Wednesday, May 19, 2010

Home » , » Tutorial : Bermain dengan font

Tutorial : Bermain dengan font

.
Salam ceria untuk semua,

Untuk yang dah terer berblog, rasanya tutorial ni mudah bangat, so kalo dah tau, dok diam2 jer yer.. yang belum tahu @ yang agak2 tau tapi tak begitu pasti.. jom ikut.. memang mudah, hanya klik-klik jer. macam lah pandai sangat pun..

Actually, tutorial ni dedicated untuk Nadnye.. actually ibu yang cadangkan supaya Nadnye besarkan sikit font di entri blog... hehee.. bukan apa ibu ni yang bermata empat ni kadang2 gigih mengendap2 depan skrin untuk membaca entri.. kalo besor kan sikit pun rasa puas sikit membaca..


1. Masukkan ke blogger dashboard & create new post


klik untuk image lebih besar
 Ruangan yang dikotakkan oren itu, adalah semua fungsi yang berkaitan dengan font.. nak besorkan, nak warnakan, nak sengetkan @ nak potongkan, atau highlight kan perkataan dengan warna.

Untuk tukor jenis font.. klik jer yang di anakpanah-merah kan tu - Default Font .. pastu pilih la mana2 font yang kalian suka..




klik gambar utk image lebih besar

Ini untuk besarkan saiz font.. ni yang ibu request Nadnye buat.. apa yang perlu buat.. taip jer banyak2, sampai habis 1 perenggan.. atau pun sampai habis idea, kemudian baru edit.. samada dengan cara highlight semua entri , pastu klik fungsi untuk besarkan saiz font.. atau pun kalau nak besarkan perkataan tertentu, pilih @ highlightkan perkataan itu sahaja.

Yang suka bermain dengan html kod.. boleh guna cara ini :

 < big> perkataan < /big>  , kod harus ditaip tanpa space




klik untuk image lebih besar
Untuk warnakan font - highlightkan perkataan yang hendak diwarnakan dan klik pada fungsi 'text colour', dan pilih warna yang anda suka.



klik untuk image lebih besar
Untuk highlight kan perkataan.. ala2 macam guna highlighter gitu.. so klik pada fungsi 'Text background colour'.  & pilih lah warna yang anda berkenan.



Untuk sengetkan perkataan, klik pada fungsi Ítalic - anak panah merah
Yang suka main dengan kod html, boleh guna kod ini < i> perkataan < /i>
kod harus ditaip tanpa space ya..

Untuk bold kan perkataan, klik fungsi yg huruf B itu..yang anak panah purple.
Yang suka main dengan kod html, boleh guna kod ini  < b> perkataan < /b>, kod harus ditaip tanpa space.




dan yang terakhir.. untuk potong perkataan... klik pada fungsi Strikethrough


Yang suka main dengan kod html, boleh guna kod ini  < s> perkataan < /s>, kod harus ditaip tanpa space


Dah selesai.. senang jer kan... klik-klik jer...





kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Comments (4)

Loading... Logging you in...
  • Logged in as
tingat blog k.yong yg dlu. bnyk tutorial wan boleh praktiskan utk blog sndri. mklumlah masa tu masih merangkak berblog. xde sifoo yg dpt direct tunjuk ajar. selalu amik rujukan dr blog2 tutorial otai.
mmg selalu jengah blog k.yong. kdg2 tu sehari 2, 3 kali singgah sbb k.yong rajin update entry ><
teruskan berblog k.yong ^^
1 reply · active 775 weeks ago
wans,
terima kasih
kakyong share yg mana tahu jer,..
kalo tak reti tu xde lah buat...
tp yg ni rasanya semua dah tahu..
ohh.. yang nie tahu, ingatkan boleh settingkan , bila tiap kali buat posting dah tak payah nak edit.. ehh dasar malas
kalau large, tak beso..beso jea ker kuar .. thanks kak yong muahhh
My recent post kenapa mesti ada blog? A to Z
1 reply · active less than 1 minute ago
ohh.. ada lagi... boleh tengok kat template design draft.blogger.com

Post a new comment

Comments by

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .