Thursday, June 3, 2010

Home » » Antara Follower, ranking & komen

Antara Follower, ranking & komen

.
Salam ceria hari Khamis,

kejap jer masa berlalu dah sampai ke hari khamis. Masih banyak koje ibu yang belum siap ni.. tapi sibuk jugak nak Up kan entri... n3 ni ibu menaip di tengah malam 2 June, tetapi sengaja di publishkan tengahari khamis.. 


Hari ni kita bicara tentang ranking, followers dan komen. Bila bicara 3 isu ini, orang suka tanya - "anda prefer yang mana?" " mana yang penting pada anda? "

pic kredit to Pn Google

Blog ranking

Selalunya kita akan refer kepada alexa rank semakin kecil angka ranking, semakin tinggi rank blog anda, maka semakin femes la blog anda (femes ker...). Faktanya - blog yang ranking tinggi ini, biasanya pelawat @ visitors nya memang superb.. jadi kalo letak iklan nuffnang tu, senang2 jer dapat buffered earning.. tak yah nak mengharap pada klik on ads. Jadi visitors adalah tools yang tolong UP kan ranking blog. Visitors boleh jadi kawan2 blog dan boleh jadi juga yang datang dari search engine.

Sebab tu la ramai blogger yang suka blogwalking, ade yang suka tinggalkan link di kotak sembang.. ade yang tinggalkan mesej 'jemput ke blog' ; 'i dah follow u, jom la follow i' dan memacam lagi lah kan. 

Cuma kadang2 tu ibu tak berapa gemor sangat kaedah macam ni.. terutama yang request kita follow dia tu.. bila check kat list follower kita, tak ade pun nama dia.. Jadi, kot2 pun nak UP kan ranking blog.. sudi2 lah berkenalan dengan ikhlas. Berkenal-kenal lah dengan empunya blog, ini kalo yang main Touch n Go ni yang kadang2 ibu malas nak layan... 

Untuk mereka yang mencari duit dalam dunia blogging ni, ranking tu memang lah penting.. lebih2 lagi kalo yang dalam blog nya ade iklan Innity.

Pada ibu lah kan... (ibu pun bukan le terer sangat), kalo entri menarik tertarik debooomm, pasti akan ada yang ulang-kunjungan. So trafik tetap akan UP.. ni kalo n3 blog pun hampeh.. pastu kita sibuk ajak orang melawat blog kita, orang pun buleh menyampah gak.. sah2 tak mau datang dah.


pic kredit to Pn Google

Follower

Satu ler yang ibu nak pesan, kalian kalo boleh profile blogger tu usahlah OFF.. please make it public. Jadi, bila kalian add as follower, senang ibu nak trace link blog kalian. Tapi kalo profile blogger OFF, camno nak add.. so jangan marah kalo you rasa you dah follow tapi tuan empunya blog tak datang ziarah ke blog you & link you tidak dimasukkan ke bloglist. Unless you tinggalkan link blog di kotak sembang, that's fine.

Best ke kalo ade follower ramai? Dalam sesi penjelajahan ibu yang tidak seberapa ni, ibu perhatikan ade blog yang followernya cecah hampir ribuan, tapi ranking blog tak tinggi mana pun. Ade pula yang followers tak ramai mana tapi ranking blog tinggi. Ade juga yang followernya sikit, ranking pun tak tinggi tapi komen di setiap entri nya... wow marvelous... 

Ibu kan sebenarnya tak kesah pun kalo bilangan follower tu tak meningkat, sebab bila ia makin meningkat, ia jadi beban di hati ibu. Sebab nya ibu tak dapat nak ziarah selalu.. kadang2 mungkin 1 bulan 1 kali, mungkin 1 kali untuk beberapa bulan akan datang. huhhh.. tak best kan macam ni.

pic kredit to Pn Google




Komen

Ini actually yang selalu buat hati ibu berbunga-bunga bila buka blog.. gembira sangat bila nampak ade yang sudi tinggalkan komen. atau dengan bahasa biasa ibu - beramahmesra.

Dan supaya ibu tidak terlepas pandang setiap komen, maka ibu letak kotak CommentsLuv, supaya setiap yang tinggalkan komen akan dapat 'LOVE' @ kunjungan balas dari ibu setiap kali ibu menjawab komen mereka. So, yang datang sebagai visitor & turn up jadi silent reader.. memang lambat sikit ibu nak aware kehadiran kalian.

Mungkin 2 minggu sekali baru ibu nak jengah GA (google analytic).. so time tu kalo ibu nak membalas ziarah tu, memang akan amik masa sikit lah.. sebab sekali ibu semak GA ada 100++ visitors. Daripada 100++ tu 80% adalah silent reader. Mano larat den nak visit dalam 1 hari 80 blog.. so rajin2 lah tinggalkan komen ya.. nanti ibu pulangkan kembali kasih-sayang kalian dengan kunjungan balas.. aci kan.


Lastly, kita refer balik sebab kita berblog.. kadang2 ade yang sangat2 terkejar2 ranking dan follower sampai menyimpang dari tujuan asal berblog. Bukan apa, ade yang ibu perasan, tiap kali n3 mesti nak mention nama blogger2 otai yang ranking dah mantop.. konon2 nya boleh UP kan traffik.. hmm, ntahlah ibu tak pasti kaedah macam tu.

Sebab ibu berblog?? nak asah minat menulis.. dan nak gerakkan minda.. juga nak rekod perkembangan anak2.. juga nak cari kawan2 yang satu kapal.. bukan setakat satu kapal.. kalo boleh lain kapal pun tak apa, yang penting boleh share maklumat dan pengalaman.. dan sama2 enjoy ukhuwah alamaya nih.


panjang dah merepek..
jemputlah ke kakyong's shoppe

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .