Saturday, June 26, 2010

Home » » Cara buat animated-banner

Cara buat animated-banner

.
Salam bahagia buat semua,

Susulan daripada n3 ini. Jadi hari ini ibu kongsikan cara-cara untuk membuatnya. sangat simple sebenarnya. Simple le bila dah tahu buat.. masa tak tahu buat tu.. susah bangat rasanya...


Ibu mengguna photo editor Photocsape Photoscape ni rasanya antara photo editor yang popular.. ramai yang guna. 

1. Untuk membuat animated-banner, kita guna menu AniGif.



2.  Rajah dibawah adalah bila kita berada dalam menu AniGif

klik untuk imej lebih besar

Ikut langkah2 ni, seperti dalam rajah ade no 1 hingga 3.

  1. Pilih dan drag foto yang hendak digunakan dalam banner. Sebaiknya foto biarlah yang sudah di 'edit' & di 'resize'. 
  2. klik pada kotak menu "Change Effect" --> akan keluar kotak dialog.. boleh cuba & lihat effect setiap jenis. Untuk animated-banner dengan foto saling bertukar ganti, pilih "No Transit Effect".
  3. Savekan animated-banner ke dalam folder anda.


oppsss.. ni step yang tertinggal.. sebelum save kan.. sila resize saiz banner.. lebih kecil banner lebih bagus, saiz file juga lebih kecil & mudah untuk diupload. Selalunya banner kita tak buat besar, saiz terkecil boleh jadi 125x125 (banner iklan di blog selalunya saiz ini), boleh juga buat saiz lebih besar, disesuaikan dengan keperluan masing-masing.

okey, now banner dah siap, seterusnya adalah untuk UPLOAd kan banner. Sebelum2 ni banyak kali ibu buat tak menjadi.. Ibu upload guna Picasa 3.. file tu otomatik di convert ke extension jpg, so sah-sah le tak menjadi kan...

Untuk upload, kita guna imageshack.. ibu pun jer terTAHU tentang imageshack ni.


  • kemudian (1) browse foto dari lappy/PC (boleh upload lebih daripada 1) , (2)klik "Upload Now"



  • bila dapat page macam ni.. mean photo dah berjaya di UpLoad... bahagian yang ibu tandakan dengan garisan biru (both side) adalah kod untuk banner.. jadi.. sila lah pilih kod mana yang berkenan.. jika untuk blogger, selalunya kita guna 'Html Code'. Dah siap.. dan banner dah boleh digunakan.


Untuk yang dah familiar dengan kod html ni, just guna direct link pun sudah memadai, lepas tu create lah kod banner sendiri.. contoh macam ibu lah.. ibu hanya guna direct link jer.. pastu buat kod banner sendiri.  


option lain untuk membuat animated-banner boleh tengok kat SINI

hopefully tuturial ringkas ni membantu. Jika ade permintaan, nanti ibu cuba buat tutorial untuk buat banner yang perkataan blinking2 tu.. macam banner utk Special Giveaway kakyong[dot]com


Kakyong's shoppe - menjual kain lampin moden @ cloth diapers pada harga berpatutan - jenama Coolababy, QQbaby Minky & Babyland printed.

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .