Friday, June 26, 2009

Home » , , » 172 mode busy

172 mode busy

Salam kawan-kawan ibu,

Seperti yang dimaklumkan dalam post sebelum ini. Minggu ini dan minggu depan adalah minggu SIBUK. Tapi daku akan cuba juga untuk buka blog dan beramah mesra di kotak komen.

Pada kawan-kawan ibu yang baru follow blog ibu minggu ini, sabar ya. Ada yang kakyong tak sempat nak add link & membalas ziarah lagi. begitu juga dengan kawan-kawan yang lain yang sudah lebih seminggu tidak ku ziarahi. Insya Allah, dalam dok sibuk buat akaun ni daku akan selam-seli juga menjengah blog kalian.

Dulu ada kakyong mentioned, kalau you pandai Ms Excel @ skil pada tahap advance & sangat fasih dengan pivottable & pivotreport, definitely you boleh buat akaun yang simple. Tapi kalo betul2 nak buat sebagai kerja part time, molek juga melabur sikit dengan membeli accounting software seperti UBS, MYOB, dan sebagainya.

Buat masa ni kakyong menggunakan UBS, sebab ini jer yang kakyong betul2 expert... /wahaha

MYOB pun pernah guna masa kerja dulu, tapi staff yang buat kerja, kakyong masa tu retreive report jer.. so nak guna dari A to Z memang tak begitu mahir lagi.

Memandangkan kakyong sibuk dan harus dok adap laptop jer. Maka aktiviti fikri & Anis yang menggunakan laptop telah terpaksa diberhentikan untuk sementara waktu...sehingga ibu nya selesaikan kerja akaun.

So la ni koje depa hanya belajar conteng2 & lukis2 jer. Ohya, ni nak maklumkan kat semua, istilah 'homecshool' yang digunakan dalam entri terdahulu, kini harus di baca sebagai 'pendidikan awal anak'.. :D Homeschool tu grand sangat kaedah nya, tak setara @ tak sesuai nak guna istilah tu.

Untuk lebih lanjut, boleh baca di blog Rizza & Puan Fid 1 & Puan Fid 2. :D

Lebih lanjut cerita perkembangan didikan awal anak2 daku, nanti akan di update yer. Tak dapat nak tulis panjang2 ni.. banyak gangguan. ;;)

p/s :

hari ini daku telah terlepas peluang untuk bertemu Sitisifir10. takde rezeki nak bersua muka lagi. harap2 cik siti, anak2 & kawan2 nya seronok bergumbira di Ulu Chepor.

.

.


kalo suka dengan n3 ni, sila tekan yer..!!

7 kawan ibu yang hebat:

Dj Epoi said...

Salam....

Take Care Kak....

Pija Madzlan said...

Seronok tadi kakyong, tapi malam ni saya tak seromok semula.....uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :((

Ummi Shira (AshAnas) said...

sama la kak yong, shira pun lebih mahir guna UBS... MYOB prnh guna ms praktikal buat audit dulu... tp mcm leceh sket kan...

♥MAMASYAZA♥ said...

amboi bukan main lagi bebudak bertiga tu menconteng ekkk...kusyuk sekali

Unknown said...

DJ Epoi,
mekasih. walaupun ku bz, tp ku curi2 gak masa jengah blog kwn2..

sitisifir10,
apakah masalah yg telah melanda anda itu.... :-/

AshAnas,
koje akaun juga... sama bidang plak kita... :X

mamasyaza,
tgh sonok menconteng... gitu ler.. masa memula nak introduce dulu... hmm hampeh, frust jer ibu nya.. la ni baru nak nampak sonok..

Yan said...

MYOB???
pestime yan tgk system tu yan tak suke.. rase tak mesra.. yan tak leh terima system len selain UBS.. tallyla peachtreela MR Accounting la.. macam2 lagik..

company skang lak guna protean.. bolehla.. tp yan tak penah tau cemane nak kuarkan report dari situ. sb yan cume key -in key in jek.. so yan tak boleh nampak clear cemane system tu berkerja.. hmmmm

Kakyong bape ribu rege UBS ahhh?

Unknown said...

Yan,
cuba jengah kat sini.

http://www.ubs-software.com/?q=main-page

boleh find wakil kedai di JB. & boleh g kedai & tanya.. sbb dlm website cam xbgtau.

better ambil package yg boleh buat a/c utk unlimited company. since nak guna kat 1 pc/laptop jer, so cari yer yg single user, tak perlu networking. beli lah versi yg terbaru.. yg kakyong punya ni dah lama, since 2006 lagi... hahahhh... tp sbb nak guna sendiri. so takde keperluan nak upgrade or apa2 ker..

Disclaimer

Ini adalah blog peribadi. Semua catatan @ penulisan juga adalah hak milik peribadi dan pandangan penulis, kecuali dinyatakan sumbernya.

Tidak dibenarkan mengambil tulisan @ idea di sini tanpa kebenaran. Sila minta izin yer kalo nak amik idea @ tulisan di sini.. tapi tolong ler.. usah le amik keseluruhan n3.. penat tau teman memerah otak mencari idea.

Kalo kome main rembat jer n3 teman ni, memang teman tak halalkan.Jika sekiranya teman ade terjumpa mana-mana blog yang menampal tulisan dari blog ini tanpa pernah meminta kebenaran, tuan blog tidak akan teragak2 untuk request supaya n3 tersebut di'remove'.
. .