Thursday, October 21, 2010

Home » , » Resize foto sebelum upload ke blogger/blogspot

Resize foto sebelum upload ke blogger/blogspot

Salam bahagia

 

sila klik pada tajuk entry untuk meninggalkan komen..


Lately ni ramai ibu perasan kawan2 blogger yang heboh dok buat n3 pasal storage simpanan gambar di blogger/blogspot. Pada yang belum tahu, limit storage di Picasa web album @ blogger hanya lah 1024M=1G.


nota : semua foto yang diuploadkan ke blog melalui draft blogger @ upload melalui picasa 3 akan automatik masuk/tersimpan ke  Picasa web album



Ibu dari awal2 dulu dah tahu pasal limit storage ni dah memang sejak pertengahan tahun 2009 dah mula edit foto , edit dalam erti kata - RESIZE foto..



Ibu guna photoscape untuk kerja2 editing foto. Ibu normally resize foto dalam saiz 300px ke 500 px, which normally saiz foto akan menjadi kurang daripada 100kb.




Sekarang ni dah senang nak upload foto ke blogger.. tak cam dulu.. kena paste kod bagai.. dulu pun boleh juga upload macam ni, tapi loading nya teramat lah lambat.

Once dah uplaod foto, sila resize foto ke saiz original (dalam mode Compose).. kemudian klik kat mode Edit HTML


tengok kod gambar.. contoh macam kod kat ats.. kemudian tambah kod yang berwarna biru. width="123". 123 tu ikut la saiz yang berkenan, tapi jangan le sampai besor daripada saiz/kelebaran mukasurat n3 kome. Ibu selalu resize ke width="580"

 kemudian, klik 'preview'


Foto 1 : adalah foto yang dah di resize width (kelebaran)
Foto 2 : adalah foto yang masih dalam original size.. iaitu 500px

walaupun saiz foto kecik.. tapi lepas dah adjust width, Insya Allah, masih boleh dapat nampak foto yang besor...

Sekian.. selamat meRESIZEkan foto..


update : jam 4 petang 21 Oct 2010

cara utk semak saiz storage... untuk tahu berapa peratus dah guna.




1. log-in ke account google anda


2. lepas dah log-in.. cari tab menu "more".. kemudian pilih "photo"


3. kemudian, anda akan "directed" ke picasa web album. kat situ semua gamabr yang anda pernah upload ke blog anda ada di situ.


4. scroll hingga ke bawah, anda akan jumpa ayat yang macam di bawah ini... 



yang ini yang ibu punya.. kiranya semua blog yg ibu ada.. ibu baru guna 26%... harap2 masih la boleh bertahan untuk 2 tahun lagi...





kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .