup ayam dan daging kicap masak kering. Pukul 3.30 anak-anak dah report... LAPAR.. NAK MAKAN... ibu nya selamba jer cakap.. "eh, tadi abang kata nak puasa, maghrib baru boleh makan kan.... " 

Huhuuu.. sian anak-anak.. saya tak dera anak-anak supaya berpuasa... tapi sekadar untuk ajar anak-anak apa yang dimaksudnya dengan berpuasa.. walau sebenarnya masih belum dapat menyampaikan dengan tepat.. namun sesuaikan lah dengan pemahaman & penerimaan mereka.

Tahun lepas. ibu membuat Catatan Ramadhan setiap hari.. tetapi kali ni ibu cuma berkongsi hal-hal yang penting ajer lah.. kalo ade makan2 di rumah adik-beradik @ keluarga mak/ayah.. ibu up jer lah.. tapi tak lah macam tahun lepas.. penuh gambor makanan jer... adakah Ramadhan hanya berkaitan dengan makanan.. 


Buat semua.. selamat berbuka & menunaikan solat sunat tarawikh. Tak tahu apa kah juadah yang en ayah akan beli di bazar Ramadhan nanti.. harap2 ade lah kuih sampan tu.... 


note :
maaf sebab belum sempat membalas komen n3 semalam & pagi tadi...



kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .