Sunday, November 14, 2010

Home » » Bukan pelangi tapi “cloud iridescene”

Bukan pelangi tapi “cloud iridescene”

Salam ceria,

Gambar yang ibu snap yang ibu sangkakan pelangi itu >> rupanya bukan pelangi tapi dipanggil “cloud iridescene” .. boleh refer n3 yang sebelun ni >> Pelangi!! silver-lining di Taman Tawas Mewah

IMG_9025

Cloud iridescene ni adalah satu fenomena dimana berlaku biasan cahaya berwarna-warni (spektrum warna) seakan pelangi hasil dari biasan cahaya matahari terhadap titisan air sejuk di langit/awan (?!)… warna nya boleh jadi seperti pelangi @ pastel.. huhuuu.. payah benor nak menterjemahkannya… sila lah rujuk kat sini >> Cloud iridescene. Panjang benor penerangan.. nak cerita pun tak reti..

Biarpun ia satu fenomena yang jarang berlaku tetapi satu fenomena Alam yang indah untuk kita hayati.. Masya Allah, semalam ibu takjub juga melihat nya.. tapi masa tu memang ingat itu pelangi. Lepas dapat komen dari kak limah, ibu pun mulalah membuat pencarian..

komenkaklimah14nov2010

Nak tau apa itu ‘halo’.. sila rujuk sini >>> Fenomena HALO. Fenomena halo ni kalau dalam bahasa mudah nya disebut sebagai pelangi mengelilingi matahari.

komenyeopsama14nov2010

yeop samad pun ade negur… lengkung nya tak macam pelangi… sohih la bukan pelangi yeop.. kalo pelangi, rupanya mestilah cam ni kan..

picture carian google : atengbest

dan ini adalah beberapa foto kejadian ‘cloud iridescene’

fotoawanberwarna1
source SINI

awan-gelap
source : Panjangakal, kejadian berlaku di Kuantan

selebihnya boleh rujuk kat sini >> iridescent clouds

Maknanya ibu belum berjaya menjejak pelangi.. kena rajin bawa anak2 jalan2 sekeliling taman ni sambil2 snap foto2 pemandangan yang menarik.. tak kesah walau hanya kamera murah.. janji hati puas…

Khidmat membuat header, watermark & signature




kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

1 kawan ibu yang hebat:

Nama Saya Fateh said...

Sy pun ada jugak nampak. Serius memang cantek sangat. Masa tu otw drive balik dari krabi. Kat thailand sana. Ada sy selit dlm entry sy.
http://patehnet.blogspot.com/2014/04/krabi-day-last.html?m=1

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .