Tuesday, October 5, 2010

Home » » Pre-wash cloth diaper baru

Pre-wash cloth diaper baru

Salam bahagia & salam ceria




sila klik pada tajuk entry untuk meninggalkan komen..




Ibu akan menguji pandu pakai beberapa helai lagi cloth diapers baru. Baru di sini bermaksud cloth diaper yang ada di pasaran tapi anak-anak ibu belum lagi merasa memakainya. 

Cloth diapers tu adalah - rujuk foto yer... :
  • Coolababy Bamboo charcoal - yang warna ungu tu.. yang ini belum ada di Kakyong's shoppe, tak cukup modal lagi le nak beli.
  • DyanaMP - yang ni jenis velcro.. yang terbaru sudah keluar jenis button.. review ibu buat len kali yer.. tapi secara am nyer DyanaMP ni sesuai untuk anak2 saiz lebih comel... yang ini pun belum ada di Kakyong's shoppe, sama kes la tak cukup modal
  • Coolababy printed velcro - yang bercorak2 biru muda tu. #
  • Coolababy printed button - bercorak2 bunga warna pink... #
  • Minky QQbaby button - xde dalam gambor... sebelum ni ibu guna minky sunnybaby..
# Coolababy printed ni dah ada stok di Kakyong's shoppe...  meh la jengah.. comel weii.. nak harga spesial, meh la email kakyong72@gmail.com 

So untuk sesi review.. tunggu le 1-2 minggu lagi. Sebab kena la amik masa sket kan untuk uji performance nya.

Untuk sesi pre-wash.. ibu masukkan semua dalam mesin basuh jer... ibu kan jenis malas nak cuci2 tangan ni.

Ibu selalu ditanya, untuk pre-wash perlu buat berapa kali? Adakah insert ajer yang perlu pre-wash 3 kali? nak basuh guna apa?

Ni cara ibu, mungkin cara orang lain berbeza.. yang penting :

  • basuh, keringkan dan jemur dan ulang proses ini hingga beberapa kali 3-4 kali
  • lebih banyak ulang basuh, jemur dan kering, lebih baik daya serapan 
  • basuh hanya dengan air sahaja.. x perlu campur sabun bagai.
Ibu selalunya akan basuh CD pant 2 kali jer. Insert plak ibu akan ulang basuh-kering-jemur hingga 3-4 kali. So at least akan ambil masa 3 hari sebelum CD dipakaikan pada anak. Tapi ibu lepas 2 hari ibu terus pakaikan sebab nya insert dari CD yang lain sangat banyak. So CD2 yang baru ni ibu hanya amik insert yang perlu untuk di uji pandu pakai ajer.. 

Kenapa perlu pre-wash ?
  • untuk hilangkan bau kedai @ membuang sisa-sisa produksi kilang.. kalo beli baju baru pun, mesti basuh dulu kan sebelum dipakai.
  • untuk meningkatkan daya serapan cloth diapers.
Insya Allah, nanti ibu sambung citer hal review CD plak.. ibu ni memang malas sungguh le nak buat review, sebab rasa macam ramai dah buat.. tapi untuk rekod & juga sebab ramai yang bertanya, maka ibu gagahkan juga untuk buat review.

nota :
** apa yang ibu paparkan di sini hanya berdasarkan pengalaman sendiri, tidak tiru @ ambil dari orang lain.. maka mungkin ada kekurangan nya.. sebab ibu pun masih lagi mendalami ilmu men'cloth diapers' ni.. **





kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .