Sunday, April 12, 2009

Home » » 095 Suami Mithali??!!

095 Suami Mithali??!!

Beberapa hari lepas sewaktu berjalan-jalan di rumah maya kawan-kawan., ibu terbaca entri Uncle Mountdweller yang bertajuk “Akan menjadi Ayah?”
Ianya sangat menarik hati ibu dan membuat ibu sedar betapa ayah selama ini adalah yang terbaik buat ibu.

Alhamdulillah, ibu bersyukur sangat-sangat sebab ayah telah melakukan kesemua yang Uncle Mountdweller senaraikan sejak kelahiran abang fikri , ANis & ALiya. Bahkan ayah juga mengurut badan ibu (urut untuk buang angin & kurangkan sakit lenguh2 jer) , menyiapkan tungku untuk ibu dan tolong pakaikan barut ibu. AYah juga mencari daun-daun kayu buat mandian ibu.. Alangkah bertuahnyer ibu.!!
Ibu tahu tidak semua suami-suami yang mampu & sanggup lakukan seperti yang ayah buat. Namun teramat berbahagialah isteri-isteri yang punyai suami yang sanggup lakukan semua yang ada dalam senarai uncle Mountdweller.
Ramai di kalangan suami kawan-kawan ibu hanya lepas tangan, jadi bujang semula sebaik isteri bersalin. Sewaktu dalam pantang, isteri di hantar pulang ke kampong halaman. Dan ada juga kes, rumah mertua tak sampai 1 km pun, tapi hanya sesekala datang menjenguk isteri sewaktu dalam pantang. Kenapa begitu agaknya?! Semasa nak ‘buat’ baby berdua, dah selamat bersalin, kenapa isteri ditinggalkan seorang?! Sungguh tidak aci.
Ayah juga bekerja. Harus keluar rumah seawal jam 4.30 pagi setiap hari. Semasa dalam pantang, tidur ayah tidak menentu, sebab bila baby meragam, ayah lah yang dodoi & berzikir hingga baby diam & lena. Jadi bila balik dari berniaga, dalam jam 2-3 petang, ayah akan cuba buat/selesaikan kerja rumah yang ibu tak selesaikan seperti membasuh pinggan, mop lantai, dan menyidai kain baju. Ibu tahu, ayah buat semua itu supaya ibu cepat sihat, cepat segar dan cukup rehat semasa dalam pantang. Bertuah ibu sebab ayah bersabar dalam saat-saat kesukaran itu.
Memang ibu patut berasa bertuah, walau ayah bukan siapa-siapa, tidak berpangkat besor, bukan loyer, enginer, akauntan hanya engeniyor (tukang parut kelapa & buat santan) tetapi ayah banyak membantu ibu dalam menguruskan kerja2 rumah dan anak-anak.
Daddy & BabyMommy & BabyKid With Toy CarBaby Smiley
Doa ibu semoga kebahagian ini, Anugerah Allah ini, berkekalan dan kita sama-sama dapat mencorak anak-anak menjadi insan yang berguna. Terima Kasih Ayah. I Love You

kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

16 kawan ibu yang hebat:

Unknown said...

salam kakyong,

Lebih menarik bila mendapat sentuhan dari seorang yang bergelar. Ibu yang merasakan perit dan pahitnya untuk bersalin dan membesarkan anak-anak.

ZAID SAHLAN said...

Memang sesuai dgn ibu yang rajin memasak

Ina Hashim said...

Alhamdulillah bib...tak semua dapat sokongan dari seorang suami sebegitu

Lily@MamaZaraZareef said...

yekla..bertuah kak yong dpt fully jagaan husband mase dlm pantang kan. kami ms dpt anak dulu mmg takde ilmu langsung (tula, taknak belajar awal2..huhu). so mase pantang kebanyakan hal mmg mak yg tlg uruskan. husbnd kena kerja jauh . tp seminggu skali die balik mmg kena pastikanla die buat bbrape perkara wajib mcm kak yong ckp tula..hehehe..

Unknown said...

Salam Hez,
lain org mungkin lain cara suami mberi sokongan moral pada isteri.. :D

Mama Zara,
kalo dah berjauhan, mcm my biras (hubby adik ipar), mcm tu ler.. hjg minggu jer bleh bantu2 & tolong2 isterinya.. yg penting, suami nak buat. Suami & kakyong dulu pun sesama bengap gak, tp cuba & tengok cara yg org tua ajor, sambil2 pk logik.. yer le kakyong 3-3 berpantang di rumah sendiri.. tau2 jer la. :p

Unknown said...

salam Uncle
Terima kasih sudi menjengah ke mari. :)

Unknown said...

en pengeluaran tanaman,
terima kasih ziarah.. takde le rajin masak. Sebab perlu makan kan, jadi kena lah masak..

Unknown said...

kenala sikit2 kak yong...
alhamdulillah...

Anonymous said...

Salam kak yong,

Memang beruntung klu mendapat sokongan dari suami sebegitu rupa. Alhamdulillah, ummi pn sepanjang pantang ketiga² anak bertuah tu suami turut membantu dlm segala hal. Semoga kasih sayang sebegini akan berterusan. InsyaAllah.

Hanz Jamaludin said...

Kakyong, masa anak pertama dulu, hubby xder skali dalam wad bersalin, anak ke-2 dia ada skali, & nampak macam barulah dia 'tahu' betapa sukarnya saat nak melahirkan...

Alhamdulillah, hubby banyak membantu, time malam2 & hujung minggu ketika dalam pantang, dia banyak jaga baby...bersekang mata dia masa anak ke-2 sebab ada gangguan makhluk halus...sangat2 saya hargai..dengan anak2 pun sampai la ni dia yg rajin mandikan & tengok-tengokkan sementara saya buat kerja2 rumah..

Unknown said...

salam Mamami & Hanz,
Begitu lah sepatutnya kan.. apa yang penting KERJASAMA... :D

ummuabdullahsyaakir said...

Kak Yong,terima kasih share..alhamdulillah saya dapat suami yang lengkap lebih dari macam apa yg ada kat atas..

Unknown said...

salam UmmuAbdullahSyakir
ALhamdulillah.. tu lah kan, lepas ni kalo nak merungut pasal suami.. kena ingat balik kebaikan dia pada kita.. :)

ummu uswah said...

utk hidup bahagia, kita perlu belajar utk memberi dan menghargai.

salam bahagia utk semua.

Ummi Hanie said...

hanie baru je baca entry ni kkyong...
hmm walopun xsemua tu hubby hanie buat tp bg hanie dialah yg terbaik...bab kerja2 rumah mmg dia xde hal..malah suke bebenor

untung kkyong...moga kekal bahagia sampai ke akhirnya...

Unknown said...

ummu uswah & hanie,
Insya Allah.. semoga suami2 kita terus istiqamah membantu apa yg patut.. sbb kita pun bukan nya daya nak buat semua..

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .